Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MrRockyCox

Vart köpa kolv till Yamaha båtmotor?

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en Yamaha 140hk -88 utombordare som nypit på en cylinder.

 

Jag har ringt runt och letat men hittar ingen som kan leverera en kolv till min motor.

 

Några tips? Börjar nästan ge upp, lite synd dock då motorn är riktigt fräsch i övrigt.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga svar... Men jag Tror det var en liknande fråga här för någon månad sedan och då kom bra tips om någon webbshop. Plöj forumet....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske inte behöver vara en kolv just till Yamaha 140 -88? Kan tänka mig att samma kolv kan passa i ett antal motorer, verkar jobbigt att designa nya kolvar till varje motor man tillverkar.

Googla motordelar, det kanske finns firmor som tillhandahåller diverse kolvar, som eventuellt kan bearbetas obetydligt för att passa.

För länge sedan hade jag en redan då gammal Fiat 1350 som brände kolvar emellanåt, då fanns en butik dit man kunde åka och köpa en ny kolv till olika motorer och fick då frågan omm det skulle vara överdimension och i så fall hur mycket. Det tycker jag indikerar att det kanske existerar ett varierat utbud. Yamaha gör ju dessutom motorer till allt möjligt, MC, snöskoter, gräsklippare m.m.? Tror ju inte att varje motor har egna kolvar. Man kanske kan mäta upp kolven och ringa runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en enkel sökning på nätet. Men jag hittade inget exakt som verkar passa. Tror dock att du kan förfina sökningen jämfört med mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har sökt och letat så mkt tills det känns som att jag vet mindre än innan jag börja.

 

Motorn verkar vara en på 1730cc och är lik 115 & 130hk motorerna.

 

Mitt största problem är att när jag ska identifiera min motor i reservdelskatalogerna så hittar jag den inte.

 

Och där slår osäkerheten till. Därför jag vände mig till detta forum :)

 

Finns det en annan liknade tråd så länka gärna :)

Redigerad av MrRockyCox

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat med Marinshopen AB i Stockholm?

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, ringde Marinshopen tidigare idag. Dom kunde inte få fram kolvar till min motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yama115-140.png?width=150

 

Fick iallafall tag på Yamaha´s reservdelskatalog till min motor.

Bifogar bild med artikel,nr.

 

Googlar jag på kolv till 140hk motorn så finns dom inte att få tag på.

Dock verkar det finnas kolv att få tag på till 115hk motorn.

 

Någon som kan sprida lite ljus i tunneln över vad som kan skilja dessa åt? :blink:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...