Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
velum_navia

Pålitlig vädersida

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Fel tråd...

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DMI/hav har en gratis punktprognos över de närmaste två dygnen. Den funkar riktigt bra, iaf på västkusten och södra östersjön.

 

Viva i all ära men den är ingen prognos utan visar aktuelltväder. Svårt att ta beslut begrundat på den, man kan se lite trender på vind/ström/sikt som varit.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att väderprognoserna ofta är väldigt pålitliga däremot är vädret opålitligt.

Bra skrivet!

 

Vi har flera olika appar installerade i padda och telefoner, vi kollar dem alla, och sedan lyssnar vi på såväl VHF som P1 och litar för dagen på den prognosen som ger det bästa vädret.

 

Själv kollar jag mest på SSRS app, den har iallafall den trevligaste grafiken.

 

På den tiden då det fanns en bilstereo med kasettbandpelare ombord ja det är väl minst 15 år sedan, hade jag i förväg spelat in en bra prognos som vi sedan kunde lyssna på. Jag hade gjort detta redan i början av januari. Man pratade då bland annat om isläget i Vänern, Öresund och i Kvarken. Det var också, som vanligt, en himla massa lågtryck som tagit kölappar utanför de Brittska öarna och väntade på att få komma in med snö, dimma och allmänt elände, bland annat för stormvarningar runt hela kusten och inlandet.

 

Vid en grillkväll med nyvunna vänner, på berget på den Yttre Huvön (utanför Hunnebo) blev jag ombett att gå ned i båten för att sätta på radion för att lysnna på sjörapporten, efter "ord vid livets slut" nej, "dagens slut" skall det vara, klämdes kasetten in och volymen skruvades upp....

 

I smyg spelade jag in även den kvällens rapport på en billig kasettradio som barnen hade med sig, och lyckades inte spela över "Emil och griseknoen" som barnen först trodde....

 

Hur många lyssnar på sjörappoerten i P1 numera?

Under en fjällsemester i februari gjorde vi det, och fick genast litet "båtkänsla" i den hyrda stugan. Och även om vädret då var rätt gynnsamt så kändes det ändå bra att veta att båten stog på land.

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är jag ute med båten så lyssnar jag Alltid på sjörapporten i P1.

Skall testa den danska sidan DMI i år, för att se om dom har lite säkrare rapporter?

YR och SMHI delar sin väderdata sen några år tillbaka och eftersom jag ibland (ganska ofta) spelar golf så är man lite mer väderberoende och frugan tror att hennes klubbor rostar när det regnar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Danska DMI är ju populär bland mina vänner, det sägs att vi på Bohuskusten inom någon eller några timmar får in det rådande vädret på Jylland.

Jag har försökt att lyssna på det danska vädret, totalt hopplöst, eller dom kanske har utsändningar på engelska?

Det blir mycket "halv tres eller halvfjärs". Det är en himla tur att den danske bonden, 100% bonde, är textad.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjörapporten avser vädret ute till havs och gäller inte kustvädret. På havet är det enklare, förr satt man med väderfaxen och kunde göra ganska bra lokala prognoser.

 

Studieförbunden har ibland haft kurser i meteorologi. Tyvärr har inte intresset varit så stort och dessutom kan det vara svårt att hitta en meteorolog. Ofta var det en meteorolog från någon närliggande flygflottilj. Kanske inte de mest skojfriska men väldigt kunniga och med en viss lokal kännedom så kan de förklara hur man ska översätta en prognos till lokalt väder. Dessutom får man bakgrunden till att vädret blir som det blir, hur man ska tolka väderkartorna 850hPa kartor mm. Tyska Wetter3 har massor med fina kartor.

Ibland har man haft föredrag om väder, för några år sedan lyssnade jag på Lage Larsson som är både underhållande och har jobbat mycket med skräddarsydda prognoser för seglingar.

 

Går man över Atlanten så kan man köpa skräddarsydda prognoser, kostar inte så mycket. En kille i Kanada bla fixar detta. Prognosen är för närmaste dygnet och skickas via kortvåg eller satellittelefon. De som använt detta fortsätter gärna, prognoserna är riktigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Danska DMI är ju populär bland mina vänner, det sägs att vi på Bohuskusten inom någon eller några timmar får in det rådande vädret på Jylland.

Jag har försökt att lyssna på det danska vädret, totalt hopplöst, eller dom kanske har utsändningar på engelska?

Det blir mycket "halv tres eller halvfjärs". Det är en himla tur att den danske bonden, 100% bonde, är textad.

..

 

Att de använder andra ord för att markera tiotal är inte så knepigt, tycker jag. Det är mycket värre att de envisas med att räkna i fel ordning.

 

Jag jobbade ett tag med telefonsupport för ett stort fruktföretag. När kunderna ringde in första gången fick de ett kundnummer i vårt ärendehanteringssystem. Har för mig att det var 12 siffror, eller om det var 14 eller 16. I gruppen jag tillhörde hade vi support för Sverige, Norge, Danmark och UK/Irland. Allt gick bra för det mesta, även om danskarna gärna ville byta till engelska (jag anser att svenska och danska är i grunden samma språk med lite olika stavning och uttal och talade därför alltid svenska med danskar tills de bad mig byta till engelska). Men på en punkt gick det inte för min del, och det var när de skulle läsa upp kundnumren.

 

Låt säga att kundnumret var 35 48 77 17 39 85 21. Då började danskjävlarna läsa det " femogtredive, otteogfyrre, syvoghalvfjerds" osv... Jag skrev då "53 08 40 77 0..." för det är så otydligt och tvetydigt att ha räkneorden i fel ordning. Jag bad dem läsa siffra för siffra. Då funkade det. Men det var alltså inte det tjugobaserade räknesättet som ställde till det, utan att de tar saker i fel ordning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tycker att väderprognoserna ofta är väldigt pålitliga däremot är vädret opålitligt.

Bra skrivet!

 

Vi har flera olika appar installerade i padda och telefoner, vi kollar dem alla, och sedan lyssnar vi på såväl VHF som P1 och litar för dagen på den prognosen som ger det bästa vädret.

 

Själv kollar jag mest på SSRS app, den har iallafall den trevligaste grafiken.

 

På den tiden då det fanns en bilstereo med kasettbandpelare ombord ja det är väl minst 15 år sedan, hade jag i förväg spelat in en bra prognos som vi sedan kunde lyssna på. Jag hade gjort detta redan i början av januari. Man pratade då bland annat om isläget i Vänern, Öresund och i Kvarken. Det var också, som vanligt, en himla massa lågtryck som tagit kölappar utanför de Brittska öarna och väntade på att få komma in med snö, dimma och allmänt elände, bland annat för stormvarningar runt hela kusten och inlandet.

 

Vid en grillkväll med nyvunna vänner, på berget på den Yttre Huvön (utanför Hunnebo) blev jag ombett att gå ned i båten för att sätta på radion för att lysnna på sjörapporten, efter "ord vid livets slut" nej, "dagens slut" skall det vara, klämdes kasetten in och volymen skruvades upp....

 

I smyg spelade jag in även den kvällens rapport på en billig kasettradio som barnen hade med sig, och lyckades inte spela över "Emil och griseknoen" som barnen först trodde....

 

Hur många lyssnar på sjörappoerten i P1 numera?

Under en fjällsemester i februari gjorde vi det, och fick genast litet "båtkänsla" i den hyrda stugan. Och även om vädret då var rätt gynnsamt så kändes det ändå bra att veta att båten stog på land.

 

..

:)

Jag kollar sjösäker.. har dom lite dåligt väder letar jag åxå fram nån som har bättre.. å kör på den.. blir bäst så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det var framliden TV-profilen Lasse Holmqist som en gång sade att:

-Danska är inget språk, det är en halsåkomma.

 

Förr i tiden, innan alla plastkort, tappade jag nästan byxerna i Danmark, fattade aldrig vad saker och ting kostade, så jag betalade alltid med en sedel och fick ju tillbaka en massa växelmynt, en del med hål i. Så fickorna blev fulla och tyngde ned ordentligt. Det blev bättre då de som vi, införde kassargister med digitala siffror som kunden kan se.

 

Säger talen baklänges gör även tyskar och norrmän, visst det ställer till det, men de räkar ju ändå som merdelen av jordens bedolkning, med tiotal, inte med tjog som danskarna gör. Ja det blev ett himla surr i Babels hus, helt i onödan kan tyckas.

 

Detta om den danska väderlekstjänsten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Norskarna gör det inte så mycket, är min erfarenhet. De flesta säger tal i rätt ordning, som vi gör.

 

Och tyska är tillräckligt olikt svenska för att min hjärna klarar att koppla om. Danska är nästan identiskt med svenska, så därför blir min hjärna inställd på att tolka talen på svenskt vis...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder numera de här:
http://climendo.com/

 

De använder flera instituts väderprognoser och sen gör de en egen prognos utifrån statistik över hur "rätt" de olika haft tidigare vid den tiden på året. Sen ger de också en diagnos på hur säker prognosen är. Tycker jag är finurligt så slipper jag sitta och korsreferera själv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...