Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ossy

Vattenlarm

Rekommendera Poster

Hej.

Jag tänkte bygga ett larm, som larmar om vattennivån i kölsvinet stiger över en viss nivå. Det ska ha uppringningsfunktion, så jag blir varskodd vid eventuellt läckage. Med hjälp av en nivåströmbrytare, typ https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/elektromekanik/strombrytare/nivabrytare/nivastrombrytare-no-p36036

och den här http://hemmet.ifokus.se/articles/4d717bc1b9cb46222d087be4-larmuppringare-for-gsm

Men då behövs ju funktionen att när vattennivån sluter kontakten, så bryts den igen efter några sekunder. Det här är ju inget elektronikforum, men jag vet att det finns elkunnigt folk här också, som säkert har en enkel lösning. Så...snälla hjälp mej. /Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är en pålitlig flottörswitch. Finns i olika längder, jag ha valt en där kablarna alltid är ovan vattenytan. Man kan växla mellan slutande och brytande funktion, lossa E-brikan och vänd flottören.

 

Som larm skulle jag välja GeoSafe, fungerar utmärkt, larmar för låg spänning mm. På köpet får man ett inbrottslarm. Kan dessutom skicka SMS till flera telefoner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett liknande bygge på gång: arduino med gsm-modul och en lite ombyggd bensintanksgivare med flottör på arm. Postar upp vattennivå och batteristatus var sjätte timme till en webbsida. Bara på konceptstadie på skrivbordet än så länge dock...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag har en gammal Nokia liggande, så blir ju den här lösningen helt gratis. Och det är ju alltid kul när man kan mecka ihop något själv. Det är bara problemet med att bryta kontakten vid larm efter några sekunder, som jag behöver hjälp med att lösa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver du verkligen den brytande funktionen?

 

Var själv inne på att ringa ut larm från värmepumpen med en gammal Nokia, men det blev aldrig så.

 

Du har säkert prövat, men...

...ibland tänker man ju för mycket innan man prövar. :-)

Jag har för mig att gamla nokior bara ringer upp en gång när man kortslutit knappen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte heller svar på din fråga, men förslag på lösning är att använda länspump. Antingen som två separata system (vattnet stiger, din flottör larmar, pumpen går igång, vattnet sjunker, flottören bryter) eller så hoppar du över flottören och sätter mobillarmet på samma krets som en automatisk länspump (när pumpen startar får även larmet ström och du får ett meddelande).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är så att den gamla Nokian ringer upp det inprogramerade numret ändå, även om man inte släpper knappen (eller i det här fallet kontakten bryts efter några sekunder). Det är så länge sedan jag hade någon Nokia, så minnet är lite grumligt där. Har ej köpt kontantkort ännu så jag kan testa irl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde du kanske någon sorts referens till den pålitliga switched?

 

Detta är en pålitlig flottörswitch. Finns i olika längder, jag ha valt en där kablarna alltid är ovan vattenytan. Man kan växla mellan slutande och brytande funktion, lossa E-brikan och vänd flottören.

 

Som larm skulle jag välja GeoSafe, fungerar utmärkt, larmar för låg spänning mm. På köpet får man ett inbrottslarm. Kan dessutom skicka SMS till flera telefoner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde du kanske någon sorts referens till den pålitliga switched?

 

Detta är en pålitlig flottörswitch. Finns i olika längder, jag ha valt en där kablarna alltid är ovan vattenytan. Man kan växla mellan slutande och brytande funktion, lossa E-brikan och vänd flottören.

 

Som larm skulle jag välja GeoSafe, fungerar utmärkt, larmar för låg spänning mm. På köpet får man ett inbrottslarm. Kan dessutom skicka SMS till flera telefoner.

 

 

Nej, jag glömmer aldrig något ;)

http://www.ebay.com/itm/Liquid-Water-Level-Stainless-Steel-Right-Angle-Floating-Switch-for-Aquarium-HK-/351836000440?hash=item51eb0f50b8:g:LpIAAOSw-kdX1Fkp

 

Sök på "floating switch stainless"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det börjar arta sej. Provkörning i båten i helgen!

IMG_3235.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...