Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
velum_navia

Omdömen om "supstuga" (Sittbrunnstält)

Rekommendera Poster

Vi funderar smått på att skaffa en "supstuga" till sittbrunnen (Albin 78). Har tittat runt lite på blocket mm och det är svårt att hitta ett begagnat. Troligtvis så köper vi ett nytt och det kostar en slant.

Eftersom vi två som har olika uppfattning om vilken sorts modell vi skall köpa så tänkte jag att ni kunde få dela er erfarenhet.

 

Modell 1, traditonella supstuga. Dock så kan man ta isär den och stuva undan allt inne båten.

Nackdel, den tar längre tid att ta fram och sätta upp samt tar en del plats inne i båten ( kvinnan föredrar denna)

 

Modell 2, samma som innan men den går inte att ta isär. Du fäller ihop den och lutar den mot akterstaget.

Nackdel, den är ivägen när du skall bada och kliv upp i aktern samt när du skall ta upp ankaret och veva ihop ankarlinan (mannen föredrar denna)

 

Vad är era erfarenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bomtält gör båten mycket större när man ligger förtöjd och man slipper mygg, vind, regn mm. Jag sydde ett på prov där taket gick hela vägen fram till masten samt med fyra dragkedjor i varje hörn av sittbrunnen. I taket syddes kanaler där golvlister av trä passade. Samt några fästen mitt på så att man kunde knyta fast i bommen. Bomtältet spändes upp mellan mast och akterstag samt bommen höjdes upp. Det blev ståhöjd i sittbrunnen och ett bra utrymme mellan mast och nedgångslucka att ha prylar under natten. Samt linor i bomtältets tak att hänga upp handdukar på tork. Detta bomtält hängde bara ned mot däcket och knöts fast med några tampar. Enkelt och funktionsdugligt. Och under segling låg det hoprullat på däck eller inne i båten. Bästa tillbehöret till en segelbåt!   

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har själv brottats med denna fråga i många år innan jag i år gjorde slag i saken och skaffade ett riktigt sittbrunnskapell i år. Har inte varit ute mer än en gång med det, men inser direkt att jag borde haft det hela tiden. Jag valde den fasta modellen, och det blev ju lite mindre plats i sittbrunnen, men på nåt sätt ändå lite mer ombonat. Man sitter väldigt skönt lutad mot kapellet när man styr t.ex.

Det blev en helt annan komfort, när man t.ex kan ha ruffluckorna öppna på natten, men ändå vara skyddad mot väder och vind. Båten får ju ett "rum" till där man kan ha bordet uppe oavsett väder. Just det där med ankaret får väl utarbetas nån lösning till, den är inte klar än. Jag envisas också med ankarlina, men det kanske blir så att Ankarolinan får komma tillbaks så småningom. Jag är säker på att glädjen över att kunna sitta i skydd mot väder och vind, så snart man lagt till och njuta av den vackra naturen utanför, uppväger de små praktiska nackdelar det blir.

Så sammanfattningsvis tycker jag ni ska köra på ett fast kapell, jag tror inte ni kommer att ångra er.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att skaffa sittbrunnstält skall ni göra, inget att fundera över, det är kanon att ha.

Jag gjorde egna bågar och gjorde dessa isärtagbara, fyra delar per båge. Väl uppmärkta så de hamnar på rätt ställe. Tar möjligen lite längre tid att sätta upp än om jag haft fast bågar. Fördelen med lösa för mig var att jag kunde göra kapellet bredare = mer plats.

Fasta bågar går ju att göra fällbara framåt också, så de hamnar framför sprayhooden i fällt läge. Då kommer de inte i vägen för badstege mm.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Leonardo säger:

Hej,

Har själv brottats med denna fråga i många år innan jag i år gjorde slag i saken och skaffade ett riktigt sittbrunnskapell i år. Har inte varit ute mer än en gång med det, men inser direkt att jag borde haft det hela tiden. Jag valde den fasta modellen, och det blev ju lite mindre plats i sittbrunnen, men på nåt sätt ändå lite mer ombonat. Man sitter väldigt skönt lutad mot kapellet när man styr t.ex.

Det blev en helt annan komfort, när man t.ex kan ha ruffluckorna öppna på natten, men ändå vara skyddad mot väder och vind. Båten får ju ett "rum" till där man kan ha bordet uppe oavsett väder. Just det där med ankaret får väl utarbetas nån lösning till, den är inte klar än. Jag envisas också med ankarlina, men det kanske blir så att Ankarolinan får komma tillbaks så småningom. Jag är säker på att glädjen över att kunna sitta i skydd mot väder och vind, så snart man lagt till och njuta av den vackra naturen utanför, uppväger de små praktiska nackdelar det blir.

Så sammanfattningsvis tycker jag ni ska köra på ett fast kapell, jag tror inte ni kommer att ångra er.

 

Hej

Vi har en ankarolina redan. Men problemet blir när du skall veva upp linan, då sitter det fasta staget precis där du skall sätta veven. Är oxå inne på ett "fast" kapell. Men problemet är hon den andra... Fick avstyrt att han skulle ha pelargoner hängandes i bomen när vi är i hamn 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har faktiskt testat bägge varianterna. Ett fast i en större båt (40 fot) och nedtagbart i ungefär er storlek. Min åsikt är att er båt är något för liten att ett mer fast kapell. Det är lätt i vägen...

 

Men...

ett mer permanent monterat används mer så har ni en bra ide' om fastsättning så ta det!

Redigerad av Funkis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke var att Inte ha ett som du kan montera ner och ta plats inne i båten, det är tillräckligt med saker i den ändå under semestern. Och tänk själv när man skall montera upp det när det regnar ute. Då vill man få snabbt upp det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min första segelbåt, liten vega, hade sittbrunnstält. vet inte om jag hade blivit så biten av segling om det inte funnits..  så året därpå när vi köpte en scampi, åxå rätt liten båt, så åkte vi direkt efter midsommar och fick vårt sittbrunnstält passat och monterat. Både på Vegan och på scampin hade vi varianter som gick att vika bakåt.

Vegans var ett helt tält som kunde ligga på aktre skarndäck... eller vad det kan heta. Det gick att segla, kasta ankare, bada mm och klättra över det nervikta.

Det gick snabbt som f.. att vika upp och sätta ihop med sprayhood med dragkedja.

 

På sampin blev det en variant som har tyg till aktre del och fram, över sprayhood, på båge som kan rullar ihop på bågen och sätter ett skydd över.

Sidorna tar man loss separat (dragkedjor runt om) rullar ihop och har liggandes nånstans inne i båten. ca 1,5meter lång "rör"..

Ingen jättegymnastik men kändes ändå rätt mekigt att lossa och sätta upp dom dagligen.

"Taket" gick ju snabbt och funkade bra som regnskydd om det inte blåste.

Upplevde aldrig att det satt i vägen...

 

Insåg snabbt att.. för att få till tält så som man vill ha det.. ska man nog göra tillfälliga prodtotyp-bågar kanske malla till nåt med byggplast och tejp. när man "hittat på" en modell (jag skulle göra en som inte behöver plockas isär) så är det bara köpa material och sy själv. Så kommer jag göra nästa gång.

FAst kapellmakare kan ju såklart göra efter dina mallar.

Vi beställde ju i god tid och dom hade sytt många scampi-kapell.. men det var ändå en del passande innan det var klart.

Ska du ha kapellet färdigt inför sommarsegling, beställa från kapellmakare, ska du nog satsa på nästa sommar.

När du väl har sittbrunnstält, vill du inte var utan.

 

PS. fast jag har  inget tält på nuvarande båt (har gott om plats inne vid behov och vi är sällan många), har inte saknat det mer än på hösten när allt blir daggvåt, så jag har tänkt fixa till nåt typ av tak.. Ibland får jag lite "sittbrunnstältkänslor".. så jag har enkla spontana skisser på olika varianter både med och utan sprayhood. Blir jag tillräckligt sugen... kommer jag tillverka själv.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten jag köpte har ett riktigt kapell. Kan konstatera att det borde man haft tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Caribic410 säger:

Min första segelbåt, liten vega, hade sittbrunnstält. vet inte om jag hade blivit så biten av segling om det inte funnits..  så året därpå när vi köpte en scampi, åxå rätt liten båt, så åkte vi direkt efter midsommar och fick vårt sittbrunnstält passat och monterat. Både på Vegan och på scampin hade vi varianter som gick att vika bakåt.

Vegans var ett helt tält som kunde ligga på aktre skarndäck... eller vad det kan heta. Det gick att segla, kasta ankare, bada mm och klättra över det nervikta.

Det gick snabbt som f.. att vika upp och sätta ihop med sprayhood med dragkedja.

 

På sampin blev det en variant som har tyg till aktre del och fram, över sprayhood, på båge som kan rullar ihop på bågen och sätter ett skydd över.

Sidorna tar man loss separat (dragkedjor runt om) rullar ihop och har liggandes nånstans inne i båten. ca 1,5meter lång "rör"..

Ingen jättegymnastik men kändes ändå rätt mekigt att lossa och sätta upp dom dagligen.

"Taket" gick ju snabbt och funkade bra som regnskydd om det inte blåste.

Upplevde aldrig att det satt i vägen...

 

Insåg snabbt att.. för att få till tält så som man vill ha det.. ska man nog göra tillfälliga prodtotyp-bågar kanske malla till nåt med byggplast och tejp. när man "hittat på" en modell (jag skulle göra en som inte behöver plockas isär) så är det bara köpa material och sy själv. Så kommer jag göra nästa gång.

FAst kapellmakare kan ju såklart göra efter dina mallar.

Vi beställde ju i god tid och dom hade sytt många scampi-kapell.. men det var ändå en del passande innan det var klart.

Ska du ha kapellet färdigt inför sommarsegling, beställa från kapellmakare, ska du nog satsa på nästa sommar.

När du väl har sittbrunnstält, vill du inte var utan.

 

PS. fast jag har  inget tält på nuvarande båt (har gott om plats inne vid behov och vi är sällan många), har inte saknat det mer än på hösten när allt blir daggvåt, så jag har tänkt fixa till nåt typ av tak.. Ibland får jag lite "sittbrunnstältkänslor".. så jag har enkla spontana skisser på olika varianter både med och utan sprayhood. Blir jag tillräckligt sugen... kommer jag tillverka själv.

 

Tack, just sån här info jag söker.

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ringt runt lite. Är det någon som har koll på Vega Marins kapell. Ett 08-företag men deras kapell sys i 031- land

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löst, det blev dom jag ville. Ett fast kapell som du fäller bak mot akterstaget. Tack för era synpunkter och råd. Även " frugan" blev övertygad om att det fasta blir enklast. Det enda jag får lösa är att flytta på rullen till ankarolinan. 

Det var Stor skillnad på pris, från 13800kr till 21600kr och även leveranstiden var väldigt olika, från 14 dagar till tre månader. 

Vi valde Rasmusson segelmakeri på Koön i Marstrand. Dom hade sytt tidigare till Albinvaret och var billigast samt leveranstiden var endast 10 dagar. Samt dom hade den modellen som jag ville ha och hjäper till vid montering av kapellet på båten. 

Ha en trevlig sommar, nu går jag på två månaders semester :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där sista... två månaders semester... hugger (i avundsjuketarmen). även om jag unnar dej det men.. ajjjj vad ont det käns att ha bara 5 veckor som dessutom "störs" av lite "måste-träffar" (visserligen trevliga men stör seglingsäsongen)

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte jag :D Har igentligen 3 månader att ta ut. Men tänker ha lika lång semester nästa år. Detta året har vi Inga "måste-träffar" och absolut inga direkt, Ja dit skall vi segla. Utan det blir där det blir. Dock så finns det önskemål som tex. Segla till Köpenhamn, Koster, väderöarna och Läsö. Har även en pappa-dotter helgs segling som skall klämmas in samt barnbarnsegling vid något tillfälle. Utöver detta så finns det Inga planer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...