Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Nybörjarfråga, om man ska lägga till vid en sandstrand, hur gör man? Kör upp på sanden? Slänger i ankare en bit ut o förtöjer mot land o vadar in?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda sätten fungerar, handlar nog mer om hur rädd en är om båten och hur säker en är på att det inte finns större stenar gömda i sanden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till Maringuiden.

Om och hur man lägger till vid en sandstrand, beror ju på vilken båt man har.

Förmodar att du har nån mindre motorbåt. Då är det väl bara att köra upp på stranden och dra upp den en bit. Akta i så fall motorn. Fälla upp och ev ro in.

Har ju hänt att man i undantagsfall gått in mot en sandstrand med segelbåten, som har ett djupgående på ca 1,5 m. Gjorde det nån gång för att hämta upp folk och det fanns inga alternativa tilläggningsmöjligheter. Så ligger man inte gärna länge.

Svajankring och ta jollen iland är ju det naturliga alternativet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min båt är 5,5 meter och väger en del så jag brukar lägga i draggen en bit ut och sedan lägga en blyplätt på stranden så att jag kan hålla båten några meter ut från stranden. De flesta här lägger till vid sandstrand så. En del vänder båten med aktern in mot stranden. Här på västkusten måste man tänka på tidvattnet. Om man drar upp en tyngre styrpulpet på stranden och tidvattnet sedan går ut så får man svårt att få i båten igen.

Redigerad av Gorban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag minns en gång för några år sedan när vi var och badade på sandstranden på södra Granhamn. Då kom ett sällskap med en styrpulpetare modell större i aluminium med en rejäl snurra på. De drog upp den en bit på stranden och alla barnen badade och var glada.

 

Nu är det så att söder om Granhamn passerar alla färjor som går Furusundsleden. Dessa drar som bekant för de flesta rejäla svall. När dessa svall når stranden är de som stora, mjuka härliga dyningar som rullar in. Barnen älskar dem. Så även denna gång, alla barnen jublar och leker i vågorna.

 

Men när vågorna lagt sig ligger den tunga båten en bra bit upp på stranden. Hade det sällskapet varit ensamma där vete katten om de tagit sig därifrån.

 

fe5e4faf039a2eca57aa4bf41aa64e16.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...