Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gryningsrad

Erfarenhet - Startproblem Penta 2003 Problem med solenoid

Rekommendera Poster

Vill bara dela med mig av en erfarenhet som kanske kan komma fler till nytta.

 

Frun är ute och seglar med vår nyinköpta båt, en Beneteau Oceanis 351 med en Volvo Penta 2003 installerad. Efter ett par timmar seglats skall motorn startas, men ger inte ifrån sig ett liv... självklart är jag på jobbet (arbetar på Stena Lines passagerarfartyg mellan Gbg-Frederikshavn) så det blev telefonsupport.

 

Vid start när dom gick från kaj funkade det först inte att starta motorn, men efter lite "vicklande" på startknappen startade den fint. Jaha, tänkte jag, glapp i knappen eller startrelät och med frun och en supporter i båten och jag på telefon bläddrandes i verkstadshandbokens kopplingsschema (tack gud att jag hade den digitalt!) så försökte vi tjuvkoppla igång startmotorn. Eftersom båten är ny hade jag inte koll på exakt vart all satt, men efter många försök så gav vi upp och fick dit sjöräddningen.

 

Tydligen hade sjöräddaren sagt "det är solenoiden" innan han ens bordade båten, gick ner, bad dom trycka ner startknappen, slog lite på startmotor och solenoid och motorn hoppade igång så fint.

 

Så, en erfarenhet rikare: startar inte maskin, startmotorn går inte igång så prova att banka några slag på solenoiden (solenoiden är en mindre cylinder som sitter på startmotorn)... se position 2 på bifogad bild.

 

Hoppas detta kan rädda någon i sommar eller framöver!

 

Fair winds!

 

post-110543-0-63804100-1497082363_thumb.png

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Likadan motor och samma fenomen! Men den brukar hoppa igång efter ett par tryck på startknappen så framöver ska startmotorn ur.

Men jag är inte helt säker på att det är solenoiden som är dålig.

Vi hade en folkvagn som uppförde sig på samma sätt. Lite svårare att komma åt och banka bara. När vi väl plockade ut startmotorn så visade det sig att det var kolen som var slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där ser man, vilket år är din motor ifrån. Min är från 1993...

 

Får se vad vi prioriterar efter första säsongen, men startmotorn ligger högt upp på listan. Man vill ju alltid att den skall hoppa igång när man behöver den.

 

Jag var nu inte med när detta skedde, men vet inte om pinionen gick ut överhuvudtaget eller om det bara var motorn som inte ville gå runt. Dock tyder ju hammarslags-lagningen att det är något smörjproblem och inte kolen...

 

Antingen är det solenioden, alterantivt att pinionen sitter fast så att inte solenoiden orkar trycka ut kugghjulet i läge... kanske bara går att fixa med 5-56 ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var nu inte med när detta skedde, men vet inte om pinionen gick ut överhuvudtaget eller om det bara var motorn som inte ville gå runt. Dock tyder ju hammarslags-lagningen att det är något smörjproblem och inte kolen...

 

Antingen är det solenioden, alterantivt att pinionen sitter fast så att inte solenoiden orkar trycka ut kugghjulet i läge... kanske bara går att fixa med 5-56 ?

Det kan vara kolen i alla fall. Slagen kan få dem att skaka till så att de får kontakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bhmac och jag har erfarenheter från gamla Volkwagnar, som direkt kan överföras här!

SPÄNNINGSFALL!

Visst det kan vara en mekanisk tröghet i solenoiden och dess mekanism också, men gör så här först:

Låt startknappen styra ett vanligt standradrelä (39kr på Biltema) som tål 40A, Relät kopplas med anslutning 30 direkt till batteriet med tjock kabel, 6mm2, anslutning 87 kopplas med så kort kabel som möjligt till solenoidens anslutning för manövertröm, 50 tror jag den heter. 85 på relät till minus och 86 till startknappen.

 

Det är en lång bit mellan batteri, solenoid och startknapp, det blir för "mycket" resistans, och solenoiden behöver en hel det ström.

 

För er som inte vet vad en solenoid är för någonting är det så här:

Solenoiden har två funktioner, det är en elektromagnet som skjuter in bendixdrevet i svänghjulets startkrans, när detta skett sluts två väldigt stora kontaktbleck längst bak i solenoiden, dessa kontakter ger ström till startmotorn, i storleksordningen 100A. När man släpper startknapp eller startnyckeln är det en returfjäder som skall dra bendixdrevet tillbaka och som då ser till att kontakterna öppnas. Solenoiden sitter ovanpå startmotorn och manövrerar denna med en hästskoformad hävarm.

Solenoidens egenförbrukning är i storleksordningen omkring 10A.

 

Att solenoid och startmotor kan fungera efter det att man knackat på dem kan bero på att de stora kontakterna till startmotorn inte riktigt sluter, att det är en mekanisk tröghet i den linjära rörelsen inne i solenoiden, att det är oxid på kontaktytorna.

Sedan då spänningsfall, halvdassigt laddat batteri, så orkar inte strömmen manövrera hela denna elektromagnet, särskilt inte som st römmen skall ta en omväg över en startknapp långt borta med klena kablar.

 

Om din startmotor kommer från Bosch, vilket är troligt på en Pentamotor, så finns det gott om utbytessolenoider, såväl original Bosch som piratkopior. Köpes lämpligen på bilelektrisk firma över disk eller på nätet. Det finns ett instansat artikelnummer i solenoidens hölje. Men man kan ju även köpa en komplett ny startmotor, vilket många gånger kan kännas tryggare än att meka med den gamla. En mycket god gissning är att dessa är gemensamma med volvos personbilsmotorer, och kan då köpas till en bråkdel av vad VP tar, detta i en bildelsbutik, som sagts, kolla artikelnummret. Köp i aå fall en sprayburk med "pentagrön" samtidigt...

..

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ritning på hela klabbet bifogas... 86 till jord och 85 till startknappen, men det får man betrakta som petitieser i sammanhanget. Tack för lektionen!

IMG_0373.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns även en variant av elsystemet på 2003. Min, från 1994, är 1,5-polig så ett extra kraftrelä som kopplar minus till motorns chassi när startmotorn ska kör dessutom är givarna tvåpoliga. Det innebär att minus bara kopplas till motorn i startögonblicket, övrig tid är motorn tvåpolig.

Hos mig har troligen extra relät kopplats förbi. Jag köpte ett nytt relä men det gamla relät verkar vara ok. Kan ju vara så att solenoiden eller kolen krånglade men man bytte kanske fel grej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den 1 1/2 - poliga varianten av 2003:an har elschema på bilden. Sådana motorer kan lättast identifieras av att temp- och oljetrycksvakterna har två flatstiftskontakter i stället för en.:

5942155ced0fe_MD200X1_5polelsystem.thumb.jpg.114707541eba5c89f0db1e2db2e7936b.jpg

Redigerad av Seawolf
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett väldigt vanligt fel på startmotorer. Gäller även bilar. Ibland kan man höra ett litet "klick" men inget mer. Det är klacken i solenoiden som är utsliten så att saker och ting inte linjerar som det ska. 

 

Och på grund av detta så kan det ibland funka med att knacka lite på solenoiden ås den hoppar i. Så har jag gjort på någon nyinköpt bil som visade sig ha det problemet.

 

Vill man inte köpa en hel startmotor(är ju inte gratis) går det ju att renovera. Eller så gör man det enkelt för sig och köper en helt ny startmotor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Seawolf säger:

Den 1 1/2 - poliga varianten av 2003:an har elschema på bilden. Sådana motorer kan lättast identifieras av att temp- och oljetrycksvakterna har två flatstiftskontakter i stället för en.:

 

 

Japp, så ser det ut hos mig! Snygg färgläggning, tack.

Nackdelen är att jag måste ha tag på tvåpoliga oljetryck och temp givare för att få in de instrument jag redan har!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligt på relän manöverspolae är att man kopplar 85 till minus, och 86 till plus via steömbrytare.

Men det spelar i praktiken ingen roll om man polvänder reläts manöversple, ett vanligt relä kan ju liksom inte gå baklänges.. (men det finns en del bistabila relän man kan manövrera genom polvändning, men inte i båt eller bilelsammanhang). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startmotorn till 2000- serien, är samma som till Volvos B20 och B21-23 motorer, så den kostar inte så mycket. Man kan köpa den på Biltema för 995:-.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft hem startmotorn, öppnat upp den och sett över både solenoid och motor. Solenoid var det inga som helst problem med, kontakten för att skicka ström till själva motorn fungerade fint och mekanismen satt inte fast på något sätt.

 

Motorn därimot var rätt "sketen" och framförallt nere vid kolen var det rätt smutsigt. Kol och kopparblecken på rotorn som kolen skall få kontakt med för att få motorn att snurra gicks över med smärgelduk och elektroclean för att få det riktig rent.

 

Motoraxeln är lagrad i två mässingsbussningar och jag tyckte att den glappade lite för mycket för att jag skulle vara helt övertygad. Man kunde även se på permanentmagneterna i statorn att någon hade fått en "smällt", något hörne på magneten var helt av. Men jag beslöt mig för att spara 1000:- för en ny på Biltema och istället smäcka ihop den och köra...

 

Återställde allt igen och provkörde med bilbatteriet - funkade utan problem. Har satt tbx startmotorn på båten och det provstarter jag har gjort hittills har fungerat klockrent varje gång. 

 

Sök på Youtube, "overhaul Bosch start motor" eller liknande så finns det bra beskrivningar hur man göra. Det räcker med en 10-nyckel, stjärnmejsel, smärgelduk och lite trasor... Testa gör man med en uppsättning startkablar och en lös sladd...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skönt! Det stärker min uppfattning om att det ofta inte är solenoiden som krånglar. Troligen byts en del startmotorer i onödan.

När man hade lite större likstömsmotorer så var det ett vanligt förekommande underhållsarbete att "tvätta" kol och kommutator genom att spruta ett fettlösande medel (tex Inhibisol) med tryckluftspruta.

Var det bökigt att plocka ur startmotorn? Hos mig ser det ut som jag måste avlägsna värmeväxlaren först och ev även generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två insex-skruvar på förkant av maskin och sedan kom startmotorn loss. Bort med kablaget (se bild) och sedan försöka smyga ut den bland alla slangar och rör. Självklart satt startmotorn på den sidan där jag INTE har en lucka in, men det gick...

 

Har dessutom för felsökning under säsong satt en sockerbit med tre kontakter så att jag kan mäta spänningen på samtliga tre poler på solenoiden (matning från batteri, pilotspänning från startrelä samt spänning till själva startmotorn). Fungerar allt resten av säsongen så plockar jag bort det...

 

 

IMG_5981.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu är mina startproblem över, hoppas jag. Först kunde jag konstatera att startknappen hade bristfällig funktion. Sen visade det sig att hjälprelät inte alltid funkade. Men relät var ok men inte kontakterna på motorn. Att montera relä och kontakter på en skakande motor kanske inte är så himla smart. Uppmuntrad av texterna här så plockade jag bort startmotorn. Det var inte helt problemfritt. Först fick man plocka bort kabelstammen till glödningen för att kunna vrida bort insugsröret. Sen hade jag ingen insexnyckel som passade eller rättare sagt, kom in. Men man kan ju kapa en nyckel så den passar. Sen var det inga problem att få ut startmotorn. Hemma tog jag isär den, helt övertygad om att det var kolen. Vilka naturligtvis var i perfekt skick. Solenoiden trycker ut drevet helt ok. Men kontakterna inuti var naturligtvis dåliga. För att komma åt dem måste man bryta upp kåpan. Men, min erfarenhet är att dåliga kontakter som man fixar till ganska snart blir dåliga igen. En ny solenoid kostar 500 spänn och tar några dagar att få hem. Så det blev ett besök hos Biltema och en ny startmotor för 999 kr, tack för det tipset, Rollen!

"Piratstartmotorerna" är dessutom lite starkare. Sen tog det bara 10 min att monter startmotorn. Vilken skillnad, man skulle kunna tro att jag fått ett nytt startbatteri på köpet. Sen träffade jag en bekant som berättade att det tagit timmar att återmontera startmotorn på hans Perkins. Utan att hans problem försvann, troligen är startkransen på hans motor slut.

 

Nu ska det bli förbättringar. En platta över startbatteriet där hjälprelä, glödrelä och minuskontaktor ska få bo tillsamman med huvud och hjälpsäkringar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite fortsättning.

Förra vintern bytte jag startmotor eftersom jag trodde den befintliga var dålig. Det fungerade fint, jag hed en grym laddning med 100A generator och Sterling ProAltC. Men så i somras försvann laddningen ofta, inget fel kunde konstateras, en misstanke var ju att jag kopplat något fel när jag bytte generator. Men det var det inte. Tänkte att jag skiter i det och tar tag i det under vintern, mina solpaneler gav tillräckligt med ström och startbatteriet har egen solpanel. I höst när jag skulle gå till mastkranen så gick det inte att starta med den vanliga knappen men jag hade kvar en extra knapp mellan batteri och solenoidens manöver så motorn kom igång.

Lätt irriterad ryckte jag lite i alla kablar. Halvvägs till mastkranen såg jag att generatorn laddade!

Därefter mätte och rykte jag. Då kunde man konstatera att de var glapp i de två + lablarna som är anslutna i relät. Generatorn fick ingen "magentiserings-puff" och laddningen kom inte igång.

Tidigare hade jag mätt och kunnat se att relät fick + från batteriet. Det jag inte kollade var att + kabeln till instrumentpanelen var strömlös.

Jag har alltid varit misstänksam mot att sätta ett relä på motorn, likaså att man klämmer två kablar i samma kontakt.

Nu blir det flytt och en kopplingsplint!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många solenoider har bytts i onödan , oftast är det kolen i startmotorn som är slitna då "håll"-lindningen i solenoiden får sin minus genom kolen. Har man bytt kol så bör man även svarva av kollektorn sen kan det vara värt att bussa om lagren också annars är kolen snart dåliga igen.

Historiskt har ju inte alla solenoider haft håll-lindning och dem kunde man bränna om man körde startmotorn för länge, varav utrycket "det är solenioden" har fastnat i mannaminnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan, Forsberg_se säger:

Har man bytt kol så bör man även svarva av kollektorn sen kan det vara värt att bussa om lagren också annars är kolen snart dåliga igen.

 

Jag vet en kille som renoverar truckar. Han är den ende inom en vid omkrets som kan svarva en kollektor. Ett antal människor kommer till honom med startmotorer för renovering vilket han ogärna gör, det lönar sig inte. Att svarva, spåra, rengöra och lagra om lönar sig för en truckmotor för 40tkr men inte för en startmotor.

Rollen tipsade om att 2000-seriens startmotor är samma som till B20 mfl. En en liten utflykt till Biltema och 999kr senare var mitt problem löst. Sådan tips uppskattas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:

 

" Att svarva, spåra, rengöra och lagra om lönar sig för en truckmotor för 40tkr men inte för en startmotor"

Jo det var väl liksom kontentan av det hela, om man nu inte gör det själv. Jag trodde alla hade en metallsvarv i garaget? Annars duger det bra med en träsvarv och en fil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för denna tråd! Och tack Rollen för tipset! Blev en tur in med passbåten och ett byte av startmotorn. Nu går hon som en klocka igen! :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...