Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Jahlberg

Ena batteriet startar ej motorn

Rekommendera Poster

Hej!

 

Efter vinterförvaringen och årlig service (utförd av varv) har jag märkt att jag inte kan starta min utombordare (Mercury 150 EFI)  med endast ett av mina två batterier aktiverade. 

 

Med endast A-batteriet aktiverat och att jag vrider runt runt nyckeln i tändningslåset ges ihållande pip från vad jag tror är reglageboxen. GPS, stereo och övrig elektronik verkar få ström med ett batteri.

 

Slår jag däremot över till båda batterierna; A+B ges inga pip och det går finfint att starta.

 

Vad tror ni fel?

 

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteriet kanske är för dåligt eller bara urladdat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteriet kanske är för dåligt eller bara urladdat.

 

Min tanke också. Men jag har kört några timmar med båda batterierna inkopplade så det borde ha laddats upp. Batteriet är endast 1 år gammalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag vara en lite sk messerschmidt.

Att mäta är att veta.

Koppla ifrån bägge batterierna och mät efter ett antal timmar. Batteri A borde då ha betydligt lägre spänning.

Nästa steg. Starta motorn. Borde gå att starta på bara B. Slå över till A+B men passera inte över 0!

När motorn gått några minuter så mät över bägge batterierna. De borde nu ligga på nästan samma spänning. Gör de inte det och batteri A har samma spänning som du mätte när de vilat några timmar så får det aldrig laddning.

Återkoppla här så ska du se du får mer hjälp.

Sorry för messer...

 

(Och ja, jag vet att det inte heter messer... utan något liknande :) )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag vara en lite sk messerschmidt.

Att mäta är att veta.

Koppla ifrån bägge batterierna och mät efter ett antal timmar. Batteri A borde då ha betydligt lägre spänning.

Nästa steg. Starta motorn. Borde gå att starta på bara B. Slå över till A+B men passera inte över 0!

När motorn gått några minuter så mät över bägge batterierna. De borde nu ligga på nästan samma spänning. Gör de inte det och batteri A har samma spänning som du mätte när de vilat några timmar så får det aldrig laddning.

Återkoppla här så ska du se du får mer hjälp.

Sorry för messer...

 

(Och ja, jag vet att det inte heter messer... utan något liknande :) )

 

Tack för tydliga informationsinsamlingsinstruktioner! Ska skaffa mig en voltmätare och åka ner för att genomföra detta.

 

Batterierna ska ju ha underhållsladdats under vintern av mitt servicevarv.  Har ju antagit att de kollar av batterierna innan de monterar dem också. Men men

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall du köpa en voltmeter så köp en tångamperemeter som klarar att mäta likström tex nån av dessa. http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=t%C3%A5ngamperemeter

 

Då kan du mäta ström på ett enkelt sätt och även spänning.

Bägge tångampermetrarna har inbyggt en multimeter, som kan mäta allt du behöver kunna mäta och mycket därtill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag vara en lite sk messerschmidt.

Att mäta är att veta.

Koppla ifrån bägge batterierna och mät efter ett antal timmar. Batteri A borde då ha betydligt lägre spänning.

Nästa steg. Starta motorn. Borde gå att starta på bara B. Slå över till A+B men passera inte över 0!

När motorn gått några minuter så mät över bägge batterierna. De borde nu ligga på nästan samma spänning. Gör de inte det och batteri A har samma spänning som du mätte när de vilat några timmar så får det aldrig laddning.

Återkoppla här så ska du se du får mer hjälp.

Sorry för messer...

 

(Och ja, jag vet att det inte heter messer... utan något liknande :) )

Nu så! Med lite vackert nationaldagsväder blev det båten och möjlighet att kolla spänningarna på batterierna.

 

Mätte batteri B först, 12,6 V. Gick att starta med bara batteri B. Slog över till A+B, likvärdig spänning där. Sedan på batteri A som hade kanske 12,4 V.  När jag försökte starta på batteri A får jag bara ett långt pip, Men inget felmeddelande på displayen. Ska man kanske inte kunna starta på A batteriet av någon anledning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog så att du får byta ut batteri A.

När A+B är inkopplade tillsammans vandrar strömmen från det bättre till det sämre, och spänningen jämnas ut, och blir lika låg på båda.

Kanske lika bra att byta båda.

Se till att ha ett startbatteri och ett förbrukarbatteri.

Sedan är de där "huvudströmbrytarna" som du har där man kan koppla ihop batterierna mindre bra, bättre med två separata huvudbrytare, eller mer korrekt "batterifrånskiljare" och då se till att generatorn laddar dem båda under gång genom någon form av dubbeldiod eller battersaparator.

Ett batteri blr till startbatteri, och skall klara höga strömmar under kort tid, och ett blir till förbrukarbatteri, detta skall kunna ge små strömmar under lång tid.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med herr motstånd ovan men det bästa hade varit om du gjort som jag föreslog. Då hade du vetat vad som var fel.

Köper du nya batterier kanske det ena inte får laddning och blir då förstört ganska fort.

Här en lite annorlunda men tydlig anvisning.

1. Koppla isär batterierna, funkar om du sätter din omkopplare i läge 0

2. Har de varit ihopkopplade med läge 1+2 så vänta. Kanske räcker med en timme.

3. Mät över varje batteri. Notera värdena. Har något batteri (förmodligen A) lägre spänning än det andra så notera speciellt spänningen på detta batteri i punkt 9.

4. Ställ omkopplaren i läge B och starta motorn.

5. Låt motorn gå någon stund så att laddningen kommer igång.

6. Mät spänningen över batteri B med motorn igång. Notera värdet.

7. Slå över omkopplaren till läge A+B utan att passera 0.

8. Låt motorn gå en liten stund.

9. Mät spänningen på bägge batterierna. Om batteri A nu har samma spänning som i punkt 3 så GÅ INTE VIDARE till punkt 10.

10. Ställ omkopplaren i läge A och mät spänningen på batteri A efter en stund. Får du samma, nästan samma (= +- 0,1 Volt) eller högre spänning i detta läge än i punkt 6 så funkar din brytare.

Har du samma spänning på batteri A i punkt 3 och 9 så är din omkopplare trasig/felkopplad och du förstör generatorn om du kopplar till bara A

Annars är batteri A kass och kanske även batteri B. Men det kan vi bara hjälpa dig med om du mäter ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 6/7/2017 på 5:01 PM, ChristerN säger:

Håller med herr motstånd ovan men det bästa hade varit om du gjort som jag föreslog. Då hade du vetat vad som var fel.

Köper du nya batterier kanske det ena inte får laddning och blir då förstört ganska fort.

Här en lite annorlunda men tydlig anvisning.

1. Koppla isär batterierna, funkar om du sätter din omkopplare i läge 0

2. Har de varit ihopkopplade med läge 1+2 så vänta. Kanske räcker med en timme.

3. Mät över varje batteri. Notera värdena. Har något batteri (förmodligen A) lägre spänning än det andra så notera speciellt spänningen på detta batteri i punkt 9.

4. Ställ omkopplaren i läge B och starta motorn.

5. Låt motorn gå någon stund så att laddningen kommer igång.

6. Mät spänningen över batteri B med motorn igång. Notera värdet.

7. Slå över omkopplaren till läge A+B utan att passera 0.

8. Låt motorn gå en liten stund.

9. Mät spänningen på bägge batterierna. Om batteri A nu har samma spänning som i punkt 3 så GÅ INTE VIDARE till punkt 10.

10. Ställ omkopplaren i läge A och mät spänningen på batteri A efter en stund. Får du samma, nästan samma (= +- 0,1 Volt) eller högre spänning i detta läge än i punkt 6 så funkar din brytare.

Har du samma spänning på batteri A i punkt 3 och 9 så är din omkopplare trasig/felkopplad och du förstör generatorn om du kopplar till bara A

Annars är batteri A kass och kanske även batteri B. Men det kan vi bara hjälpa dig med om du mäter ordentligt.

Äntligen nere vid båten igen :)

1. Ok

2. Ok

3. B = 12,6V, A = 12,3V

4. OK

5. Ok

6. B = 14,6V

7. OK

8. OK

9. A = 14,5V, B= 14,5V

10. A = 14,5V

Funderar på om jag gjorde fel igen, skulle jag ha stängt motorn vid mätning på punkt 9? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt vad du skriver så gjorde du helt rätt!

Batteri A är kass är slutsatsen. 

Får spänning under laddning men kan inte hålla laddning. 

Byt!

Kanske läge att byta bägge när du ändå är i farten? Skönt att veta att batterierna är justa. 

Beror på hur tjock plånboken är. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, ChristerN säger:

Enligt vad du skriver så gjorde du helt rätt!

Batteri A är kass är slutsatsen. 

Får spänning under laddning men kan inte hålla laddning. 

Byt!

Kanske läge att byta bägge när du ändå är i farten? Skönt att veta att batterierna är justa. 

Beror på hur tjock plånboken är. 

Typiskt. Batterierna är endast dryga året gammalt. Ska se om garanti fortfarande gäller, men det är väl tveksamt.

 

Tack förhjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen har du haft osedvanlig otur och det ena batteriet kass när du köpte det. Garantier på batterier är det svårt att få igenom, utom på Biltema har jag hört. Eller så har du misshandlat ditt batteri. 

Byt då bara det dåliga. 

Fundera också lite på hur du använder batterierna. 

Ligger du stilla med plotter eller ekolod eller stereo på så kan de dra ur batteriet ganska fort (nåja). Om ett urladdat batteri inte laddas omgående så tar det skada och får sämre kapacitet framöver. 

Förmodligen en av anledningarna till att det är så svårt att reklamera batterier då säljaren inte vet om du har misshandlat batteriet eller inte. 

Batterier är en vetenskap. Ytligt sett är det ganska enkelt men när man kommer lite djupare så blir det knepigare. 

Du kanske ska ersätta din brytare med ett skiljerelä? Ja, fast du behöver en eller helst två brytare ändå. 

Då kan du koppla motorstarten på det ena batteriet och låta det andra försörja plotter, stereo eller vad du har. Det funkar så att när spänningen på starbatteriet går över en viss nivå, som när du kör motorn, så kopplas ditt andra batteri in och får laddning. När du stannar motorn kopplas starbatteriet ifrån det andra som då får försörja din elektriska saker och du kan alltid starta motorn. Sök här på forumet. Finns massor skrivet om tex skiljerelät från Biltema. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du bytt ut batteri A så koppla aldrig ihop det med batteri B!

Även om B just nu verkar vara ok, så kan man aldrig vara allt för säker!

som jag redan skrivit, så gillar jag inte den typen av huvudbrytare du har, bättre med två enkla och separata brytare, eller batterifrånskiljare.

Och då i nödfall ha en startkabel ombord så du kan koppla i hop dem tillfälligt om startbatteriet strejkar.

..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett batteri bara till start, och ett bara till resten, och sen ett automatiskt skiljerelä som kopplar ihop batterierna när motorn startat skulle jag rekommendera.

Sen finns det batterifrånskiljare som hanterar två batteribanker, du slår alltså på "två" huvudbrytare samtidigt, men frånskilda. Sen finns det ett tredje läge där man kopplar ihop batteribankerna för nödstartshjälp, på samma sätt som Georgs tips på startkablar, men mycket enklare.

 

Jag har en sådan frånskiljare, men av nån anledning är bara förbrukningsbatterierna kopplade över den. Startbatteriet har ingen frånskiljare...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan, ralle säger:

Ett batteri bara till start, och ett bara till resten, och sen ett automatiskt skiljerelä som kopplar ihop batterierna när motorn startat skulle jag rekommendera.

....

Det kan inte sägas bättre!

 

Sedan kan man ha batterier i banker, två startbatterier i en bank, två förbrukarbatterier i den andra banken etc.

Men två parallellkopplade batterier blir elektriskt till en enhet.

Då gäller det att man har likadana batterier, och helst även i samma kondition.

Om det ena är halvdåligt och det andra är bra blir summan en bank med två dåliga batterier, eftersom laddningen vandrar från det bättre till det sämre, med förlusterna blir det sällan ens halvbra.*

 

Jag vet att det råder litet olika åsikter om detta här på forumet, men jag skriver detta utifrån erfarenhet då snålheten en gång bedrog visheten.

 

Två parallellkopplade 12-voltsbatterier om vardera 100Ah blir en enhet om 12 volt och 200Ah.

Två seriekopplade 12-voltsbatterier om vardera 100Ah blir en enhet om 24 volt och 100 Ah.

 

Jag har två seriekopplade 6-voltsbatterier om 260 Ah i förbrukarbanken.

 

* Jag har idag två banker med förbrukarbatterier, ett arv från förre ägaren, den ena då på 260Ah, och den andra med ett AGM-batteri på 100Ah, konditionen på detta AGM-batteri är nog mindre bra, det är för nästan alltid bortkopplat, men jag vred en dag på alla "huvudbrytarna" och då fick min "batteritankmätare" spader, den visade en kort stund att jag laddade in omkring 20 ampere, det var en ström som vandrade från de välladdade batterierna till det som var mindre bra laddat och gick då bakvägen genom shunten (ja, det finns litet mystiska kopplingar här, saneringsverktyget, den stora avbitaren, har ännu inte nått så långt akterut).

Idag har jag tagit bort nyckeln ur huvudbrytaren, batterifrånskiljaren till reservbatteriet.

Jag skall även koppla bort detta batteri, någon regnig dag, från mätinstrumentets shunt.

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-06-19 på 2:42 PM, Georg_Ohm säger:

Men två parallellkopplade batterier blir elektriskt till en enhet.

Då gäller det att man har likadana batterier, och helst även i samma kondition.

Om det ena är halvdåligt och det andra är bra blir summan en bank med två dåliga batterier, eftersom laddningen vandrar från det bättre till det sämre, med förlusterna blir det sällan ens halvbra.*

 

Jag vet att det råder litet olika åsikter om detta här på forumet, men jag skriver detta utifrån erfarenhet då snålheten en gång bedrog visheten.

Måste bara påpeka att min erfarenhet säger detsamma.
Parallellkopplade batterier måste vara av samma typ och samma skick, annars blir det inte bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att få medhåll! Tack för det.

 

En gång för många år sedan upptäcktes jag att förbrukarbatterierna var dåliga och tog emot laddning jättedåligt. Jag köpte ett nytt 75Ah batteri och tog vara på ett likadant fast äldre jag hade i garaget, kopplade in dessa och gav mig iväg på långtur längs Bohuskusten. Efter omkring två veckor, ja egentligen tidigare,  var även dessa båda dåliga, det gamla kopplades ifrån och det nyinköpta användes, men det ville sig inte riktigt bra. Det slutade med att jag köpte två nya Tudor jättedyrt på en bensinstation inåt land och fick ta taxi med batterierna tillbaka till båten. Detta var på den sengustavianska stenåldern då jag varken hade solcellspaneler eller "batteritankmätare" men däremot en ganska begränsad ekonomi. Men jag lärde mig iallafall någonting. 

Sedan lyckdes jag reklammera batteriet jag köpte innan avfärd, om nu det nu var jusste eller ej...

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa är ju att om man behöver fler batterier, ta och seriekoppla batterier i stället. 

Problemet i dag i 12V system är att 6V batterier börjar bli sällsynta och är dyra att köpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, ralle säger:

Det bästa är ju att om man behöver fler batterier, ta och seriekoppla batterier i stället. 

Problemet i dag i 12V system är att 6V batterier börjar bli sällsynta och är dyra att köpa.

När man seriekopplar ökar man spaningen men behåller kapaciteten.

6 volts startbatterier kan vara svåra att få tag på, veteranbilsfantasterna förfasas, att sedan dessa batterier kostar dubbelt så mycket som 12-voltsdito gör inte saken bättre. Dubbelt så många kronor per volt.

 

Till sådana där små elbilar som avvänds på golfbanor och börjar bli vanliga på skärgårdsöar används seriekopplade gammaldags öppna 6v bly/syra batterier, dessa är traktionära, kan lämna små strömmar under lång tid, klarar av en och annan djupurladdning, låter sig laddas upp rätt så snabbt. Jag har i många år haft två sådana i serie på förbrukarsidan, 260Ah, måhända gammaldags, men man får många amperetimar per tusenlapp. Batterilagret respektve Batteriexperten säljer sådana.

Om du söker på "golf" på deras hemsidor där får man upp batteripack avsedda för elektriska golfvagnar, det är inte dessa batterier jag menar, sök istället på "6V".

 

Vi har tidigare haft en del diskussioner om huruvida dessa golfbilsbatterier passar ombord då det finns modernare batteriteknik, men jag står alltid på mig och hävdar att dom är relativt billiga, och om man sköter om dem väl så håller de i minst tio säsonger, oftast mer, och är bra i elsystem med solcellsladdning då de hela tiden toppladdas. Måhända är AGM och LiPo bra mycket bättre men till helt andra priser, och min fundering är om en vanlig fritidsbåtsmänniska egentligen märker av skillnaden, jo, en sak, i modernare batterier slipper man kolla och fylla på dest.vatten.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...