Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
velum_navia

Pålitlig vädersida

Rekommendera Poster

Återigen så kan man inte lita på smhi och då var YR en sida som oftast stämde, men inte längre!

 

Ni som seglar på västkusten, vilken vädersite följer ni som man kan lita på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar SMHI:s vinddata och lägger på 30 procent på vindstyrkan. Eftersom ca 7 m/s är min bekvämlighetsgräns vid ensamsegling, planerar jag inte att åka de 13 milen till båten om prognosen säger 5 m/s eller mer. Och ännu lägre om byvinden prognosticeras till mer än 5 m/s över stadig vind.

 

Annars rekommenderar jag att skaffa en eller ett par läroböcker i atmosfärsvetenskap och meteorologi för att själv få koll på hur väder fungerar, vilket gör att det blir mycket lättare att tolka prognoser och bedöma hur de kan visa fel och åt vilket håll.

 

Vissa typer av väder är extremt svåra att förutsäga med nån större precision. Allra svårast är det nog under sommaren när stackmolnen växer till och ger väldigt lokala regnskurar (ibland med åska). Det bästa man som meteorolog kan åstadkomma är att säga att risk för såna föreligger, men inte att säga att "Fjällbacka får regnskurar vid 15-tiden, medan Grebbestad får soligt hela eftermiddagen".
 

Säkraste prognoserna hittar man oftast under perioder med väldigt stabila högtryck sommartid, just för att de så ogärna flyttar på sig, och tränger undan sämre väder under rätt lång tid. Ibland flera veckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, läs på och lär er om vetenskapen bakom (och även kaosmatematik) så förstår ni att de prognoser vi har faktiskt är väldigt bra, och hur imponerande det är att vi kan förutsäga väder så långt i förväg som vi kan.

Men sen räknar jag prognoser mer än 4-5 dygn bort som bara aningen bättre än tärningskast. Under tre dygn som hyfsat pålitliga. Prognosen för kommande 1-2 dygn som väldigt pålitliga.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen så kan man inte lita på smhi och då var YR en sida som oftast stämde, men inte längre!

 

Ni som seglar på västkusten, vilken vädersite följer ni som man kan lita på?

 

Lita på en vädersite är "contradiction in terms" som tysken säger. Det som finns på vädersiter är sannolikt så det kan nästan vara sant men inte nödvändigtvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Den här tråden kan bli spännande att följa. Jag upplever det som att "alla" har sin sida som de litar på och de andra funkar sämre.

Jag som bosatt i Skåne får ofta höra att danskarnas DMI och någon som håller på Norges YR som bäst väderleksleverantör men frågan är var alla dessa får sina prognoser ifrån. Är det som nyheterna som köper det från Reuters eller hur funkar det? Jag var i dagarna på Bornholm och såg att YR hade prognos över byn Gudhjem där jag var just då. Inte tror jag att YR tar prognos på detta lilla fiskesamhälle.

Jag själv flexar mellan SMHI och DMI då det gäller sjöväder. DMI har en bra sida för oss seglare om havsprognoser, http://www.dmi.dk/hav/udsigter/havprognoser/#nord_oresunddär jag kan avläsa vind, ström mm.

Sen får jag säga att oavsett leverantör så tycker jag att det stämmer förvånansvärt bra med prognoserna. Tänk på att det är just prognoser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Danska DMI har jag aldrig kollat in.

Det här med att lägga på 30 % på vind mm låter sådär, då min smärtgräns är 10-12 m/s.

Vad jag framför allt tänker på hur fel smhi hittills har haft med sin prognoser. Tex i går kväll så skulle det bli strålande sol och ca 20 grader i gbg. När man vaknar upp så pissregnar det och skall göra så fram till eftermiddag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, det regnar inte nu. Var väl en timme sen det slutade. Och väderradarn bekräftar det.

 

Jag kollade inte prognosen för inför i dag, men min erfarenhet är i alla fall att prognoserna två dygn bort stämmer 4/5 gånger, ungefär. Och när det är fel så är det för det mesta i detaljerna, t ex att det blåser mer eller att regnet dröjer sig kvar längre, eller att en front kommer tidigare. Det är mycket sällan det är helt fel, som att prognosen säger strålande solsken, svaga vindar och 20 grader varmt, och det i stället blir mulet, frisk bris och 15 grader.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, det regnar inte nu. Var väl en timme sen det slutade. Och väderradarn bekräftar det.

 

Jag kollade inte prognosen för inför i dag, men min erfarenhet är i alla fall att prognoserna två dygn bort stämmer 4/5 gånger, ungefär. Och när det är fel så är det för det mesta i detaljerna, t ex att det blåser mer eller att regnet dröjer sig kvar längre, eller att en front kommer tidigare. Det är mycket sällan det är helt fel, som att prognosen säger strålande solsken, svaga vindar och 20 grader varmt, och det i stället blir mulet, frisk bris och 15 grader.

Min erfarenhet säger att de för det mesta (på kort sikt 1-2 dgr) har rätt i sak men oftare fel i tid när man kollar per timme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men förstår ni hur extremt komplicerade väderberäkningar är? De prognoser vi har är väldigt imponerande!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

Ser ni någon skillnad på väderprognoser för land och vad appen Kustväder från SSRS visar?

För jag upplever det som skillnad på sjö- och landväder.

 

Jag var torghandlare under några år på -80 och -90 talet och var då extremt påläst om vädret. Jag var imponerad då över träffsäkerheten som jag skulle vilja säga var 90% och då så klart från dagen innan. Drar det iväg 2-3 dagar ser jag det bara som en väldigt osäker prognos.

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men förstår ni hur extremt komplicerade väderberäkningar är? De prognoser vi har är väldigt imponerande!

 

Är helt på det klara med kompliciteten. Förr i tiden (vet inte hur det är nuförtiden) så räknades det mesta av vårt väder fram i ett superdatorcenter i Reading i England. Utifrån deras dataunderlag så räknade de nationella väderlekstjänsterna fram lokala prognoser. Det finns kurvor som visar en klar koppling mellan prognoslängd och Moore's lag, däremot verkar kopplingen inte lika klar mot prognosernas kvalitet. 

 

Men frågan var att 'lita på'. Det ligger i sakens natur att det inte går, trots stor datorkraft och avancerade beräkningsmodeller. Skall du ut på sjön så får man tänka själv med beroende på vad man skall göra, det bästa underlag man har är prognoserna - men de är just prognoser. Det är fortfarande svårt att sia om framtiden, även med datorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kustväderappen ger väldigt märkliga prognoser. Jag vet inte var de plockar informationen, men den litar jag inte på alls. Sist jag kollade på den sa prognosen 1-3 m/s för den aktuella dagen. Det blåste lätt 6-7 med 10-11 i byarna.

 

Jag är en cyklist som starkt ogillar att cykla i regn, och har därför kollat prognoser i stort sett dagligen, ofta flera gånger per dag, i snart tio års tid. Men jag har då inte brytt mig om vindstyrka särskilt mycket, eftersom det inte bekommer mig när jag cyklar (däremot vindriktningen, eftersom jag helst lägger mina rutter så jag har motvind ut och medvind hem). När seglingen kom in i bilden fokuserade jag också på vindstyrka, eftersom det är den viktigaste parametern för mig när det gäller seglingen (regn och temp löser jag med kläder).

Lägg därtill att jag läst geovetenskap och ett flertal kurser som behandlar atmosfärsvetenskap och meteorologi och har ett personligt intresse utöver det.

Så jag har hyfsad koll.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd bara att det finns så få mätstationer. Jag hade gärna sett en mätstation på nordspetsen av Ramsvik, t ex. Finns väl bara tre längs hela Bohuskusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Marinwiki använder vi openweathermap.org för att presentera aktuell väderobservation och prognoser.

 

Se till exempel http://marinwiki.se/port/5(finns på alla platser).

 

För observationer använder openweathermap.org riktiga mätstationer och man kan se hur långt från den plats man tittar på de är. Man kan också få prognoser.

 

Hur de får prognoser beskrivs på https://openweathermap.org/technologyom det är bra eller dåligt låter jag vara osagt, men det är väldigt tillgängligt och enkelt att använda. Antar att yr.no och andra tjänster som spår väder på varje plats jorden över använder liknande system.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

ViVa är en bra app när du vill se vädret nu. Funkar väldigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ViVa är en bra app när du vill se vädret nu. Funkar väldigt bra.

Möjligen om man råkar ha en väderstation alldeles intill. För mina "hoods" är närmaste flera mil bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd bara att det finns så få mätstationer. Jag hade gärna sett en mätstation på nordspetsen av Ramsvik, t ex. Finns väl bara tre längs hela Bohuskusten.

 

Det är lite tunt där, men nog är det fler än tre.

http://openweathermap.org/weathermap?basemap=map&cities=true&layer=temperature&lat=58.4175&lon=11.3695&zoom=10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väderstationer inne i landet är helt meningslösa. De behöver ligga precis i kustbandet eller en bit ut från fastlandet, på nakna och lågt liggande öar eller näs.

Jag menade dessutom riktiga kustväderstationer, som SMHI driver. Nordkoster, Väderöarna och Måseskär. Möjligen ligger Vinga också i Bohuslän, är inte säker på var gränsen går.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft regelbunden koll på SMHIs kustväder och jämfört med Viva-appen under i alla fall det senaste året. Tycker prognoserna generellt är mycket tillförlitliga (vindmässigt) 1-2 dagar framåt. SSRS kustväderapp är något helt annat, känns som att de räknar på vindar över land, för vindarna de anger är generellt sett runt hälften av SMHIs och vad det faktiskt blåser sen. Vädret i övrigt har jag inte tittat så noga på, tycker det är trevligt att segla när det regnar med :)

 

Men raol hade en bra poäng:

Men sen räknar jag prognoser mer än 4-5 dygn bort som bara aningen bättre än tärningskast. Under tre dygn som hyfsat pålitliga. Prognosen för kommande 1-2 dygn som väldigt pålitliga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Meterologerna säger alltid "Allt väder är lokalt" därför behövs alltid en manuell bedömning, det är därför det finns meteorologer.

Alla appar jobbar med rådata från i princip samma dator. Sen har de försökt kalkylera lite hit och dit och lyckas mer eller mindre bra. 

Vet man om detta och lär sig hur det fungerar lokalt så blir det ganska rätt.

Väderleksrapporterna avser, land, sjö eller kust. För de flesta av oss är därför just kustväderrapporten som sänds på VHF den mest pålitliga.

 

Vill man roa sig kan man jämför TV4:as väder med SVT, det brukade skilja en del trots att de jobbar med exakt samma data.

 

Jag har en app som heter WeatherPro, den fungerar jättebra om man vet de lokala förutsättningarna och dessutom gärna hur kall och varmfronterna rör sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väder är färskvara och förändras ibland hastigt. Även i dagsläget med simuleringar och en mängd indata så är felprocenten ganska hög på prognoserna. Och för det lokala vädret ofta ännu sämre.  I prognoser upp till 2 dagar finns ett visst hopp men längre prognoser är alltid är osäkra. SMHI och Yr brukar jag kolla. Men en sida som är kul att titta på är earth.nullschool.net

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att många är alldeles för fokuserade på att bli matade med information och det är katastrof om informationen inte stämmer.Jag tycker att de prognoserna som ges - oavsett från vem - är tillräckligt bra, åtminstone för mig.

Det finns ju ett uttryck som säger;"En sjöman klagar inte på vädret - han lär sig segla"

Jag brukar kolla på klart. se, så får jag en ungefärlig uppfattning om vad som är att vänta.

Sen kollar jag ofta på Väderstationen på Hållö för att få en koll på hur de lokala vindarna  är.

 

http://www.utposthallo.se/Dygnstabell.htm

 

Nåt för dig Raol.

Sen är det ju så att vädret är som det är och blir som det blir - och man får anpassa sig därefter.

Blåser det för mycket - då får man reva.

Blåser det inte alls - då går jag för motor.

Blåser det nåt in i helsike - då kan jag överväga att ligga still.

De olika gränserna är ju flytande och beror ju på vem, var och i vilken riktning i förhållande till vinden man tänkt segla.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hållös väderstation kollar jag ofta på, men samtidigt är det drygt en mil fågelvägen, och det skiljer ofta en hel del på den sträckan. Åt båda håll.

Att jag själv är så intresserad av prognoserna är för att jag bor i Göteborg men vi har båten i Hunnebostrand. För mig innebär det att jag måste lägga nästan tre timmar, dörr till dörr, på att transportera mig dit, och då passa de få bussar som går, och betala runt 120 kr enkel väg, för att segla. Att då komma dit och upptäcka att det blåser för mycket är riktigt surt.

 

 

Det innebär i praktiken att jag bara åker upp om prognosen är väldigt gynnsam. Hellre väldigt lite vind då. Det är rätt kul att glida runt i 1 knop och bara njuta av tystnaden. Blåser det mer än 7-8 m/s kan jag inte gå ut och in med båten ensam på ett tryggt sätt - det är för trångt i hamnen och båten glider som tusan i sidled. Är vi två ombord blir marginalerna lite större, för då kan en ta emot eller putta ifrån med båtshake från fören. Samma sak när det gäller seglingen. Blåser det 7-8 eller mer blir det för besvärligt att segla ensam. Båten blir för instabil, allt händer för snabbt och jag blir låst till rorkulten, och kan inte längre justera storseglet med mer än akterstag och storskot, vilket inte räcker till när det blåser så hårt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag brukar kolla på sjösäker, mest för att den är så enkel. Starta, trycka på kartan där du e, vilket autopositioneras med gpsen i telefonen och vips du ser timme för timme.

VEt inte var dom tar infon, har fått för mej det är yr... men vet ej.

Tycker den funkar helt tillräckligt bra, den jag trivs bäst med..

Sen brukar man ju se en stund innan om det är regnrock på...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker SMHI har blivit sämre på sistone. För några år sedan körde jag uteslutande deras app, men inte längre. Vid flera tillfällen så kan SMHI visa brutalt fel väder till och med i realtid. Har dom inte ens ett fönster att öppna och titta ut genom?

 

Och långtidsprognoserna verkar ha fått så avancerade algortihmer att inget längre går att lita på. Ena timmen skall det vara sol och 30 grader en kommande lördag för att någon timma senare ändras till mulet och 18. What's the point...

 

Problemet är nog (som någon påpekat) att vi blivit vana att matas med långtidsprognoser a la Aftonbladet. Helst hoppas-hoppas-lycko-prognoser med en fet sol eftersom sådant säljer. SMHI gör sitt för att hålla balansen, men det haltar. Bättre att gå på säkrare korttidsprognoser.

 

Som en liten jämförelse kan nämnas att jag var i New York för några veckor sedan. Förmodligen har dom helt andra resurser där, men s**tans vad pricksäkra prognoser. Inte nog med att dagarna var mer eller mindre exakta. I en hel vecka talade man om ett regnoväder som skulle anlända på lördag morgon vid 7-8 snåret. Prognosen stod sig benhårt och mycket riktigt...lördag morgon kommer regnet som om det vore med ett tåg som håller tidtabellen.

 

Och jag har bott i New York i flera år och vet hur svajjigt och extremt vädret kan vara där. Imponerande, helt klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DÅ borde ju dom "sia" vädret här...!!! en affärside!?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den är bra på västkusten vet jag inte, men här på mälaren tycker jag att SSRS väder-app är överlägsen.

Någon skrev att den visar för svag vindstyrka, det vet jag inte för jag har ingen vindmätare. Men om den gör det så är det isf ganska regelbundet fel, för jag har vant mig vid vad appen säger att det blåser och hur sjön ser ut då. Vid 5m/s enligt appen börjar det gå gäss på sjön t.ex.

Jag är imponerad över hur de prickar klockslagen på dagsaktuella prognoser. Kollar jag kl 0900 och appen säger att det kommer en skur 1600 så kommer den fan 1600 exakt!

En annan stor fördel mot smhi tycker jag är hur lätt appen är att använda, den innehåller bara det man vill ha, så det tar nån sekund att kolla prognosen, utan att leta eller söka ett dugg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjligen ligger Vinga också i Bohuslän, är inte säker på var gränsen går.

 

Om jag förstått saken rätt så ligger Vinga i Västergötland, medan ön strax norr om, "InVinga",  ligger i Bohuslän.

 

Å andra sidan har väl den exakta gränsdragningen mindre betydelse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att väderprognoserna ofta är väldigt pålitliga däremot är vädret opålitligt.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...