Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
FinMick

Kanotproduktion

Rekommendera Poster

Blev erbjuden att låna en kanotform, och efter övervägande kommer jag att försöka balansera kassaflödet till mitt pengaslukande båtintresse med att vid sidan om egna renoveringar också tillverka och sälja kanoter.

 

Nu är det så att mina erfarenheter av formgjutning av polyester/glasfiber än så länge är noll, så välkommen att bidra med hejarop, anvisningar, varningar m.m...

 

Råkar någon i trakten av Österbotten ha en kanot för lite tar jag givetvis också i ett senare skede beställningar! :)

post-109739-1615576_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en kanotform - lik den kanoten på bilden - för en herrans massa år sen. Kom över den billigt från en scoutkår som hade fyllt sitt behov av kanoter.

Vår scoutkår hade ett 20-tal egenbyggda kanadensare. Några var så kraftigt byggda, att de nästan inte gick att släpa. andra hade man bara sprungit förbi med glasfiber och plast.

Smoegen och jag renoverade de gamla kanoterna som var nåt att ha och försåg dem med ett nytt däck. En av våra scoutledare jobbade tillsammans med sin bror på ett företag som byggde plastbåtar (brodern var delägare)

 

De sprutade upp ett antal nya kanoter och ännu fler däck. Sen monterade Smogen och jag däcken plus lite extra lull - som att bygga flyttankar och sätta en metallskena i botten mm mm.

Men det var länge sen. 

Hur var det Harry Brandelius sjöng i en visa

"Jag är gammal nu och lever blott på minnen"

(Vad hette den sången!?)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snart faller armarna av mig... Håller på att gnida in vax i skrovformen. Finns det nåt fiffigare sätt än att göra det för hand?

post-109739-325834_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maskin kanske... eller be nån annan..

Ser gut aus annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade missuppfattat arbetsmomenten lite, därav en del onödigt arbete.

 

Jag gned in vaxet, väntade ett tag och torkade av / polerade tills det glänste.

Efter ett samtal med en yrkesverksam båtbyggare rationaliserades poler-momentet bort, och jag fick lära mig tågordningen: Applicera jämnt, låt torka, torka av.

 

När jag dessutom hittade en velcro polerings-svamp-rondell på det blå varuhuset blev det hela också en hel del lättare!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också del i en kanotform som jag reparerat under våren, tänkte göra varsin kanot till mig och syrran. Framtiden och hur jobbigt det är får avgöra om det blir fler. Kan ju hända att frugan vill ha en egen också, de beror på hur paddel(o)synkade vi är :-)

Min form är delad på andra ledden, längs kölen alltså. Av spåren i gelcoaten att döma har tidigare ägare haft problem vid förlossningen ur formen. Lade till anslutningar för tryckluft som kanske hjälper till lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och två kamrater hade på 80-talet två formar som vi gjöt canadicker i. Det blev väl runt 30 stycken innan vi tröttnade. Förtjänst kontra arbetstid gick inte ihop riktigt. Sena fredagsnätter då man var klar på ordinarie arbetet för att gjuta lö-sö. Idag skulle jag aldrig lägga den tiden för att få några extrakronor till hushållskassan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju längre tid man lägger på arbete, desto kortare tid har man att slösa. Tid e åxå pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
På 2017-06-03 på 11:10 AM, Caribic410 säger:

Ju längre tid man lägger på arbete, desto kortare tid har man att slösa. Tid e åxå pengar.

Du menar att arbetet i sig är en inbesparing i annars förslösade tillgångar? ;)

Skrovdelen är nu målad och en glasfibermatta nerlagd. Jag fick lära mig att inte lägga för många lager åt gången för att undvika "krokodilskinn" på ytan.

Jag missbedömde åtgången av gelcoat, så ännu en burk är inhandlad och övredelen väntar nu på stryk.

Kölen är fylld med PU-skum och ska ännu spacklas lite - jag var för sparsam med skummet... Noterade vid test av olika skum att Byggmax billiga små flaskor tycks funka med polyestern. I brist på "lösviktsskum" tror jag de blir minst svinn av dessa.

20170610_204658.jpg

Redigerad av FinMick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag de-formerade jag skrovet! ;)

 

Bröt försiktigt upp kanterna hela varvet runt för att lossa gjutningen. Snickrade sedan till några kilar i ett mjukt trä och petade in mellan gelcoat och formen från aktern in mot mitten ca halvmetern. Efter det lyfte jag försiktigt upp skrovet från alla kanter tills det lossnade.

 

Helt okej resultat för att vara serienr 1!

Nästa gång ska färgen blandas mer noggrannt, och första mattan blir med finare fibrer.

Hade vissa problem med att få 450g-mattan krökt runt den minimala radien vid falsen (formens kant)

IMG_20170617_164857_695.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsatte med 300g matta för att bättre komma genom kanterna.

I däcket lade jag 3x300g, enligt instruktionen skulle jag ha använt 2x450g, men 900g blev det ju ändå.

Förstärkte vid sätena med en extraremsa 450g för att undvika rupturer. 

 

Körde genom ett svall häromdan med en 30 år gammal glasfiberbåt, och roddarbänken brast under sällskapets vikt. Den fick stagas upp med hjälp av bränsletanken under resten av resan...

 

Nu har jag få alltså lärt mig: 

- Blanda gelcoaten omsorgsfullt för att undvika strimmor av brytningspigmenten. Använd inte burken färgen blandades i.

- Se till att få tillräcklig tjocklek på gelcoat-lagret så att det inte lyser igenom

- Använd inte sprittusch för att malla ut fibermattan -- den kryper genom gelcoaten till utsidan.

- Räkna rätt när du blandar härdare i gelcoaten (säger ju sig själv egentligen... men jag hade plötsligt bara 15 minuter på mig istället för det dubbla!)

 

 

20170702_141627.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå alla kanotbyggare, jag undrar rätt och slätt om det är någon som har en kanot (kanadensare) form till salu i Mellansverige? Mvh Joel 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...