Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
kahuna

Ny Nasa BM1 vill ej mäta ström?

Rekommendera Poster

Hej har ett problem att strömmätningen inte verkar fungera. Jag har kalibrerat  enligt manualen (genom att slå av huvudström och ställa in Ampmätaren på 0), men med förbrukning påkopplat får man ändå inga utslag på Amperemetern i BM1. Jag har testat att köra kylskåp och ladda mobiltelefon, men ändå inget. Blev inte klokare när jag anslöt en multimeter för att mäta strömmen mellan hushållsbatteriets minus och shunten, strömvärdena bara for upp och ner och ibland verkade det inte gå att mäta alls (streck i displayen)

 

Jag har en Bavaria 36 från 2004 som jag igår installerade en batterimonitor (BM1) i för att få bättre koll på batteribanken som jag tror börjar bli dålig. Jag har ett helt nytt startbatteri och två äldre hushållsbatterier. Det är över dessa två hushållsbatterier jag kopplat in batteriövervakaren. Det finns även orginalmonterat i båten voltmetrar för övervakning av hushålls respektive startbatteri.

 

Fråga 1: Måste dessa voltmetrar kopplas ur för att BM1 ska fungera fullt ut?

 

Angående min inkoppling till hushållsbatterierna så kan ni se på bifogad bild hur det är gjort (allt enligt manualen). Den är lite rörig med alla kablar, men jag har i alla fall satt shunten direkt på minuspolen på ena hushålsbatteriet (som är parallellkopplat med det andra hushållsbatteriet) Och så är svart och vit från BM1 kopplat till den sidan på shunten som sitter på minuspoolen på batteriet. På shuntens andra pool sitter anslutet det som tidigare var anslutet till hushållsbatteriets minus (där nu shunten sitter). Även gul kabel från BM1 sitter ansluten här.

 

Fråga 2: Den röda kabeln i vänsterkant med en gul flatsäkring, vad är det för något? Den försvinner bakåt tillsammans me en brun kabel från hushållsbatteriets minus. Den röda är ansluten på hushålssbatteriets plus. Är det helt enkelt båtens voltmeter?

 

Det som jag inte riktigt förstår är om det finns något skiljerelä eller inte? Men hushållsbatteriernas minus är kopplad till startbatteriets minus (gemensam jord?) och hushållsbatteriets plus går via en en liten box som det står siemens på (Se bifogad bild) och sen akter ut i båten. Startbatteriets plus går direkt akter ut i båten, ej via någon ”box”. Hoppas någon elkunnig kan komma med några tips vad som kan vara fel?

 

Med vänlig hälsning

post-95108-0-65081600-1495793962_thumb.jpg

post-95108-0-47413600-1495793463_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!
Det brukar ta en stund innan BM-1 börjar visa korrekta värden efter nyinstallation.
Nej, du behöver inte koppla ur någon voltmeter eller någonting annat.
Instrumentets shunt skall kopplas på batteribankens minussida, så nära batterierna som möjligt.
Det ser ut som om du gjort rätt! Skulle intstumenten visa urladdning islället för laddning och vice versa har du kopplat vit och gul kabel fel.
Observera att alla förbrkare i princip skall koppas efter shunten, ingenting på batteriernas minuspol....

Ehum, oj då, nu ser jag felet, shunten är ju bara ansluten till det ena batteriet. Om de är parallellkopplade som du skriver skall BÅDA batteriernas gemensamma minus gå genom shunten! Alltså en "Y" koppling där shunten bildar y-ets rygg! Gör om gör rätt! Kanske svårt om polskon är intergrerad med shunten, eller ser det bara ut så på bilden, jag har inte så på min shunt.

Saker som bogpropeller och ankarspel som drar mer ström än var intrumentet klarar av att mäta skall kopplas direkt till batteriet, eller som jag anser, till startbatteriet.

Den stora säkringen "Siemens 125A" är gissningsvis till en bogpropeller, om du har en sådan, eller till något annat som drar massvis med ström, förj kablarna och se var dom tar vägen. Det kan också vara så att det är en huvudsäkring till startmotorn.

Den lilla flatstiftsäkringen, ingen aning, men koppla ur den och se vad som inte fungerer så kanske du får svar, eller följ kabeln och se var den är ansluten.

Skiljerelä, batterseparator eller dubbeldiod finner du någonstans om du följer den tjocka pluskabeln från generaton framåt i elsystemet, om det är varvsinstallerat så finns det berghårt någon form av sådan anordning.

Lycka till!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag ritade litet i MS-Paint, ingen riktig Picasso precis, men viss kubism ändå...

Två alternativ hur man kopplar shunten, den vänstra borde du ju kunna klara av att koppla med de kablar och den shunten du har.

Som det är nu i din bild mäter BM-1 bara från det ena batteriet, och eftersom shunten på det andra ger några få milliohm tar strömmen den lättaste vägen och tas bara från det batteriet utan shunt, därav inget mätvärde.

 

Sedan har jag åsikter om att parallellkoppla olika sorters batterier av olika ålder, jag vet att det finns olika åsikter om detta här på detta forum.

Men för att undvika att strömmen vandrar mellan batterierna, från det bästa till det sämsta, så anser jag att parallellkopplade batterier skall vara identiska och gärna inköpta samtidigt.

 

För det är väl det andra förbrukarbatteriet man ser på bilden? eller är det startbatteriet? om så är fallet får jag omvärdera detta inlägg...

..

post-89760-0-73021200-1495801852_thumb.jpg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som om du har kopplat så här på dina bilder:

post-89760-0-86861200-1495802363_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för mycket utförligt och bra svar. Det uppskattas otroligt mycket. Jag testade att koppla ur det ena batteriet och vips började instrumentet visa strömmen. Provade att koppla shunten till båda batterierna ett och ett och konstaterade att spänningen på det ena bara var 10,9 volt, så nu är det batteriet urkopplat. Men jag fattar inte riktigt ännu vad som blir fel när jag kopplade in båda batterierna. Även fast det svarta batteriet är paj (det som visade 10.9v) så ska väl inte det göra att ingen ström visas på displayen.

 

Det grå är startbatteri och det blå och svarta hushållsbayterier och de som shunten ska övervaka.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt. Men ett batteri tycks ju ha lämnat in en avskessansökan. Koppla bort det!

Di skulle ju behöva ett likadant som det bästa. Om du nu behöver den kapaciteten.

Men vad bra, då fann vi felet i felkopplingen.

Om du skaffar nytt eller helst nya batterier så koppla efter mina första förslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, om batteriet är kass (vilket ditt är) kan det vara så sulfaterat att det i princip är avbrott i det. Kan varken lämna eller ta emot ström i någon nämnvärd omfattning. Då "hänger det med" spänningsmässigt men strömmen genom det är försumbar. Batteriets s.k. inre resistans är alldeles för hög.

Om man mäter med ett högohmigt instrument som inte belastar batteriet får man (som du fick) ett spänningsvärde, men om du t ex testar att sätta en glödlampa över kommer batteriet troligen inte ens orka driva den.

 

Som sagt - köp ett nytt batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapar tråden istället för att skapa en ny. 

 

Jag har en battman installerad som inte vill mäta rätt. Drar jag igång tex stereon visar den ca -0.3A fast den borde ligga på ca -1A. Drar jag igång värmaren visar den ca -4A men jag tycker det borde vara mer där också. 

 

Jag har kopplat mer som i den första bilden, tre stycken batterier är parallellkopplade och på det sista batteriet sitter min shunt. Från andra änden av shunten går det en kabel till en minusplint som matar alla förbrukare på minussidan. Jag tänkte att jag kan prova koppla om mer som i den andra bilden. Jag drar en minuskabel från varje batteri till en shunt som jag sätter vid sidan av typ i skottet på båten. Från andra sidan shunten har jag sen en kabel till den befintliga minusplinten. 

 

På min shunt är ena sidan gjord för att sitta direkt på batteriet, likt den på bilden. Bör man då köpa en ny shunt för att fästa i skottet enligt min förklaring ovan eller kan jag använda denna befintliga shunt på nåt vis? Konstigt att dom inte visar denna typ av koppling i min manual tycker jag. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...