Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
fredriklindell

Gennaker på rulle, ändlös lina

Rekommendera Poster

När jag släpper ut gennakern på rulle så låser den ändlösa linan i det bakre dubbla fiolblocket genom att det blir för kort. Man måste helt enkelt hänga med och dra den slacka delen av linan snabbare än vad den rullar ut åt andra hållet. Vad gör jag för fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du fortsätter att snurra bör du snart få ihop så mycket överskottslina att du kan sälja.

 

Nä, men handlar det inte om olika spänning i de två delarna, som upplevs som du beskriver?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket fabrikat har du på rullen? Det finns flera olika lösningar på in/utrullningen. Jag hade en Seldén där linan låste rullen endast när bägge ändarna var straffade i fiolblocket. När jag släppte på linan så frikopplade linhjulet vid trumman och den svirvlade fritt utan att linan behövde rullas med. Vid hemtagning så låste den igen och man kunde då rulla in gennakern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Seldén. Det som är problemet är att den fria öglan som är på bakre sidan av det dubbla fiolblocket så att säga äts upp och sugs in i blocket och när den blir för kort så stannar allt upp. Önskemålet är givetvis att bara helt fritt kunna släppa ut gennakern med fri rull genom fiolblocken. Nu måste man snabbt dra den slacka delen bakåt istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Seldén. Det som är problemet är att den fria öglan som är på bakre sidan av det dubbla fiolblocket så att säga äts upp och sugs in i blocket och när den blir för kort så stannar allt upp. Önskemålet är givetvis att bara helt fritt kunna släppa ut gennakern med fri rull genom fiolblocken. Nu måste man snabbt dra den slacka delen bakåt istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är en Seldén. Det som är problemet är att den fria öglan som är på bakre sidan av det dubbla fiolblocket så att säga äts upp och sugs in i blocket och när den blir för kort så stannar allt upp. Önskemålet är givetvis att bara helt fritt kunna släppa ut gennakern med fri rull genom fiolblocken. Nu måste man snabbt dra den slacka delen bakåt istället.

 

Fattar inte...Har seldén till både gennaker och code och det funkar felfritt!

Hur sätter du blocket? Hur mycket slack har du på den ändlösa linan?

Redigerad av surfhans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...