Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
AndW

Kåpa till vanlig brytare

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Jag har en strömbrytare av typen på bilden. Den är nog vanligt förekommande. Vet någon om man kan köpa en kåpa att sätta över kontakterna på baksidan? Gillar inte att ha exponerade poler som kan lämna flera kilowatt vid misstag. Kan jag undvika att köpa ny brytare, som kostar ca 500 så slipper jag gärna det.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som bilden försvann:

post-107492-0-80838700-1496673579.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vet inte om det finns nån speciell kåpa att sätta över den typen av frånskilljaren (det är ingen brytare).

Du kan väl sätta dit vilken plastburk som helst, som har lite stadigare plast. Du får gå på "tupperwareparty"

Nu händer det väl inte så mycket om du tex råkar lägga en skiftnyckel över anslutningsbultarna. Bägge har ju samma polaritet. Skillnad är om du får kontakt med den andra polen - normalt minus - då blir det en "jädrans smäll" som han brukar säga "dynamitharry". Kanske inte så många kwh (om ens någon) - men en himla massa Ampere.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tupperware är bra, jag har använt liknade till flera projekt. Man skruvar fast locket mot skottet och sen trycker man bara dit burken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

passar inte biltemas burklock från tex sprejfärg , hållrumsrostskydd, bromsrengörning mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig skyddat sådana avskiljare, varken i båtar eller i gamla bilar där jag regelmässigt sätter in sådana.

Men "Tupperwewemodellen" låter ju tilltalande, betydligt billigare är en yogurt eller gräddfilsburk, men av tunnare plast.

Sedan finns det på Hornbach plastskydd att sätta på muttrar av olika storlekar, ser ut som en ihålig kupolmutter av svart plast.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju polskydd. Det har jag satt på mina! 

large.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vill man ha ett skydd - varför inte tillverka ett? Akrylglas från Biltema kostar ca 50 kr. Värm med varmluftpistol, böj till önskad form och borra hål för fästen. Kan väl ta 20 minuter men då får man det precis som man vill. 

Redigerad av ConnyGson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...