Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
benny_b

Segla till Isle of Man 2018

Rekommendera Poster

OK 

 

Nu kanske det händer!

 

2018 tänkte vi segla till Isle of Man för att se TT cupen och se lite av skottland. 

 

Har någon tips på rutt. Samt om man kan ta sig genom England via kanal eller likande eller måste man runda södra England eller norra Skottland?

 

Sen tips på böcker mm som är ett måste

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som dyker opp i huvudet på en novis som mig är väl att gå genom Caledonia kanalen.. Väl framme på Isle Of Man så kan det vara bra att redan innan avsegling ha bokat plats, enligt en vän boende i England så är TT så välbesökt att alla möjligheter för övernattning bör bokas i god tid...

 

Fair Winds

S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är möjligt att gå London - Liverpool. Om båten är max 2m bred.

Caledonian Canal är annars trevligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några mer frågor?


Väder:


- Är det läpligt att segla i maj? 


- Är det något som man ska tänka på ?


Utrustning:


- Vad är måsten? (förutom flytväst, VHF, Nödraketer, plotter och sjökort) 


- Vart finner man bra pappersjökort?


Rutt:


- Tänkte gå från Göteborg. Så kan vilken rutt är bäst?


Böcker:


- Vilka böcker skall man köpa inför resan? 


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forth and Clyde canal är ett alternativ  om man klarar sig på 1.80 i djup.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reeds Nautical Almanac är absolut nödvändigt. Den och sjökort köper man hos tex imray.com, betydligt billigare än i Sverige.

De som seglat flera gånger till Skottland brukar föredra Thyborön till Peterhead. Det är ca 330M sen är det ca 100M till Inverness.

Vindarna ser bra ut i maj. Ska man gå andra vägen dvs runt Lands End så gå just så, går man syd/väst så blir det mest kryss.

 

Det viktigaste: Läs på om ström och tidvatten! Tex boken "Handbok för längfärdsseglare". Man bör också förstå de engelska sjörapporterna, de kan vara svårt att tolka om man inte vet hur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tidvatten tabell över det område ni tänker segla samt strömkartor som finns runt hela kusten i Storbritannien. Går förvisso med sjökort och en tidvattentabell att räkna ut strömmen men betydligt enklare med en strömatlas.

 

Tror även att många moderna navigationsprogram typ isailor bör man kunna köpa informationen elektronisk.

 

Strömatlas,

https://www.admiralty.co.uk/publications/miscellaneous-tidal-publications/admiralty-tidal-stream-atlases

 

Reeds är ett prisvärt alternativ som blandar lite alltmöjligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strömatlas är kul men knappast värt idag. Ska man ändå ha papperskort så är "diamanterna" enkla att använda. Man måste ändå veta när det är högvatten i närmaste "standardhamn" - vilket står i Reeds. Finns även strömkartor där men de är små.

Sen har vi tidvattnets höjd i hamnarna, det är kanske det viktigaste. Alla hamnar har inte flytbryggor. Finns också i Reeds. Dessutom uppgifter om varenda liten hamn. Var ,man får ligga, vid vilka väderlekslägen man ska undvika att gå in, kontaktinfo mm.

Plottrar har tidvatten som fungerar utmärkt. Finns även appar till telefon/padda.

Jag är en modern människa som klarar mig bra utan papperskort.

Men, skulle nu all elektronik slås ut av tex ett åskväder så måste man kunna beräkna vattendjupet i hamnen. Det finns ett videoklipp på en Hallberg Rassy som inte har koll på detta och som går på, troligen en sil (tröskel). Därefter fortsätter vattnet att sjunka undan....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Phuu va tradig du e!!!

 

Browns å en sextant tillsammans med ett handlod samt en släplogg, annars hade jag inte gått en meter!

 

Alternativt en ibok uppkoppad med en Vast sam ständigt påminner dig om aktuellt tidvatten eller när på spåret börjar.

 

Trevlig resa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Phuu va tradig du e!!!

 

Browns å en sextant tillsammans med ett handlod samt en släplogg, annars hade jag inte gått en meter!

 

Alternativt en ibok uppkoppad med en Vast sam ständigt påminner dig om aktuellt tidvatten eller när på spåret börjar.

 

Trevlig resa.

 

 

Låter bra! enkelt det gillar jag! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Phuu va tradig du e!!!

 

Browns å en sextant tillsammans med ett handlod samt en släplogg, annars hade jag inte gått en meter!

 

Alternativt en ibok uppkoppad med en Vast sam ständigt påminner dig om aktuellt tidvatten eller när på spåret börjar.

 

Trevlig resa.

 

Sextant mm är förlegad teknik. Precis som papperskort.

Reeds behöver man, innehåller mycket mer information än plottern. De flesta brukar kunna lära sig räkna ut tidvattenhöjder mha Reeds.

 

"Alternativt en ibok uppkoppad med en Vast sam ...."

Det där förstod jag inte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Browns å en sextant tillsammans med ett handlod samt en släplogg, annars hade jag inte gått en meter!

 

Vad ska du med en släplogg till? Spottlogg räcker! :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ benny_b

 

Låter som en trevlig tur!

Antar att ni skall tillbaks hem också? I så fall kan ni ju gå Caledonia canal dit och engelska kanalen hem. Då behöver du inte fundera på vilken väg som är ”bäst”. Det är ju alltid roligare att upptäcka nytt än att segla samma väg fram och tillbaks, samt att det är väldigt fint i södra England

 

Sen tycker jag att din nödvändig-utrustningslista bör kompletteras med säkerhetslinor och däckslinor (helst platta sk jackstays som inte rullar när man kliver på dem) så att ni kan vara kopplade överallt ombord. Det är viktigare än flytväst på öppet hav.

En livflotte är ovärderlig om olyckan skulle vara framme, men det kanske ni redan har.

 

Lycka till på resan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej.. Sextant är absolut inte förlegad... men denna form av navigering kräver en synlig horisont eller en artificel sådan.. att segla Smögen Skottland.. du måste 40 sjömil ut innan du släpper land... sedan har du kanske 380 mil innan du ser kusten.. kvar är då 300 M som du kanske behöver en sextant.. om du inte har andra medel... =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ benny_b

 

Låter som en trevlig tur!

Antar att ni skall tillbaks hem också? I så fall kan ni ju gå Caledonia canal dit och engelska kanalen hem. Då behöver du inte fundera på vilken väg som är ”bäst”. Det är ju alltid roligare att upptäcka nytt än att segla samma väg fram och tillbaks, samt att det är väldigt fint i södra England

 

 

I så fall, gör tvärtom. På irländska sjön får man vinden rakt i näbben mestadels. Går man runt Lands End upp mot Isle of Man och Caledonian så blir det fina vindar och en väldigt trevlig resa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även med SXK... dom har ju eskaders varje år på den rutt som ni kanske tänker att gå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om man får mönstra på? Jag skulle ju kunna frakta hojen dit och sedan köra the mad sunday?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om man får mönstra på? Jag skulle ju kunna frakta hojen dit och sedan köra the mad sunday?

Obs Sista inlägget skrivet med humor... En dröm för några år sedan var att köra banan... men idag så går det alltför fort även när amatörerna får lov att köra.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

@ benny_b

 

Låter som en trevlig tur!

Antar att ni skall tillbaks hem också? I så fall kan ni ju gå Caledonia canal dit och engelska kanalen hem. Då behöver du inte fundera på vilken väg som är ”bäst”. Det är ju alltid roligare att upptäcka nytt än att segla samma väg fram och tillbaks, samt att det är väldigt fint i södra England

 

 

I så fall, gör tvärtom. På irländska sjön får man vinden rakt i näbben mestadels. Går man runt Lands End upp mot Isle of Man och Caledonian så blir det fina vindar och en väldigt trevlig resa.

 

 

På sommarhalvåret är sydväst-vindarna förhärskande i området, så det är bara att välja var man vill ta motvinden. Irlänska sjön eller Engelska kanalen. Jag skulle föredra att ta det på Irlänska sjön för att sedan få mer medvind upp efter engelska kanalen som är en betydligt längre sträcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några mer frågor?

Utrustning:

- Vad är måsten?

Rutt:

- Tänkte gå från Göteborg. Så kan vilken rutt är bäst?

 

Tänker ni gå någon kanal är en fenderbräda inte så dum att ha. Den är inte så dum att ha även i andra sammanhang.

 

Någon pratade om sextant men det måste väl vara ett skämt eller menade han en ruffhäxa ?

 

En sextant är nog rekord i overkill för en segling till England/Skottland. Att vi skulle drabbas av en solstorm  eller ett kärnvapenkrig som slår ut GPS-systemet precis när ni seglar över Nordsjön är nog inte så sannolikt.

Att lära sig använda en sextant kräver övning. Dessutom måste man ha tabeller och almanacka med sig.

När vi gick över Atlanten skrev jag ut dessa som en backup så vi hade klarat oss utan instrumenten men för en seglats över Nordsjön klarar man sig nog i värsta fall med en kompass och död räkning.

 

När det gäller rutten tycker jag det är bättre att gå moturs. D.v.s. runt Skottland, antingen genom Caledonian kanalen eller Pentland Firth som ju är lite klurigare, sedan ner västsidan ner till Isle of Man.

Att kryssa ner Irländska sjön är trevligare än att göra det i Engelska kanalen tillsammans med all Fartyg.

Jag har gjort det en gång och det var jobbigt.

 

Har man lite mer tid kan man utöka rutten till Shetland, Fair Isle och Orkney. Jag kan verkligen rekommendera Fair Isle. Har ni möjlighet så besök denna ö. Där är så betagande vackert.

 

Sitter man still på klippan ovanför hamnen  kommer de nyfikna Lunnefåglarna fram inom en meter från en. Den upplevelsen bär vi med oss och tänker ofta på.

 

Har ni inte tid på ditvägen går det ju att ta vägen förbi Fair Isle på tillbakavägen.

 

IMGP0668.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har diskuterat detta med folk som gått både den ena och andra vägen. Alla var överens om att gå NE över irländska sjön var bättre. Man har en halvknop medström. Irländska sjön kan vara ganska otrevlig och kryss med motstöm är ingen höjdare. I Engelska kanalen är det besvärligaste stället Dover strait som ändå kan vara lämpligt att passera med motor. Sen gäller det att tajma tidvattenströmmen i kanalen. Förhärskande vindriktning är huggen som stucken.

Nu är detta ingen exakt vetenskap och det skulle vara kul att höra andras erfarenheter.
 
post-80529-0-95348200-1496873235_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Måste bara få lov att säga att jag tycker er ide är briljant. Att ni har Isle of Man och TT som delmål gör ju att er resa blir lite annorlunda.

 

Rörande själva seglatsen så kan jag kanske tipsa om Oceanseglarklubben, där kan ni säkert få en massa goda råd..

 

Forth and Clyde Canal har ju nämnts, dock så har jag för mig att man då måste masta av, men å andra sidan så får ni ju då uppleva The Falkirk Wheel..

 

Fair Winds

 

Stefan

Redigerad av smoegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"så får ni ju då uppleva The Falkirk Wheel"

Tror jag skulle helst uppleva den på avstånd....

 

En kul resa men man ska komma ihåg att Irländska sjön är ett mycket besvärligt vatten som man nog bör ha en god vana av att segal i strömvatten innan man ger sig på. Tidvattenströmmar på ett några knop som vänder var sjätte timma, vattenstånd som varierar 8-9meter. Atlantsjö som kommer in osv. Många som seglar denna väg väljer att göra det med ett antal timmar per dag när strömmen är gynsam, sen ligger de i hamn tills nästa dag. Mycket båtar i hamnarna och då är det en fördel att ha en båt som kan stå på botten.

Engelska kanalen med extremt mycket trafik och en del dimma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tidvattenströmmar som vänder var sjätte timme kan man ju ankra var sjätte timme, sova, äta och allt annat, och sen segla när tidvattenströmmen åter går åt rätt håll. Fast med tanke på batymetrin bör det nog genomföras väldigt kustnära.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillräckligt med ankarkätting så ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är en modern människa som klarar mig bra utan papperskort.

Men, skulle nu all elektronik slås ut av tex ett åskväder så måste man kunna beräkna vattendjupet i hamnen.

 

Sextant mm är förlegad teknik. Precis som papperskort.

Reeds behöver man, innehåller mycket mer information än plottern. De flesta brukar kunna lära sig räkna ut tidvattenhöjder mha Reeds.

 

Säger du inte emot dig själv lite här bhemac ?

 

Du menar att Sextant och papperskort är förlegat men Reeds behöver man för att räkna ut tidvattennivån, oberoende om man har utslagen elektronik eller inte.

 

Jag tycker precis tvärt om. Är det något man verkligen behöver om alla moderna elektroniska

hjälpmedel är utslagna så är det sextant och papperskort. Då kan du ta dig i hamn var du än befinner dig.

Jag har normalt inte papperskort men skriver ut från sjökortsprogrammet områden så jag vet positioner för de hamnar dit man kanske vill anlöpa. Alternativt antecknar jag lat/long för en waypoint utanför hamnen och sedan använder jag en cruisingguide för själva infarten.

 

I verkliga livet är detta med tidvatten inte alls så komplicerat som det verkar vara på långfärdsseglarkurser. I verkligheten tittar man ut och konstaterar att, jaha nu är det lågvatten/högvatten eller nu är vattnet på väg in/ut och så kollar man på klockan. Sedan vet man att om sex timmar har allting ändrat sig så att det är tvärt om. Att sitta i en hamn i England med Reeds och räkna ut tidvattenhöjder gör man inte. I vart fall inte jag. 

 

Möjligen kan det vara bra att använda Reeds vid första hamn när man seglar till t.ex. England men det går lika bra att kolla i plottern innan den dör. Då vet du när det är hög/lågvatten och hur stor höjdskillnaden är. I värsta fall får man väll spana på strandkanten innan man vågar gå in.

 

Just nu ligger jag i kojen och lyssnar på när det porlar runt fören på båten så jag har full koll på att nu strömmar vattnet ut. Jag kan också konstatera genom att lyssna på hur mycket det låter att vi är någonstans i mitten av cykeln. D.v.s. vattenhöjden är nära mitt emellan låg och högvatten. Detta utan att ens kolla ut. Lätt som en plätt utan Reeds.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säger du inte emot dig själv lite här bhemac ?

Det kan låta så men, papperskortet visar (ännu så länge) aldrig var jag är. Jag har levt med sextant och tabeller. Det och död räkning var det enda man hade. Ja kan och har använt nästan alla astrotirx som haversinformler mm. Jag har lärt ut astronomisk navigation, sista kursen var 1998. 10 år senare sålde jag sextanten. Skulle jag idag segla över atlanten skulle jag ha ett per extra GPSer i plåtburkar mm.
Pilots vill jag inte vara utan, de har hjälpt mig några gånger. Tex när man seglat och tvingats gå i hamn som man inte hade planerat och heller inte hade sjökort för. Ok, idag hade jag troligen haft sjökort i plottern. Men pilots ger så mycket mer information ("urinvånarna är i allmänhet vänligt inställda"). Största anledningen är att en pilot är bekvämare att läsa och hantera än en plotter. Även om jag idag hellre läser böcker på paddan. Seglar man över Atlanten och tappar sin position så får man segla upp och ner längs kusten och sen följa någon annan båt eller vänta tills det blir mörkt och spana efter fyrar. 
 
Jag vet folk som klarat sig ner genom Engelska kanalen på den franska sidan genom att fråga i varje hamn hur det är i nästa. Tyvärr är nog inte min franska lämplig för sådan navigering. Men det tar tid.
Har man begränsat med tid så måste man planera ganska noggrant, då är pilot överlägset, och i det fallet kan det vara bra även  med översiktskort i pappersformat.
 
Kan man som du hasse_A hantera sextant så kan du säkert också grunderna för tidvatten. Har man inte det så ska man nog inte ge sig iväg med bara en plotter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodu hasse_A du har så rätt, för bhemac stora uppgift i livet är att alltid veta bäst på maringuiden, han är troligen 150 år gammal och har seglat tre varv runt jorden i en optimist! Eller så lever han på andras meriter men kan inte förstå skillnaden. För maken till motsättningarnas man har neptun inte sätt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så har jag långt mer utbildning och erfarenhet än de flesta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...