Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Segelnovis

Vad är ett skambud?

Rekommendera Poster

Hej!

 

På ren tur (rätt tid rätt köpare) lyckades jag på ren tur sälja min gamla 26-fotare förra året - strax under utgångspris och började genast leta efter en ny, något större seglare i rimligt skick. Det jag kan se är att en stor andel av de båtar som jag intresserad mig för under förra året, ligger ute i år igen till samma eller kanske något lägre pris än förra året.

 

Jag har tittat på några båtar/båttyper samt mail/SMS - kommunicerat med några båtar som ligger 40+ mil bort (innan jag ens åker den sträckan känns det rimligt att veta någotsånär hur förhandlingsbart priset är). Både på plats och på distans har jag fått höra att priset är förhandlingsbart, men att de inte vil ha "skambud" VAD menar en säljare med det när spridningen i pris kan vara enorm.

 

Jag har tittat på en båttyp där samma båttyp (35-40 år gamla) diffar i pris från 120tkr till 340tkr. Visserligen tillsynes olika skicka och utrustning, men den dyraste hade fortfarande originalmotor medan en för 180tkr hade bytt motor för knappt 10 år sedan.

 

En annan mer intressant båttyp ligger fördelad mellan 75tkr och 176tkr för helt likvärdiga båtar (jag har ju inte tittat på alla på plats - men hört mig för och fått bilder). Om jag nu först skulle bjuda samma som den billigaste båten har i utgångspris för en båt i mitten av prisintervallet är det då ett skambud? Är det rimligt att med första budet gå ut med 75-85tkr för en båt som ligger ute för 125tkr (redan sänkt en gång från 150)  Hur mycket är det rimligt att pruta om jag ändå vill ha båten? Jag tror inte heller att jag öht skulle få sålt båten om jag skulle vilja det om 10 år.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättesvår fråga. Personligen om jag var säljare, så skulle jag nog säga att bud som ligger lägre än ca 20-30% under det begärda priset är skambud och skulle nog inte se de intressenterna som seriösa.

 

Sedan beror det ju väldigt mycket på hur attraktivt objektet är. Vet jag som säljare att det är en något svårsåld båt så är man väl på det klara med att det kommer skambud. Motsatsen om man vet att man sitter på en lättsåld attraktiv båt. Då accepterar man ju inte alls samma låga nivå på bud.

 

När vi sålde vår Yamarin 59HT får några år sedan så lade jag ut den för 260´. Försäljningspriset blev till slut 250´. Fick dock bud så lågt som under 200´. De svarade jag inte ens på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att detta är olika från person till person och hur villig man är att sälja. Enklast är väl att fråga säljaren innan resan. Typ, är båten i det skick som du säger så är jag beredd att betala runt xx kr är det ok eller inte? Annars kommer du ju bara att åka i onödan och det tar upp tid både för dig och säljaren.

 

Vill du som köpare inte betala mer än "den billigaste på blocket" så är det väl kanske en bättre idé att just ringa och köpa den båten istället... (?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet här är väl att många säljare lever i en drömvärld angående vad de tror att de kan få för sina båtar. De annonserar ut båtar till ett pris som ligger två eller till och med tre gånger det verkliga värdet. (Ja jag har sett båtförsäljningar som börjat på 150' sluta på under 50'.) Då kommer ju alla seriösa bud betraktas som skambud av säljaren.

 

Har en i båtklubben som försöker sälja en båt för 90' trots att hen sett att de båtar som försvinner från blocket låg ute för 50'. De andra som ligger ute för 70'-100' ligger kvar på blocket...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm... svår fråga. Det beror nog på vem du ställer frågan till. "Säljaren" kan ju dels tolka frågan på "sitt sätt".. vara mer eller mindre i behov av att sälja osv...

När jag sålt mina båter, en förra året och en för 5 år sedan samt en liten motorbåt däremellan... så har jag svarat, "ställ frågor eller kom och titta" på frågor generellt.

När det kommit bud, i pengar räknat, utan att någon sett båten, har jag svarat likadant med tillägget "om det är intressant kan ni komma i samband med att jag visar båten för andra intressenter".

Vid toklåga bud som ex... "jag kan tänka mej att bjuda 20000kr osedd, för en båt jag hde ute för 35".. svarade jag "jag kan tänka mej släppa den för 59700kr osedd"

Ibland svarade jag inte alls.

Prata med säljaren så han förstår att du är seriöst intresserad. Verkar finnas många som bara vill ha tvivrlaktigt tidsfördriv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har några gånger fått ner priset på en bil eller båt, då förutsättningar funnits.

 

Om det finns flera objekt, så är likvärdiga i skick och utrustning. Då har jag helt enkelt åkt och titta på det, alt tagit det på telefon. Efter diskussion har jag sagt att jag är intresserad att genomföra en affär, men att det finns även en likvärdig båt/bil ute på annons, som är avsevärt billigare, sedan brukar det vara så att säljaren har även det noterat den annonsen.

 

Brukar då fråga om säljaren kan vara intresserad att göra en affär, i prisbilden som den andra båt/bilen ligger i. Om inte, så kommer jag att gå vidare med den andra billigare objektet.

 

Men det kräver att man helst kollar på dem. Kollade på två likvärdiga DC båt med ca 15 år på nacken.

 

Den ena var 50% dyrare än den andra. Kollade på bägge, den billigare var i ett sådan skick, att jag förstod att den inte var värd mer. Slitna dynor, import utan handlingar eller service historik, fel trailer för att passa båten, avsaknad av riktigt kapell (hamnkapell av bättre pressening) skamfilad och inte sett skymten av vax eller övrig omsorg på flera år.

 

Den dyrare båten var i gott skick och det var bara att åka ut på havet.

 

Mycket bilder, många frågor via telefon, kan underlätta för att veta mer om vad två lika objekt har för värde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Skambud finns inte i min värld. Jag tycker att du gör en värdering av båten och kommer fram till vad den är värd för dig. Att säljaren vill ha en annan summa är givet. ska det bli ett köp av så får någon eller båda börja lirka.

Jag har sett många båtar på Blocket där det står pok (prutat och klart). Alltså säljaren går inte ner en kronan om jag förstår rätt.

Ett kvartal senare så ser jag samma annons samma båt betydligt billigare.

 

När jag köpte min båt 50 mil ifrån så sa jag att jag kommer upp och tittar på din båt och köper den om allt ser ut som du lovat. Men jag vill veta först att du accepterar ett köp på 400.000kr. Han ville ha 500.000kr enligt annonsen. När jag åkte upp och tittade på den så hade jag fått ett pris på 425.000kr. Jag blev nöjd när jag väl kom upp och det blev ett köp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skambud finns inte i min värld heller. I varje fall ger jag aldrig skambud. Det kan ju bero på min egen definition som går ut på "att det här objektet hade jag inte alls tänkt köpa men får jag det till extremt lågt pris så kan det ju vara kul/vara en bra affär/kan jag sälja vidare med vinst. Nekar säljaren så skitsamma"

 

Låga bud från en köpare som är seriöst intresserad är något helt annat, den köparen har argument och är inläst. Det står mig fritt som säljare att tacka nej. Och bägge parter uppträder respektfullt. Visst har jag fått orealistiskt låga bud, visst har jag talat i telefon med köpare som inte har en aning om båtar...

 

Då är jag artig och så går bägge parter vidare. Eller så höjer skambudaren rejält... lite som i USA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du lägger ett bud som är så lågt att du själv skämms för budet är det deffinitivt ett skambud!

Den typen av bud funkar bara om säljaren är desperat, annars blir det ingen affär.

 

Tricket är att - som Niklas-L beskriver- på något sätt få med sig säljaren. Om du visar intresse och uppskattning för säljarens båt, men samtidigt kan påvisa att priset är på tok för högt blir skambudet inte lika skammligt för säljaren och därmed lättare att acceptera.

 

Det kan ju också gå att få affären mera atraktiv för dig på andra sätt än ett lågt pris. Hjälp med transportsegling, en båtplats, eller något annat som säljaren kan bidra med som är mycket värt för dig, men som inte kostar så mycket för säljaren.

 

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar också, som köpare, rätt mycket om vad man vill ha. Båtar med 20-30-40 år på nacken kan vara i vilket skick som helst. Är man bara ute efter ett bra pris så kan man säkert få någon av de risigaste, mest ratade, exemplaren för ett pris bra mycket lägre än snittet. Men förstår man att uppskatta en välskött och uppdaterad båt kan det vara värt att betala ett till synes lite för högt pris, det har man sedan ofta igen genom att allt fungerar och inga kostnads-smällar kommer oväntat. 

Om man däremot är ute efter glädjen att själv renovera och förbättra en båt är det helt rätt att leta bland de ex som inte fått omvårdnad, betala ett lågt pris och satsa pengarna på renovering. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många som lägger ut objekt till rena drömpriser, de har helt enkelt ingen koll på marknaden. Oftast är det igen ide att ens prata med dessa. Själv tycker jag det är kul att hänga med kompisar och titta på båtar men ibland är det rent tragiskt.

Alla vet ju att det är hur enkelt som helst att låna pengar!

Ett sätt kan vara att säga till säljaren typ "Jättefin båt, problemet är att jag bara har XXXkr". Inte helt sällan säger säljaren "kom hit så får vi prata". Inte helt sällan blir det affär i de fallen, visserligen lite dyrare än XXX kr mest beroende på att båten varit bättre än man trodde.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det där med jämförelseskick kan förstås vara avgörande för hur mycket man kan få betalt, men det kan också ibland skapa en lite felaktig trend på blocket. När folk skall prissätta sina båtar så tittar man sannolikt dels på vad man betalade (givetvis vill man göra så lite förlust som möjligt), man tittar på det nuvarande utbudet på blocket. Jämför årsmodeller, utrustning, skick, motor, gångtimmar, servicehistorik etc etc. Ligger den första båten tydligt fel (optimistisk säljare) så hamnar man lite i en ond cirkel och resten av gänget hakar på. Då kan "finaste exemplaret på blocket" slå sig för bröstet och bli frikostig med prislappen.

 

Rätt eller fel? Som redan påpekats... allt beror på köparen och objektet. Och tajmingen. Vi köpte båt förra året och reste riktigt långt (ca 80 mil). Prismässigt låg den (förstås) lite för högt från början men vi kom "bara" ner knappt 10%. Men samtidigt så kände vi att vi verkligen ville ha just den här båten (rätt årsmodell, rätt motor, få gångtimmar... ja rätt på nästan allt) och vi fick omfattande hjälp med att ordna transport av säljarna. Och då spelar det mindre roll i ett längre perspektiv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som flera svarande nog hunnit påpeka innan jag kommit till skott med detta mitt inlägg...

Vad är egentligen ett "SKAMBUD"?
BRA FRÅGA!
Förmodligen är uttrycket bara en "slarvig skälls-svada emellan säljare" innan man ändå kom överens om köpeskillingen?

[själva ordet antyder ju att någon bör skämmas? Kanske i förlängingen även att "nån sorts girigt proffsigt företag/handlare" kan vara inblandad? Men proffsiga handlare har nog redan tillräckligt många svårsålda säljobjekt i sitt redan dyr-underhållna väntrum? (Just väntetid, förmågan att tryggt vänta ut säljarens succesiva verklighetsanpassning vad gäller den trendmässigt sjunkande köpesumman är nog ett av handlar-proffsens kännetecken med sina "ekonomiska muskler"? (Går givetvis att direkthandla billigare emellan oss båtägare, utesluta handlarens avans i säljprocessen, men då krävs förtroende för sådan direktaffär. Tid och möjlighet att träffas, bilda sig en ömsesidig personlig uppfattning m.m.)]    

Är väl alltid säljaren som per definition "skäller skambud". Men köparen å sin sida kanske - lika berättigat - istället kan skälla "skam-överpris"?
Vanlig hederligt kompromissande om priset/köpesumman krävs, liksom möte och diskussion på plats där båten råkar befinna sig. Har svårt att se hur "bud" om köpeskilling någonsin kan vara oönskade intill nån sorts skamgräns? (Säljaren bör väl alltid rutinmässigt tacka för alla anbud, notera den potentiella köparens adressuppgifter, artigt tacka nej men ändå tacksamt anteckna adressuppgifterna!!?)]

[säljare bör nog i dessa dagar vara glada för alla intresserade köpare, priserna tycks falla brant. Hur svårt kan "de va" att artigt tacka för anbudet, därefter tacksamt notera adressen och be att få eventuellt få återkomma i framtiden?]

Så vad är egentligen vitsen med ordet "skambud" uttalade redan i säljannonser?
[Visst, ögonstenen kan vara guld värd men utbudet är jättestort vad gäller begagnade båtar. Så det är rimligen korkat att som säljare, redan i annonsen, undanbe sig "låga bud" med skällsordet "skambud" !?]

Problemet med att privata säljare och köpare måste "mötas tidsmässigt samtidigt på given geografisk plats" blir nog allt akutare ju mindre båten är värd? (Båtar för säg 100 kkr kan nog motivera långa resor, välavlönade båtinspektörers betyg etc, i alla fall klart bättre än en lång resa för eventuellt köp/sälj av en båt i klassen 10 kkr?)

Min konklusion: Uttrycket "skambud" har nog sitt allmänna berättigande rent språkligt sett, men aldrig aldrig någonsin i säljannonser!?
[Vidare att "minus-priser" gott kan få förekomma vad gäller t.ex. gamla 70-tals segelbåtar typ Amigo23 och andra. (Kostar ju att skrota miljövänligt, om någon skulle bjuda "minus tusen spänn" för en sådan farkost för att undvika skrotkostnaden - varför inte ta detta bud på allvar??)]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Intressant ämne. Övergripande kan man ju konstatera att till 99% eller så blir det affärer till aktuellt marknadspris?

 

Thomas_1 här ovan har kloka synpunkter, speciellt om billigare och äldre objekt. Gratis kommer att avlösas av att du FÅR 5,000:- i handen!

 

Men han skrev:

"... svårt att se hur "bud" om köpeskilling någonsin kan vara oönskade intill nån sorts skamgräns?"

 

Det kan jag se. Exempel; en båt är verkligen värd 100' men någon bjuder 10', ett skambud som inte ger inledning på en respektfull förhandling. Har hört av folk i USA att du inte ska börja bjuda under 50% för där går tydligen gränsen.

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det beror väl även ganska mycket på hur pass intresserad säljaren av att verkligen sälja? Eller om man som många gör, lägger ut båten och testar marknaden lite. Kommer någon och betalar för mig rätt pris så säljer jag..

I det scenariot så förstår jag fullt ut varför man SM säljare undanber sig skambud och inte ens svarar på dem

Redigerad av thundergod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja båtmarknaden är väl som vilken som helst marknad. Om köparen betalar och säljaren släpper.. så är båda "nöjda" annars blir det inget..

Frågan är var man som köpare hittar lägsta tänkbara där säljaren är tillräckligt nöjd och som säljare... hur högt över stt lägsta ok... lyckas man få till?

1.5 milj kan va skambud.... men samma båt kan senare gå för 800kkr vid tvångsförsäljning..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Knepigt begrepp detta med "skambud", vem skall skämmas och varför?
Begreppet definieras av både SAOL och SAOB helt kort som "alltför lågt bud".

[Enligt SAOLhist införde Akademin "skambud" först i elfte upplagan 1986 och har därefter behållit det, så man kan ju tro att det är ett skapligt modernt ord från sjuttiotalet ungefär? Tills man kollar SAOB enligt bilden nedan, där fanns minsann ordet redan år 1824 men då i dialektal form?
Haha, "skammabå(d)" klingar skånskt i mina öron, eller kanske gnidet småländskt? (Noterar också att ordet MISSBUD förekom tidigare, kanske ett bättre uttryck som bör återupptas?]

post-86835-0-77450300-1497096423_thumb.jpg

Råder TS ovan att kontakta säljaren och fråga vad denne egentligen menar med sitt slarviga uttryck, samt att aldrig någonsin bjuda högre pris än din ekonomiska maggropskänsla medger! Alltså först efter att du sett båten i verkligheten.

Funderar dock fortfarande på vem som eventuellt borde känna skam efter uppgjord affär?
Landar då hela tiden i tankar om INFORMATIONSÖVERTAG??

Vem som helst kan nog exempelvis lura skjortan av sin gamla fattigpensionär-mormor i dessa internettider, eller ett dödsbos lika taffliga säljförsök? Men i så fall skäms man nog rejält, alltså känner den nedärvda skamkänslan efter att medvetet ha lurats? (Att utnyttja info-övertag är nog helt naturligt "i affärer", men när bör sådana "affärsmän" egentligen känna sin förhoppningsvis medfödda skamkänsla?)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...