Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
  • 0
Fritzen

Snart ny båtälskare, vad behöver jag veta?

Fråga

Hej hopp! 

Börjar med att be om ursäkt om jag postar på fel ställe, kände mer relevant på frågor än motorbåt :-) 

 

Har bestämt mig för att i år bli båtägare, fixade precis båtplats och är nu på vild jakt efter en båt! Jag är väl mest ute efter, finns det några big no-no's på en förstabåt som ni vet om? Kan jag ta för stor motor? För liten motor? För liten båt? För stor båt? Hur stor motor behövs ens kontra båten? 2-takt? 4-takt?

 

Då man kan noll om båtar och motorer, finns det några lätta saker att kika efter när man väl går och kollar på en båt, så man säkrar upp sig på någon front i alla fall, så man inte dubblar inköpskostnaden det första man gör? Är det mycket bluff och båg om man köper via företag eller kan man känna sig relativt säker den vägen?

 

De jag kollat på är i dagsläget ett par flippers, ngn daycruiser m.fl. som jag sett på blocket. Helst skulle jag vilja ge mig ut på dagsutflykt och kunna övernatta i båt, men det är ingen nödvändighet. Även vore det kul att ha möjlighet att köra fort, men även det, ingen nödvändighet då jag är ganska lugn och tålmodig ändå och sällan har bråttom, även om det vore kul om man faktiskt kommer fram från punkt a till b under en rimlig tid. Vore även kul att kunna ge sig ut på en liten fisketur eller två, men det borde man väl kunna göra i vilket båt som helst tänker jag? 

 

Har ca 50k så antar att jag är under priserna då det är värt att ta in en besiktningsman.. Någon som har tips på vad man ska kolla efter, ska man ge upp helt på privatpersoner om man kan noll och ingenting eller är det värt att chansa för den bra mycket lägre kostnaden kontra företag? 

 

Försökte hitta nybörjartips men kanske angav fel taggar ;-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

Kom fram till vad du tror du vill.

hitta lämpliga objekt

Träffa säljare och stäm av om allt verkar OK och att du vill köpa, kom överens om pris.

hyr båten några dagar, en vecka eller så, med överenskommelse att hyra dras av när/om du köper.

Om säljaren inte vill det (såklart ska ni reglera vem som betalar vad vid ev olycka, skada mm.) så kan det finnas anledning att hoppa.

ALT, betala del, skriv in att resterande belopp betalas när du använt båten en bestämd tid, att problem som uppenbart funnits och varit kända tidigare ska dras av från restbelopp alternativt ångra köp. Då måste säljaren berätta allt denne känner till.

 

Med dom premisserna köpte vi, det senare.. trots att det var via mälkare (dom har ju lika mycket ansvar som andra dito..mao. noll)

 

När vi sålde erbjöd vi ev spekulant få hyra och köpa om dom fortfarande var nöjda, då kunde ev frågetecken lösas under hyrespeioden..

 

PS. jag var i samma situation, 6 år innan jag råkade bli segelbåtsgubbe. Det blev en liten HT-båt.. känns fortfarande som den helt perfekta "förstabåten" när man vill "prova" båtliv utan att det ska kosta skjortan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

- Hur många ska vara ombord samtidigt i normalfallet?
- Hur många ska kunna vara ombord som mest, vid nåt enstaka tillfälle?
- Hur många ska kunna sova i båten vid en övernattning?
- Vilken komfortnivå önskas på sovplatserna (luftmadrass på durk, "riktiga" bäddar, inne i ruff eller ute under kapell)?
- Hur långa (i sträcka räknat) utflykter kan bli aktuella?
- Hur många nätters övernattning kan bli aktuella?
- Vad är önskad marschfart?
- Vad är önskad maxfart?
- Hur viktigt är det att båten är relativt bränslesnål?
- Hur ska båten förvaras under vintern (påverkar kostnad för kärra, förvaring m m)?

- Vad för el/elektronik önskas i båten (GPS/plotter, ekolod/fishfinder, lanternor, radio/stereo)?
- Hur mycket är du beredd att lägga ner i tid och arbete på att fixa till saker som är fel på eller som saknas?

Gör en lista med egenskaper som är absoluta måsten, och en lista med egenskaper som är önskade men går bra utan. Använd första listan för grovsortering, andra listan för att rangordna intressanta objekt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

eller köp en billig båt... oavsett vad du skaffar och hur mycket du forskar innan du provat så kommer du inte "hitta" helt rätt.

Då kommer du väldigt snart märka vad som vore bra, vad du saknar och vad som "duger som det är"..

 

DU kan forska hur mkt som helst och aldrig bli klar i forskandet, båtinförskaffandet blir skrivbordsproj.

 

LÄgg ut liknande båt som du tänker köpa... på Blocket, så får du snabbt en uppfattning om vad folk är villiga att betala och vilket "sug" det är efter den båtmodellen.

Då har du ju pejl på hur lätt det är att avyttra om du skulle vilja.

 

Såklart du ska försöka göra en lista på vad du själv tror du vill ha... men jag vet.. det är helt omöjligt att ens tänka sig in i hur det är om man aldrig varit på sjön.. så var det för mej i alla fall.

 

Motorbåten råkade bli helt rätt men det var mer tur än skicklighet. den hade vi i 6-7 år

segelbåt tog tre somrar och lika många båtar att hitta rätt..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

eller köp en billig båt... oavsett vad du skaffar och hur mycket du forskar innan du provat så kommer du inte "hitta" helt rätt.

Då kommer du väldigt snart märka vad som vore bra, vad du saknar och vad som "duger som det är"..

 

DU kan forska hur mkt som helst och aldrig bli klar i forskandet, båtinförskaffandet blir skrivbordsproj.

 

LÄgg ut liknande båt som du tänker köpa... på Blocket, så får du snabbt en uppfattning om vad folk är villiga att betala och vilket "sug" det är efter den båtmodellen.

Då har du ju pejl på hur lätt det är att avyttra om du skulle vilja.

 

Såklart du ska försöka göra en lista på vad du själv tror du vill ha... men jag vet.. det är helt omöjligt att ens tänka sig in i hur det är om man aldrig varit på sjön.. så var det för mej i alla fall.

 

Motorbåten råkade bli helt rätt men det var mer tur än skicklighet. den hade vi i 6-7 år

segelbåt tog tre somrar och lika många båtar att hitta rätt..

Den första båten blir sällan het rätt båt.

Man skaffar sig erfarenhet och bildar sig en uppfattning redan första säsongen hur nästa båt skall vara beskaffad.

Sedan blir det nästan likadant med båt nummer två...

Det verkar som om du skall börja med en enkel sturpulpetbåt en hardtopbåt, det finns massvis av dessa på Blocket.

Beroende på hur händig du är och hur mycket pengar du kan lägga styr ju båtens skick.

 

Båtar skall ju vara täta, men om de har litet kosmetiska defekter har ju ingen betydelse, men motorn är det viktigaste. Kolla allmäna skicket, servicehistorik, när det gäller utombordare kan propellern berätta väldigt mycket trots att den är stum, en totalskadad propeller är mer ärlig än en sprillans ny... Kolla också motorns undervattenskropp efter korrosionskador och grundstötningsskador.

Provkör, lyssna, känn efter konstiga vibrationer...

 

Mycket påminner om råden man ver vid köp av gamla begagnade bilar.

Om man själv vet nada om båtar tar man med någon som vet bättre.

Firmor är ju skyldiga att lämna garantier och då blir det dyrare.

 

Men det är ju bra om du bestämmer sig för en båttyp, och sedan kollar runt bland olika båtar av samma typ. Du kan ju också fråga ägare av sådana båtar (som inte är till salu) vad dom tycker, vad som är den båtens svaga punkter etc.

 

Men med dina litet allmäna frågor blir svaren lika vaga,

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Kanske har du också grannar, vänner eller arbetskamrater med olika typer av båtar som du kanske kan få både konkreta synpunkter från och provturer med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Hej alla och tack för alla svaren, mycket uppskattat! 

Jag hade lite bestämt mig för en båt, från företag och var beredd på att betala lite extra bara för tryggheten, men kändes som säljaren mest viftade iväg mig när jag klev in så det blir en chansning på på blocket istället! 

 

Tror jag mer eller mindre bestämt mig, plockar ihop lite följdfrågor och sen får jag ju helt enkelt testa. Det är ju inga hutlösa summor man jobbar med oavsett så, så länge båten flyter så klarar man sig ju typ. 

 

Har tvärr varken nära och kära, kollegor eller vänner som har ngn som helst koll på båtar. Men förhoppningsvis gör det ju att man kan få sällskap ut lite oftare om inte annat, då ingen annan har båt ;) 

 

Btw, säkert en korkad fråga, men hur funkar det med "bärgningshjälp"? Om man köper en båt, som kanske inte är så bra som man önskar och man inte kommer hem efter en fisketur? Finns det falck-serviceaktigt för båtar också eller behöver man förlita sig på att man har vänner som kan hjälpa till? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Bärgning på sjön; http://www.sjoassistans.se

Dessutom är du som båtägare skyldig att hjälpa nödställda enligt lag, så pajar något brukar det ordna sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Även www.ssrs.se bärgar om man är medlem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag rekommenderar heller Eld-s tips om SSRS!

Men inte för ty, man kan ju helgarde sig för båda.

 

Du kan ju alltid gå in på SSRS hemsida och läsa på:

https://www.sjoraddning.se/

 

SSRS undsätter ju naturligtvis även ickemedlemmar, men det kan kosta en slant om det inte då direkt är skarp sjöräddning.

 

Säkerligen har även Sjöassistans en sida någonstans.

Jag är litet avigt inställd till Sjöassistans då de en gång skulle hjälpa mig med en bogsering och samtidigt försökte ta med bryggan båten var förtöjd vid, så skadorna som uppkom var värre än det jag behövde hjälp med.

Sedan var det en himla massa käbbel om ekonomisk ersättning där jag förlorade.

Men dom kanske är bättre och trevligare nuförtiden.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Har alltid sett det som att har man båt så är man med i SSRS. Sjöassistans också? Kanske det, hängslen och livrem? Men framför allt, se till att båten är funktionsduglig och att du kan navigera. Även utan GPS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...