Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Northtorp

Bog och akterpropeller.

Rekommendera Poster

Det har uppkommit två av varann skilda problem med både bog och akterpropellern i vår båt.

 

För det första, spänningen när jag kör bogpropellern sjunker så mkt att den nästan stannar redan efter ett par tre sekunders drift trots att batterierna är helt fulladdade. Motorn går på tomgång men när jag provade att höja varvtalet till drygt 1000varv/min gick det bra. Spänningen sjunker till låga 8volt!

Batterierna sitter bak och bogisen matas via 95mm2 kablar längd ca 2x7m. Två service på 135Ah/st och ett 140Ah start.

 

Är batterierna slut? Motorn startar utan problem men det känns som om det inte finns någon kraft kvar....

 

För det andra, akterpropellern går bara åt ett håll, troligtvis glapp någonstans men var? Sitter det relän vid motorn som kan strula eller vad,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med bogproppen är förmodligen att batterierna är dåliga men kan också bero på någon taskig kontakt. Eftersom det går bättre när du ökar varvtalet och batterierna därmed får mer ström så tyder det på det. Att batterierna är nyladdade/fulla behöver inte betyda att de har stor kapacitet och en bogis behöver mycket kräm.

 

Vad gäller akterproppen så skulle jag börja vid reglaget och mäta att det är ordentlig kontakt.

Eller så har det med batteriproblemet att göra det också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När batterier börjar dö så okar det inre motståndet och de klarar sämre stora belastningar. Trots att det ofta ser bra ut när man laddar.

Sen är det också så att den typen man oftast har till belysning mm inte är byggda för hög belastning. Startbatterier är däremot gjorda för stora belastningar. Har man inte en väldigt stor husbatteribank så är det bättre att mata bogpropp från startbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Var nere och kröp runt lite nu i kväll, bogisarna är idag anslutna till servicebatterierna.....

provade att koppla en startkabel mellan pluspolerna på service och startbatteri, och se då gick det hur bra som helst även på tomgång! Blir nog två nya batterier till semestern ändå.

Tror jag ska förlänga kabeln så den når fram till startbatteriet istället.

Vad gäller akterpropellern så blir det lite detektivarbete, spontant känns det mer som glappkontakt än batteriproblem. Ska börja vid reglaget som du skrev ChristerN.

Redigerad av Northtorp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering.

jag kommer att montera in ett 60Ah AGM batteri intill bogpropellern och behåller anslutningen till servicebatterierna, på så sätt har jag utökat servicebanken med drygt 20% och får en rejäl boost.

 

vad gäller akterpropellern så satt felet i joysticken, ej reparerbart tyvärr ny enhet beställd.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...