Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Kommer ni ihåg Göte och Folke?

Rekommendera Poster

c46cf62e08233234dd079c6beffa26ad_zpsyn79

 

Jag hittade några gamla bilder i mitt arkiv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Folke finns idag i Västerviks skärgård hos smågö service där man kan åka med den mellan Loftahammar och Rågö http://smago.se/galleri/passagerare-och-arbetsbåten-folke

Tack för upplysningen!

Brandbåten, eller flodsprutan Göte levererades lagom till den stora kemolyckan i Frihamnen då Poona fattade eld och brann flera dagar, ja Göte var på leveranstur från varvet i Vänern, Åsiverken, tror jag men kan ha fel på den punkten. Jag tror det var 1969 eller -70, det gå ju att googla på det. Man satte snabbt i land gäster som fanns ombord och gick in i skarp läge med en gång.

På 1980-talet låg båten vid Lindholmen, avrustad och berövad sin 30meters Simon-hävare. Vill minnas att det var någon högskola som ägde henne då.

Vad båten sedan tog vägen har jag ingen aning om.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-06-05 på 20:42, Georg_Ohm säger:

Tack för upplysningen!

Brandbåten, eller flodsprutan Göte levererades lagom till den stora kemolyckan i Frihamnen då Poona fattade eld och brann flera dagar, ja Göte var på leveranstur från varvet i Vänern, Åsiverken, tror jag men kan ha fel på den punkten. Jag tror det var 1969 eller -70, det gå ju att googla på det. Man satte snabbt i land gäster som fanns ombord och gick in i skarp läge med en gång.

På 1980-talet låg båten vid Lindholmen, avrustad och berövad sin 30meters Simon-hävare. Vill minnas att det var någon högskola som ägde henne då.

Vad båten sedan tog vägen har jag ingen aning om.

..

I sjöfartstidningen (sjöfardstidningen.se) den 23/6-2008 stod att läsa ”Chalmers tidigare skolfartyg Dickson, tidigare brandbåten Göte, har sålts till Island där hon skall sysselsätta sig med valsafari utanför Hafnafjördur.Källa: Djurgårdsvarvet – The Scandinavian Shipbroker, www.djurgardsvarvet.se”

 

Jag har också forskat lite och bifogar två bilder .. Bild 1 när den var brandbåt 1972 Bild 2 som finns på en Isländk sida om Whale Safari... I så fall har båten byggts på med en våning Bild 3 när den var i Chalmers ägo ... 

 

 

 

 

1F1F9486-921C-4952-95A8-4D3FF8C86CA3.jpeg

7D3C62E2-C61E-412F-B4F4-582E82229515.jpeg

5CC50907-4EFB-4E62-A9F0-3BD1DE0B1C16.jpeg

Redigerad av Matsn31
Lade till bilder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Poona var 1971. Jag jobbade på Ringön, vi hörde en smäll och rusade ut. Kommer ihåg hur en skärstock virvlade i luften.Vi trodde inte någon hade överlevt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för upplysningen!

Där ser man, undrar om Dickson/ Göte följde med frivilligt till Island, det är ju inte direkt "valfritt" där....;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan, Ruskpricken säger:

Ursäkta....vad är en skärstock?

Till lastrumsluckor. Löstagbara stålbalkar. Mellan dem ligger brädor och sen en presenning över. Skalkjärn och kilar håller fast presenningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå Poona.

Gick från Gullbergskajen med min bogserbåt för att titta på Poona i Lundbyhamnen.

När vi kommit in i hamnen och  saktat farten stannar motorn.

Tur att det inte var utanför Islandsberg i kuling.

Glider in till Kvillepiren, kollar motorn, den armerade slangen mellan matapump och insprutninspumpen  var av på mitten.

Knallar upp till "Pisspottan" (porslinfabriken på Kvillegatan) där det fanns en bilverkstad.

Köper tvenne slangklämmor och en rörstump.

Skarvar slangen, luftar, och motorn funkar igen.

 

"Slangen" framkant inspump till det "gröna"

http://lasselundell.se/lyckeby.html

 

 

albin%20g62.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej (Igen). Jag skrev här ovan och hade en teori om att Brandbåten Göte hade flyttat till Island.

Det stämmer så långt men det är inte båten Elding vi talar om som jag påstod ovan. Måtten på den båten stämde helt enkelt inte med måtten på Göte. 

 

Jag bestämde mig för att ta reda på sanningen och skrev till en person på Island som förekom i båtsammanhang och som hade en sida om fiskebåtar och färjor. Nu ikväll fick jag svar från Þórhallur Sófusson.. 

 

"Citat" 

Dear Mats. Yes I know where Göte is. He is an tourist and Whale watching boat in Vestmannaeyjar in south of Iceland. His name is Víkingur. I send you two photos of him, taken in Vestmannaeyjar harbour.

2777. Vi_kingur. TFII. 2..JPG

2777. Vi_kingur. TFII..JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...