Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej alla,

 

Jag har ett problem med ena maskinen i min båt. Den ryker onormalt mycket. Inte den vanliga mängden pentarök. När jag kört maskinen i marschfart (3450rmp) och drar av för att gå ner på tomgång så ryker den väldigt mycket. Inte svart eller oljerök utan mer vit/grå rök. När motorn är kall rycker den inte nämnvärt. Alla värden så som temp, oljetryck, bränsleförbrukning är normala och den går fint utan missljud. Kraft finns det också. Impellern är hel och den tar kylvatten som den ska. Oljan är också fin, inget skum eller antyden till vatten i den. Blir inte klok på detta och känner att jag måste lösa det. Som det är nu får man gå ner på en maskin när man skall i hamn för att inte förpesta för andra. Någon som har en idé? Låter man maskinen gå på 1500 varv ett tag (10-20min) efter marschfart så är det normal rökbild vid tilläggning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vit rök kan tyda på vatteninträngning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänker att det är en spricka någonstans. Funderar lite om det kan vara via avgasknät eller turbon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det rök eller vattenånga,vattenångan försvinner snabbt,

har du avgasutsläpp över ytan så syns både avgas o vattenånga.

Gamla laddluftkylare har en tendens att läcka med följd att det dimmar in vatten till förbränningen

kolla under laddluftkylaren om det droppar.Det ska finnas ett dräneringshål där.

Har du plast eller metall lock på laddluftkylaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det rök eller vattenånga,vattenångan försvinner snabbt,

har du avgasutsläpp över ytan så syns både avgas o vattenånga.

Gamla laddluftkylare har en tendens att läcka med följd att det dimmar in vatten till förbränningen

kolla under laddluftkylaren om det droppar.Det ska finnas ett dräneringshål där.

Har du plast eller metall lock på laddluftkylaren?

 

Hej,

 

Jag har avgasutsläppet över vattenytan. Tycker det är svårt att avgöra om det är rök eller vattenånga, men skulle tro rök. Det konstiga är att det är bara efter marschvarv hon ryker och att det försvinner efter ett slag. Kollade just locket, det är i plast alternativt aluminium. Det är inte gjutjärn. Är anslutet med plastslangar. Kan inte se ngt droppande från laddluftkylaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...