Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Togero

Inkoppling av laddare

Rekommendera Poster

Mät mellan jord och plus resp minus. Min har ingen förbindelse där. Tror fö det var Ctek som för många år sedan hade kopplat ihop jord och minus, kanske därför de vill vara tydliga ;)

 

Biltemaladdaren är riktigt bra men den väsnas.

Ligger man för landström och samtidigt använder ström ombord, koppla över till förbrukarläget och dina batterier kommer att vara dig tacksam under lååång tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät mellan jord och plus resp minus. Min har ingen förbindelse där. Tror fö det var Ctek som för många år sedan hade kopplat ihop jord och minus, kanske därför de vill vara tydliga ;)

 

Biltemaladdaren är riktigt bra men den väsnas.

Ligger man för landström och samtidigt använder ström ombord, koppla över till förbrukarläget och dina batterier kommer att vara dig tacksam under lååång tid.

Det låter farligt, har de kopplat ihop jorden på stickkontakten med minus på DC-sidan???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag känner mig lugn nu med laddaren, jag har kikat på den. Den är dubbelkappslad.

Vilken laddare skulle ha kopplat jord och minus gemensamt. När de inte har jordanslutning?

Redigerad av Mjoelner

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ingen normal laddare kopplar ihop landjord med båtens elsystem så det är lugnt.

Det har dock funnits laddare som kopplade ihop jord och minus.

Tack, det var bra information. Jag har två Ctek-laddare och det står i deras reklam "Helautomatisk laddare. Laddar och underhåller batterierna, ger inga galvaniska strömmar, ...".

 

Det är ju smart eftersom man då tänker att andra laddare säkert ger galvaniska strömmar.

 

Jag har även en biltema-laddare som TS som jag inte vågat använda i vattnet just på grund av reklamen från Ctek. :-)

 

Förlåt......

 

Men jag tror inte någon laddare klarar sig "i vattnet" som du skrev....... inte ens Ctek trots att den är klassad....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har även en biltema-laddare som TS som jag inte vågat använda i vattnet just på grund av reklamen från Ctek. :-)

Förlåt......

 

Men jag tror inte någon laddare klarar sig "i vattnet" som du skrev....... inte ens Ctek trots att den är klassad....

 

 

:lol::wacko:

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag har även en biltema-laddare som TS som jag inte vågat använda i vattnet just på grund av reklamen från Ctek. :-)

Förlåt......

 

Men jag tror inte någon laddare klarar sig "i vattnet" som du skrev....... inte ens Ctek trots att den är klassad....

:lol::wacko:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner mig lugn nu med laddaren, jag har kikat på den. Den är dubbelkappslad.

Vilken laddare skulle ha kopplat jord och minus gemensamt. När de inte har jordanslutning?

 

Alla laddare är inte dubbelisolerade. 

Får jag välja så vill jag inte ha dubbelisolerade grejer ombord. Jag vill att det ska finns ett jordat hölje så att, om det kommer in fukt, så löser jordfelsbrytaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, blir det obalans mellan fas och nolla bryter jordfelsbrytaren även utan skyddsjord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, blir det obalans mellan fas och nolla bryter jordfelsbrytaren även utan skyddsjord.

Ja förutsatt att felströmmen har någonstans att ta vägen tex till jord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara problem med att koppla solcellsregulatorn direkt till startbatteriet med spänningsstyrt skiljerelä till servicebatteribanken? Relät bör rimligtvis öppna direkt om solpanelen har tillräckligt med ljus. Det jag inte med det klara på är hur solregulatorn betraktar batterilasten, dvs om servicebatteri fullt men inte startbatteri etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig tyckt det är bra med solpanel till startbatteri och spänningsstyrt skiljerelä. När solen lyser tillräckligt så slår skiljerelät till, är då husbatteriet lite urladdat så sjunker spänningen kanske så mycket att relät släpper.

Möjligen skulle det vara bättre att göra tvärtom, koppla all laddning till servicebatterierna och ett skiljerelä till startbatteriet. Så gjorde man ofta förr, innan solpanelerna. 

Vill man absolut ha laddning på startbatteriet, sätt en egen solpanel/regulator för det. Eftersom det bara handlar om underhåll kan en 5W panel räcka, jag kör 10W. Startbatteriet är alltid fulladdat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Jag känner mig lugn nu med laddaren, jag har kikat på den. Den är dubbelkappslad.

Vilken laddare skulle ha kopplat jord och minus gemensamt. När de inte har jordanslutning?

Alla laddare är inte dubbelisolerade.

Får jag välja så vill jag inte ha dubbelisolerade grejer ombord. Jag vill att det ska finns ett jordat hölje så att, om det kommer in fukt, så löser jordfelsbrytaren.

Men Ctek laddarna du tidigare i tråden hävdade ha galvanisk koppling mellan sekundärminus och (icke existerande) skyddsjord på primärsidan.

Det g(jord)e mig lugn att konstatera att det inte fanns substans i påståendet.

Redigerad av Mjoelner

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig tyckt det är bra med solpanel till startbatteri och spänningsstyrt skiljerelä. När solen lyser tillräckligt så slår skiljerelät till, är då husbatteriet lite urladdat så sjunker spänningen kanske så mycket att relät släpper.

Möjligen skulle det vara bättre att göra tvärtom, koppla all laddning till servicebatterierna och ett skiljerelä till startbatteriet. Så gjorde man ofta förr, innan solpanelerna. 

Vill man absolut ha laddning på startbatteriet, sätt en egen solpanel/regulator för det. Eftersom det bara handlar om underhåll kan en 5W panel räcka, jag kör 10W. Startbatteriet är alltid fulladdat.

 

Tack för svaret. Du har en regulator på varje batteribank med egen solpanel? Anledningen till att jag vill ha laddning på startbatteri är att det sitter utrustning på startbatteriet som drar ca 50mA (behöver vara igång hela tiden), det kommer succesivt ladda ur startbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Men Ctek laddarna du tidigare i tråden hävdade ha galvanisk koppling mellan sekundärminus och (icke existerande) skyddsjord på primärsidan.

Det g(jord)e mig lugn att konstatera att det inte fanns substans i påståendet.

 

 

Det fanns någon laddare som jag tror var Ctek som hade jord och minus ihopkopplade och de var inte dubbelisolerade. Har man en äldre laddare som inte är dubbelisolerad så kan det vara bra att mäta.

 

 

 

Tack för svaret. Du har en regulator på varje batteribank med egen solpanel? Anledningen till att jag vill ha laddning på startbatteri är att det sitter utrustning på startbatteriet som drar ca 50mA (behöver vara igång hela tiden), det kommer succesivt ladda ur startbatteriet.

 

 

Japp, jag satte in solladdning på ett startbatteri som började bli dåligt och lyckades på så vis behålla det ett tag. Numera är den största vitsen att det håller batteriet laddat året runt. Har du en belastning på 50mA så behöver du 1,2Ah/dygn. En 10W panel ger ca 3,3Ah/dygn från mars till och med september. Ska du klara hela året så behövs en 40W panel i 45° mot söder.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Men Ctek laddarna du tidigare i tråden hävdade ha galvanisk koppling mellan sekundärminus och (icke existerande) skyddsjord på primärsidan.

Det g(jord)e mig lugn att konstatera att det inte fanns substans i påståendet.

 

Det fanns någon laddare som jag tror var Ctek som hade jord och minus ihopkopplade och de var inte dubbelisolerade. Har man en äldre laddare som inte är dubbelisolerad så kan det vara bra att mäta.

 

 

 

 

Tack för svaret. Du har en regulator på varje batteribank med egen solpanel? Anledningen till att jag vill ha laddning på startbatteri är att det sitter utrustning på startbatteriet som drar ca 50mA (behöver vara igång hela tiden), det kommer succesivt ladda ur startbatteriet.

 

Nej, de har inte mig veterligen gjort manteljordade konstruktioner. Jag hade en elfa transformatorladdare, men det var tjugo år sedan.

 

Så alla med nämda laddare kan känna sig trygga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var någon laddare som hade minus och skyddsjord ihopkopplade, det var ett himla liv på forumen. Ingen som minns?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 6/9/2017 på 11:45 PM, bhemac säger:

Det var någon laddare som hade minus och skyddsjord ihopkopplade, det var ett himla liv på forumen. Ingen som minns?

Men inte cetk som du hänvisade till?

(Bara för att släcka frågan)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan, Mjoelner säger:

Men inte cetk som du hänvisade till?

(Bara för att släcka frågan)

 

Jag hänvisade ite till Ctek, jag skrev att jag tror det var Ctek. Konstigt att ingen kommer ihåg detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Mjoelner säger:

OK, varken jag eller du har någon elkompetens. :) 

Jodå,  jag har läst både elektronik och el under min utbildning. Dessutom fick jag en behörighet som idag tror jag kallas BB1.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Mjoelner säger:

Men att veta hur apparaters jord fungerar kan du inte.

 

Jaså? Förklara vad du menar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...