Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jronnblom

Byta gummipackning runt s-drev?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har i min iver köpt en Hallberg Rassy 26. Den är fin i stort sett men det finns en detalj som jag inte kan avgöra själv och nu vänder jag mig till den samlade kompetensen här.

 

Motorn är bytt 2015 av en verkstad och i samband med det bytte man också bälgen. Däremot ser det ut som om förra ägaren målat över den undre gummipackningen. Den ligger inte heller tät mot drevet. Jag antar att man bör byta den innan sjösättning? 

 

Drar man ner den och limmar dit en ny eller är det något jag behöver tänka på?

 

post-88131-0-46552800-1496586644_thumb.jpg

 

Sen ser det lite risigt ut kring drevet men det kanske är mera normalt på ett drev som är närmare 40 år?

 

post-88131-0-77946100-1496586167_thumb.jpg

 

 

 

-J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Själva bälgen skall bytas vart 7e år och det anses av många vara väldigt tidigt. Själva gummit som du visar på bilden är bara kosmetisk. Ja den minskar väl vattenmotståndet lite. Så den kan du ha kvar det är ett hål i den förutom att den är slitsad för drevet så tät kommet den aldrig vara.

Redigerad av FIATX19
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själva bälgen skall bytas vart 7e år och det anses av många vara väldigt tidigt. Själva gummit som du visar på bilden är bara kosmetisk. Ja den minskar väl vattenmotståndet lite. Så den kan du ha kvar det är ett hål i den förutom att den är slitsad för drevet så tät kommet den aldrig vara.

 

Finns det inte risk att det börjar växa havstulpaner innanför om det inte är tätt?

 

-J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, men vad gör Det? Där bromsar dom inte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrovformen på din båt (mer som ett V) gör att denna packning troligen inte kommer ligga tätt mot drevet även om du byter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Själva bälgen skall bytas vart 7e år och det anses av många vara väldigt tidigt. Själva gummit som du visar på bilden är bara kosmetisk. Ja den minskar väl vattenmotståndet lite. Så den kan du ha kvar det är ett hål i den förutom att den är slitsad för drevet så tät kommet den aldrig vara.

 

Finns det inte risk att det börjar växa havstulpaner innanför om det inte är tätt?

 

-J

 

 

Japp, men vad gör Det? Där bromsar dom inte...

 

Havstulpaner behöver ljus så innanför bälgen där det är helt mörkt kommer de inte växa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska byta gummit. Köp inte original Volvo Penta. De har blivit sämre på senare år. Tunt och sladdrigt gummi. Svårt att få på plats bra. Biltemas är mycket bättre, och billigare.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte våran förra året. Blev bestämt avrådd att köpa Biltemas, du får vad du betalar.

Tänk på att innan du skall sätta dit den nya så skall All gammalt klister bort samt att du skall ta bort All bottenfärg innan. Tvätta av ytan på skrovet och den sidan av damasken som skall sitta mot skrovet med aceton. Slipa med grovt papper på damasken och finare på skrovet. Och snåla Inte med ditt lim. Lycka till

PS, ett bra lim är svårt att hitta. Vi fick bra tips av motormekaninker på vårat varv och det har funkat felfritt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag bytte till original första året. Den va lite spräckt efter första sommaren. Efter nästa var halva damasken borta.

Satte dit ett biltema, limmade med snabblim. ser fortfarande nytt ut efter 2-3 somrar.

Kanske otur, kanske fått det första lite på sniskan, kanske tur med BT...

Gummi som gummi.

Det bästa är väl att skaffa nåt starkt, tunnt armerat transportbandgummi, göra hål å meka dit. DÅ är det nog det sista som ger sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har i min iver köpt en Hallberg Rassy 26. Den är fin i stort sett men det finns en detalj som jag inte kan avgöra själv och nu vänder jag mig till den samlade kompetensen här.

 

Motorn är bytt 2015 av en verkstad och i samband med det bytte man också bälgen. Däremot ser det ut som om förra ägaren målat över den undre gummipackningen. Den ligger inte heller tät mot drevet. Jag antar att man bör byta den innan sjösättning? 

 

Drar man ner den och limmar dit en ny eller är det något jag behöver tänka på?

 

attachicon.gifRIMG0138 copy.JPG

 

Sen ser det lite risigt ut kring drevet men det kanske är mera normalt på ett drev som är närmare 40 år?

 

attachicon.gifRIMG0136 copy.JPG

 

 

 

-J

 

 

 

 

PS. den kan du lugnt köra vidare med. DS

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PS. den kan du lugnt köra vidare med. DS

 

 

 

 

 

Det låter betryggande! 

 

Kanske blir så beroende på tidsbrist och längtan att stoppa hon i vattnet :)

 

-J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...