Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Fredrik_C

Rattnav Jofa Winth 485?

Rekommendera Poster

Hej!
Jag tänkte byta ratt i min jofa winth 485 då den gamla känns klen och dessutom är ful. Är det någon som gjort rattbyte på en gammal Jofa som har lite tips? 
Ratten verkar sitta fast stenhårt. Jag skulle också behöva hjälp att veta vad navet heter, bifogar bild.
/Mvh Fredrik

 

 

post-106604-0-07057400-1496856576_thumb.jpg

post-106604-0-96254300-1496857105_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Markera med en penna på baksidan av rattstången. Använd en avdragare spraya i lite 556 och lossa ratten, sen mäter du diametern vid din markering och längst ut där axeln slutar så har du skillnaden på axeln och kan därefter leta dig fram till en ny ratt. Du kan se om det står något på styrväxeln också (klumpen där axeln kommer ifrån), brukar stå tillverkare eller något nummer. Googla det numret så har man tur hittar man vad det är för rattnav som passar.

Jag kom på att jag bytte ut min styrning på min jofa winth som jag hade för 1 år sedan. Jag använde samma rätt men bytte styrningen. Jag gick in till sea sea i västra Frölunda och frågade om dom hade en styrväxel till ratten och det hade dom. Jag tog med min ratt iofs. Men testa, det ska fungera. Lycka till Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Navet ser standard ut. Ratten brukar sitta HÅRT, så avdragare brukar vara mer eller mindre ett krav för att få loss det hela. Finns billigt på biltema...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...