Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
xyz123

Gummilisten mellan skrov och däck.

Rekommendera Poster

Hur få dit listen?
Skrovet och däcket hålls ihop av en skarv. Den är limmad och popnitad. Över listen sitter en U-formad gummilist. 
Jag hade en obetydlig men klart märkbar läcka i båten. Jag tog bort gummilisten och insåg att skarven behövde tätas.
Köpte en tub av det som båtfirman rekommenderade och tätade skarven. (Den ursprungliga tätningen hade försvunnit
nästan helt och hållet. Det räckte att titta på det som fanns kvar för att det skulle försvinna.) 
 
Mitt problem nu är att sätta tillbaka gummilisten. Det har visat sig långt mer problematiskt än vad jag först trodde. 
Den kar krympt! När jag bara tryckte dit den igen så saknades ungefär 2 meter. ( Båten är 6 m lång och 2 m bred, 
en Hydra.) Jag har hört ett påstående om att listen måste värmas upp i ett vattenbad under en timme i 60 grader C. 
 
Frågor: 
1. Hur lyckas med denna uppvärmning? 
2. Finns det några andra tips? 
3. Hur många personer bör man ha till hjälp när man försöker sätta tillbaka listen? 
4. Det finns nya typer av tejper, bättre än silvertejp. Kan en sådan användas i stället?

5. Finns det någon firma som säljer denna sorts list?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis!

Jag gjorde samma misstag på min gamla nimbus, tog loss en bit av listen på bb-sidan för att täta en läcka som din.

Med hjälp av talja och block , några varmluftspistoler och tre gubbar med gummiklubba fick vi dit den, men det fattades nog en halvmeter...

 

Jag fick några olika råd den gången:

Köpa en ny list, många tusen kronor, och lägga den nya på solvarm asflat innan montering, nya lister är mjukare och mer följsamma än gamla intorkade.

Att koka upp ett oljefat med vatten och listin i, och montera den varm...

Attsamla ihop hela bekantskapskretsen och utrusta dessa med var sin varmluftspistom och gummihammare... Samt då dessutom be personalen på Ringhals att starta en reaktor till.

 

Till slut fick jag tag i en meter av likadan list på ett varv, och det gick någorlunda att skarva med rostfria skarvhylsor.

 

Men till andra läsare, varning, sådana avbärarlister skall man inte plocka bort, det är ett heslike att få dem på plats igen!

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra Georg man kan inte med ord beskriva hur svårt detta är att få tillbaks!

 

Metoderna du räknat upp är väl dom jag kan komma på nu.

 

Så återigen lossa ingen relingslist!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra Georg man kan inte med ord beskriva hur svårt detta är att få tillbaks!

 

Metoderna du räknat upp är väl dom jag kan komma på nu.

 

Så återigen lossa ingen relingslist!

Det bästa är nog att köpa en ny list, du behöver nog 16-18 meter.

Men jag vet var Nimbus tog... Ungefär 15.000kr har du tur är din list av en typ och profil som Sesea eller annan firma har i sin katalog, och då kan det bli betydlig billigare.

Kanske www.kuntze.se har din profil, kolla där!

Problemet med våra gamla avbärarlister är att de blir hårda och stela, och då svårare att återmontera. Jag värmde och ströckte med talja och block, båten stod på land och säkrades i en husfasad, taljan färstes i en lytktstolpe som flexade för mycket, och listen visade tecken på att gå sönder i infästningen till blocket.

Och värmen från varmluftspistolerna räckte inte till, listen svalnade för snabbt.

Senare på säsongen lades båten bredsidens vid en flytbrygga, i söberläge, en väldigt solig dag upprepades försöket, denna gång med endast en varmluftspistor och ett kraftigt spännband, det gick att dra listen ytterligare någont tolat cm, inte mer.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som när man ska böja stora plexiglasskivor så lånar man en bastu att värma i. Kanske finns någon bastuflotte i närheten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

Tack för alla uppmuntrande (?) svar. Jag har varit i hobbyaffären och köpt en varmluftspistol, Cocraft HH2000-E. Jag har aldrig haft eller ens hållit i en sådan tidigare. Behöver man köpa en brandsläckare?Men först gäller det att få till en möjlighet att sträcka ut listen. Jag har kanske kommit på en lösning, delvis. Hur får man till en fästpunkt i listen där man kan sätta ett rep?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, xyz123 säger:

Hej 

Tack för alla uppmuntrande (?) svar. Jag har varit i hobbyaffären och köpt en varmluftspistol, Cocraft HH2000-E. Jag har aldrig haft eller ens hållit i en sådan tidigare. Behöver man köpa en brandsläckare?Men först gäller det att få till en möjlighet att sträcka ut listen. Jag har kanske kommit på en lösning, delvis. Hur får man till en fästpunkt i listen där man kan sätta ett rep?

Tycker du det var uppmuntrande...?

Du behöver nog ingen brandsläckare för just det jobbet, men du skall ha minst en ombord!

Har du talga och block? Eller du kanska kan använda hels storskotet?

Spänn upp gummilisten mellan två stabila punkter, värm under hela tiden... Kanske du kan srtäcka ut den de meter som fattas..

Jag virade en tunnare lina tunt listen i många varv, för att fördela belastningen, denna lina slutade i en pålstek som fästes i ett av blocken.

Kanske du kan vara hjälpt att begjuta listen med varmvatten från trädgårdsslangen... om du har tillgång till varmvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag gjorde det exakt det jobbet förra helgen, jag har haft isär min styrpulpetare och precis limmat/nitat ihop den igen, gummilisten var något av ett äventyr att få tillbaka. Just denna helg hade dessutom alla mina "kompisar" bestämt sig för att inte svara i telefon eller på annat sätt visa sig.

Båten stod surrad på min trailer och och fick sätta traktorn som mothåll i längsled och eftersom jag har en liten anknäbb i fören drog jag ihop den där med ett rejält krickrack-band och fästen den sen med en maskingängad skruv. 

Sen ställde jag 4-hjulingen lite snett bakom och kopplade vinschen i listen och började dra, då höll båt och trailer på att välta. Så jag fick ställa bilen tvärs båten och binda fast den i dragkroken. när jag började vinscha så kom den sig så fint, vinschade lite slog lite med stängselsläggan och vinschade igen. 

Det blev såpass bra att jag fick kapa bort 25-30cm från listen mot vad det var gjort från början.

 

Jag var visserligen rejält svettig när jag var klar, men ändå ganska nöjd.

Borde kanske fotodokumenterat detta spektakel men det var lixom inte läge att börja fippla med kameror i allt detta.

 

/B

Redigerad av Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Traktor, 4hjuling och bil. Ja man får aldrig nog med verktyg till båten ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Traktorer och fyrhjulingar i all ära, men det där med bastun var nog en bra idé ändå.

OM du har en bastu vill säga, kan ju vara svårt att förklara sig i kassan i simhallen eller spat om man kommer med 16 meter avbärarlist under armen.

Men om du har egen bastu, eller kanske hellre en sådan där badtunna man eldar inunder "kanibalkittel" så kanske det går att mjuka upp materialet där...? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det uppmuntrande är att flera personer till slut lyckat få på den förb... listen! Jag räknar med att även jag till slut får dit den. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...