Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ossy

Septitanksfilter

Rekommendera Poster

Hej. Är det nån som provat att byta förbrukat innehåll i septitanksfilter mot vanligt aktivt kol, lite grovkornigare typ, för att det inte ska packa sej. Innehållet i ett nytt filter är någon sorts pellets, förmodligen av just aktivt kol. Pelletsformen förhindrar säkert packning, som kan strypa luftflödet vid tanksugning. Man vill ju inte att det ska bli vaccum vid tömning, så tanken blir ett russin. 565kr är lite i mastigaste laget för denna grej, båtlivet är tillräckligt dyrt ändå...

https://www.seasea.se/filter-f%C3%B6r-septitank

/Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg nu att PGW säljer kolpellets för köksfläktar till betydligt humanare pris. Och som räcker flera år dessutom.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg nu att PGW säljer kolpellets för köksfläktar till betydligt humanare pris. Och som räcker flera år dessutom.

Ja och om du går till en zoo-butik blir det ännu billigare, eller en "vinberedningsbutik".

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PGW är säljer bl a "vinberedning". 131 spänn för 2 liter, mot 565kr för kanske 2-3 dl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

48 kr hos Zoosajten, en liten förpackning som räcker till två ödörfilter.

Potäter och jäst får du köpa någon annanstans...

http://www.zoosajten.se/fisk/teknik/pumpar-pumptillbehor/filtermaterial

 

Det förvånar mig inte om en annan av de frekventerade forumdeltagarna nu kommer att berätta att man kan få en hel container med aktivt kol för samma pris från någon av internetbutikerna i Asien, Ebay, Aliexpress eller liknande firma... ;)

 

Om du har Hornbach på din ort, kan du gå till dess zooavdelning och säkerligen finna aktivt kol för ungefär samma pris, men då slipper du frakten, och du skall väl ändå köpa något verktyg eller syrafast skruv...

 

Ja observera smilyn! :P

..

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja... när man pumpar in innehåll i tanken så blir det ju ett övertryck, och luften som pyser ut luktar ju inte violer direkt, hur bra avluftning man än må ha. Å andra sidan - det som landade i skålen luktade inte heller viol gissar jag, så luktar illa när man skiter gör det även om man har kolfilter på avluftningen.

Tänker jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en obefintlig odör förra året. Men i våras markerade filtret vänligt, men bestämt, att det var dags för byte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja... när man pumpar in innehåll i tanken så blir det ju ett övertryck, och luften som pyser ut luktar ju inte violer direkt, hur bra avluftning man än må ha. Å andra sidan - det som landade i skålen luktade inte heller viol gissar jag, så luktar illa när man skiter gör det även om man har kolfilter på avluftningen.

Tänker jag...

 

Om det som är i tanken får tillgång till syre blir det nästan ingen lukt alls. Det är ett välkänt faktum. Jämför tex med de kommunala luftningsbassängerna, ofta flera hundra kvadratmeter öppna bassänger. Har man inte tillräcklig luftning som det är i många båtar med långa och trånga avluftningar så kan man tillsätta aktivt syre som tipsades i en annan tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkade kanon med köksfläktskol (aktivt). Ingen lukt alls när man spolar. Däremot hade jag glömt att koppla in nivågivaren igen, så jag fick ingen indikation när tanken var full. Med påföljd att sista spolningen i helgen, sprutade ut genom avluftningsgenomföringen, via filtret. 

  Ingen katastrof, bara att byta kolet i insatsen (kolet räcker för byte årligen, i flera år). Hade inte varit kul om jag köpt nytt filter i båthandeln för 565kr...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade litet unken lukt på toan samt i det utrymmet som tanken ligger i.

Så häromdagen när tanken var tom pumpade jag in en massa spolvatten med topumpen tills tanken var full, upprepade två gånger, och nu är den unkna skithusdoften borta. Vem hade kunnat räkna ut detta? Iofs lär väl den där unkna lukten återkomma senare under säsongen.

 

Efter detta spolade barnbarnet ned några vattenreningstabletter, avsedda för fäskvattentanken, i toalettstolen... Tja nu får man doftförnimmelser från barndomen då man tvingades toll Valhallabadet, där man fick rivsår i vattnet, då det innehöll klor.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, ossy säger:

Det funkade kanon med köksfläktskol (aktivt). Ingen lukt alls när man spolar. Däremot hade jag glömt att koppla in nivågivaren igen, så jag fick ingen indikation när tanken var full. Med påföljd att sista spolningen i helgen, sprutade ut genom avluftningsgenomföringen, via filtret. 

  Ingen katastrof, bara att byta kolet i insatsen (kolet räcker för byte årligen, i flera år). Hade inte varit kul om jag köpt nytt filter i båthandeln för 565kr...

Var köpte du det aktiva kolet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PGW var nog billigast, har butik i Jordbro och på nätet. Men dom hade stängt när jag skulle handla, så det blev Kjell & Co, nästan lika billigt. Köp varianten som är till kolfilterfläktar för kök. Exakt likadana pellets. Misstänker att hembränningsvarianten kan packa sej lite, om den blir lite fuktig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...