Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
SorenD

Byta ratt?

Rekommendera Poster

Jag har en gammal Crescent 47 camping (ett av flera namn...) som jag ska byta ratt på. Den gamla fungerar men är väldigt ful nu när jag helrenoverar hela båten.  Problemet är att jag inte får bort den gamla ratten. Se bilden, det verkar vara den svarta brickan som håller ratten nu när muttern är borta. Ratten är det som är vitt runt om...nåja, har varit vitt en gång.....

Någon som vet hur jag får bort den svarta brickan eller vet i övrigt hur jag får bort ratten?

post-68619-0-90263200-1496054400_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en gammal Crescent 47 camping (ett av flera namn...) som jag ska byta ratt på. Den gamla fungerar men är väldigt ful nu när jag helrenoverar hela båten.  Problemet är att jag inte får bort den gamla ratten. Se bilden, det verkar vara den svarta brickan som håller ratten nu när muttern är borta. Ratten är det som är vitt runt om...nåja, har varit vitt en gång.....

Någon som vet hur jag får bort den svarta brickan eller vet i övrigt hur jag får bort ratten?

 

Axeln ratten sitter på är konisk så den kan sitta ganska rejält om den är gammal. Annars är det bara muttern och kilen som håller den på plats, brickan har nog ingen betydelse. Spruta rostolja på navet i många omgångar. Ta en plastklubba eller hellre en kopparhammare och knacka rejält på axeln (se bara upp så du inte spräcker hela styrhuset eller dess infästning. Ta gärna två medhjälpare som drar ratten utåt rejält medan du knackar på axeln.

Skulle det inte funka så skaffa en rejäl avdragare (räkna med att ratten går sönder) och dra av den med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt först på muttern så att mutter och rattastång är plana för att inte skada gängor medhjälpare som drar ratten så hårt dom orkar uppåt, den tyngsta hammare / slägghammare du kan hitta, ett välriktat hårt slag på muttern/rattstången och den kommer att lossna.

En ovan kanske ska ha en koppar eller aluminiumbit emellan.

 

Knacka skulle jag inte rekomendera då det mest stukar och nitar stången, det är chocken vi vill ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis så gjorde jag för många år sedan på en teleflexstyrning i en styrpulpetbåt. Avdragare och en träklubba den gången.

Det enda som höll var ratten, jag skälva kringlan, navet och rattväxelns hus som var av starkt korroderad aluminumgjutgods förvandlades till småbitar och ett vitt mjöl. Ja axeln av stål höll, och såväl kugghjul samt det stora hjulet inne i växelhuset var slitna, likaså kabeln, eller vajern, så det blev helt nytt alltihopa. 

 

Aluminium sammanfogat med rostfritt stål i miljön kring Skarerack och Kattegatt är ingen bra kombo.

 

Var gång jag stöter på sådana kombinationer kletar jag propelleraxelfett på de ihopfogade ytorna. Senast detta hände var när jag monterade nya torkararmar av aluminium på torkarmotorernas axeltappar av rostfritt stål. Då finns det iallafall en chans att få isär grejerna igen om man nu skulle behöva det.

..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svaren. Tror jag vet hur jag ska gå tillväga nu. :unsure:  Får se om jag hinner prova till helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkade inte med smörja, dra och slå. Om ni ser min första bild, vad är det lila rektangulära hålet?  I första svaret nämns "kilen". Vad är det? Ska den bort? Hur i så fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kilen lossnar när ratten lossnar, tänk inte på den nu.

 

Lyssna på Pentax.

Var gärna två, en som drar i ratten för kung och fosterland med båda händerna och en som klappar till mitt i rattnavet med med en koppar/plast-slägga eller med ett mellanlägg av något stumt med mjukt. Att under lång tid (1 dygn) spraya med rostlösare hjälper också till.

 

Räkna med några blåmärken för den som drar i ratten, när den lossnar så lossnar direkt.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kilen...

Det är ett spår i axeln och motsvarande i rattnavet, och så finns det en kil eller "halvmåne" som ligger i dessa båda spår, och förhindrar att ratten slirar på axeln.

Modernare styrningar har istället en annan konstruktion med en avfasad konisk plugg som passar i rattnavet.

Kilen ramlar bort och försvinner oftast då man får i sär skiten, ställ en balja inunder eller tejpa en påse så du kan hitta kilen igen... men ibland har även dessa fastnat så som de sitter fastsvetsade på axeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...