Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Klassmärkeslista, eller "Vilken båtmodell?"

Rekommendera Poster

Var ute en sväng i går och bara gled runt. Mötte en mindre båt, öppen men troligtvis kölbåt, typ som en 606:a fast större. Fyra ombord.

 

Eftersom det automatiskt blir en kappsegling när två eller fler segelbåtar är på väg åt samma håll, vände jag och följde efter. Höll ungefär samma fart genom tre kursändringar. När den andra båten verkade vara på väg norrut dit jag inte ville, vände jag inåt. I samma ögonblick vände även den andra båten. Från att ha haft i stort sett samma fart, ökade den till säkert två knop mer än vad jag höll, trots att jag försökte trimma optimalt. Vi höll även samma kurs, så vinden var från samma håll. Nog för att botten är lite påväxt, men det här var bara löjligt. Det var som om jag stod still. Nåja, så är det. :)

 

Frågan var egentligen vad för båt det var. Märket i seglet såg ut som fyra kvadrater som alternerar uppåt och neråt kring en "mittlinje" horisontellt. Båten hade ganska låga fribord, saknade uppenbar ruff (möjligen "flush" för segelförvaring, kollade inte så noga) och var partialriggad. Troligtvis ca 6-7 m lång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär så här såg märket i seglet ut:

post-103957-0-01929200-1495983159.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den listan har jag sett, men tyvärr finns det inte med där. :/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här kanske (från Curt Gelins bok)?

 

post-92644-0-30339000-1495995108_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se där ja, den var det! :) Tack!

Jag uppskattade måtten rätt bra då, och även observationen om stuvutrymmet i främre delen.

Styv ja, med 2.9 ton i kölen så! ;)

Nästan samma SRS som vår Dominant 78, men naturligtvis seglades den av mer kompetent besättning, gissningsvis med fräschare segel och garanterat med en betydligt renare botten. :)
Inte konstigt att den gled om som en raket.

Den gick in i Ulebergshamn när jag fortsatte söderut mot Hunnebo. Har aldrig sett den tidigare, så den kanske är ny i området? Eller bara på tillfälligt besök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, då har jag en ny fråga. :)

Såg i går en segelbåt som slörade in mot Bovall. Såg ut att vara låg och smal, lite som en miniskärgårdskryssare. Svårt att bedöma storlek på det avståndet. Jag tog fram kikaren och försökte se märket i seglet. Det var inte lätt att urskilja eftersom båten rörde sig och jag även har en medfödd lätt darrhänthet.

Men, symbolen utgjordes av en triangel stående på sin bas, med vänstra halvan vit och högra halvan svart, med en svart 2:a i det vita fältet och en vit 2:a i det svarta fältet. Det kan ha varit fler detaljer, men detta var allt jag lyckades urskilja. Om 22 står för 22 fot vet jag inte. Båten såg inte så liten ut, men det är svårt att säga utan närliggande referenspunkter.

Vad för båt var det jag såg?

Jag ska försöka få tillfälle att komma till ett bibliotek för att låna den där boken med massa segelbåtar i test (senaste upplagan verkar ha 700!), men den är inte inne för utlåning i dagsläget.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!

 

Det var visst en betydligt större båt än jag tolkade det som.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...