Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gelis

Dyvikans ständiga problem

Rekommendera Poster

Jag blir vansinnig på dyvikans återkommande problem. Vad är problemet då, jo den läcker.

 

Har haft läckage till o från sedan 2002, har tagit bort tätat om enl konstens alla regler, nu senast för ett par år sedan så lindade jag pluggen med lin o pasta trots att den är konisk och ska täta själv. Det har funkat under några år tills idag när vi sjösatte, nu sipprar det lite igen och har inte rört skiten under dessa år. Dyvikan är av mässing och har en plugg med koniska gängor och fyrkantskalle, skruvar och anläggningsyta är tätade med sika.

Frågan är om materialet rör sig under årens lopp.

 

Funderar till nästa år att ta bort eländet helt och plasta igen hålet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir vansinnig på dyvikans återkommande problem. Vad är problemet då, jo den läcker.

 

Har haft läckage till o från sedan 2002, har tagit bort tätat om enl konstens alla regler, nu senast för ett par år sedan så lindade jag pluggen med lin o pasta trots att den är konisk och ska täta själv. Det har funkat under några år tills idag när vi sjösatte, nu sipprar det lite igen och har inte rört skiten under dessa år. Dyvikan är av mässing och har en plugg med koniska gängor och fyrkantskalle, skruvar och anläggningsyta är tätade med sika.

Frågan är om materialet rör sig under årens lopp.

 

Funderar till nästa år att ta bort eländet helt och plasta igen hålet.

Yes, why not?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag blir vansinnig på dyvikans återkommande problem. Vad är problemet då, jo den läcker.

 

Har haft läckage till o från sedan 2002, har tagit bort tätat om enl konstens alla regler, nu senast för ett par år sedan så lindade jag pluggen med lin o pasta trots att den är konisk och ska täta själv. Det har funkat under några år tills idag när vi sjösatte, nu sipprar det lite igen och har inte rört skiten under dessa år. Dyvikan är av mässing och har en plugg med koniska gängor och fyrkantskalle, skruvar och anläggningsyta är tätade med sika.

Frågan är om materialet rör sig under årens lopp.

 

Funderar till nästa år att ta bort eländet helt och plasta igen hålet.

Yes, why not?

 

/B

 

Men är det verkligen där det läcker då?

Det kan ju vara så enkelt att det läcker mellan mässingen och plasten, då hjälper det ju inte vad du lindar pluggen med.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dyvikan - eller "nolan" som vi säger på vårt hemlands vilda tung - är ju avsedd att tas bort när man tar upp nåten på land, för att vattnet i kölskrapet skall rinna ut. Det var väl helt nödvändigt på träbåtar, för att det inte skulle bli frostsprängningar i tex sammbordet.

Om du aldrig tar ur dyvikan, så kan du ju lika väl ta bort den och plasta igen hålet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en ny dyvika skulle behövas. Finns lite olika modeller bla med O-ringstätning. Den jag har är ett gängat rör så jag kan sätta på en "huv" på insidan. känns tryggt.

Förvarar man båten på land så är dyvikan bra. Gunnar/Eilean fick mig att sätta in en dyvika. Då kan man enkelt tvätta ur kölsvin mm med högtryckstvätten. På vintern används hålet för att få ut slangen från avfuktaren.

 

[OffTopic]

En väldigt söt norsk tjej hade som uppgift att sätta i dyvikan i sin livbåt. Hon frågade vad är dövecken? Efter en förklaring sa hon "Aha, buttenpluppen". Så det är vad det heter numera!

[/OffTopic]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det i gängningen det läcker räcker det att lägga lite vattenfast fett på gängan så brukar det bli tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte var det läcker just nu, gängan eller tätningen mot plasten. Som sagt så har jag lin o pasta på gängan sedan tidigare, mellan plast o mässing sikaflex även skruvar är tätade med sika.

 

Jag la en sträng med sika runt dyvikan mot plasten och även runt pluggen / skruvarna några dagar innan sjösättning för att vara på den säkra sidan. Läckte inget förra året och heller inget året innan.

 

Jag börjar misstänka om det finns en hårfin spricka i mässingen. Visst jag skulle satt dit en ny, men då det funkat några år så trodde man ju att problemet var löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...