Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Brakk

Mariner 50 HK 2-takt, tvärdöd

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en Mariner 50 HK 2-takt. Lite osäker på årsmodell men typ 1990-1993.

 

Körde den utan problem i höstas och har haft den förvarad i garage över vintern. Bytte nu innan säsong impeller, tändstift och olja i växelhuset. När jag sen skulle starta upp den på land innan sjösättning så händer ingenting när jag vrider på nyckeln. Det knäpper inte ens i motorn.

 

Batteriet är fulladdat, och jag har även kollat så att det inte är massa korrosion på polerna.

Har ännu inte haft bort tändstiften för att kolla om jag har gnista, tänkte försöka hinna med det idag.

 

Någon som har några tankar om vad felet kan vara? Vill ju gärna slänga i båten typ igår :D

 

post-110628-0-28369400-1495782234_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte knacka till på startmotorn med en hammare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag tolkar dig rätt så drar inte startmotorn - kolla nödstoppet eller "kill switchen".

 

Men om den snurrar hade jag först kollat om det finns gnista. Om ja, saknas det bränsle. Om nej, sitter kablarna rätt. 

 

Men eftersom den gick i höstas så sätter jag en peng på switchen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändningen har inget med startmotorn att göra. Om gnista saknas så är det ytterligare ett fel som i och för sig kan bero på ett felaktigt tändningslås, men det är långsökt. Om ditt primära problem är startmotorn, så fixa denna och skruva inte med tändningen.

 

Om du har någon i närheten som kan el, så hittar han/hon detta fel på 5 minuter med hjälp av en vanlig voltmeter.
 

Annars får du själv försöka förstå varför startmotorn inte går. Batteriet och ev. huvudbrytare är kandidater.

Beskriv problemet mer noggrant. Är motorn stendöd, klickar det inte ens i startrelät? Funkar annat som lanternor ...

 

Hamra inte på startmotorn. Det är ingen permanent fix och har du otur så släpper magneterna i statorn på en startmotor som kanske är helt felfri eller enkel att fixa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändningen har inget med startmotorn att göra. Om gnista saknas så är det ytterligare ett fel som i och för sig kan bero på ett felaktigt tändningslås, men det är långsökt. Om ditt primära problem är startmotorn, så fixa denna och skruva inte med tändningen.

 

Om du har någon i närheten som kan el, så hittar han/hon detta fel på 5 minuter med hjälp av en vanlig voltmeter.

 

Annars får du själv försöka förstå varför startmotorn inte går. Batteriet och ev. huvudbrytare är kandidater.

 

Beskriv problemet mer noggrant. Är motorn stendöd, klickar det inte ens i startrelät? Funkar annat som lanternor ...

 

Hamra inte på startmotorn. Det är ingen permanent fix och har du otur så släpper magneterna i statorn på en startmotor som kanske är helt felfri eller enkel att fixa.

 

Ja alltså jag hör inte något från motorn när jag vrider på nyckeln. Inget klick eller surr. Lanternor har jag inga så det kan jag tyvärr inte kolla.

 

När jag ställde in båten för vintern så gjorde jag inget med den alls. Någon huvudströmbrytare eller dödarknapp har jag inte, så vitt jag vet? Köpte nämligen båten i höstas, om ni tycker att jag verkar ha lite dålig koll :P Kan man generellt säga vart startmotorn sitter? Är helt novis på båtmotorer.

 

Om jag hittar någon el-kunnig person. Vart bör vi börja mäta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag tolkar dig rätt så drar inte startmotorn - kolla nödstoppet eller "kill switchen".

 

Men om den snurrar hade jag först kollat om det finns gnista. Om ja, saknas det bränsle. Om nej, sitter kablarna rätt. 

 

Men eftersom den gick i höstas så sätter jag en peng på switchen.

 

Ja alltså jag hör inte något från motorn när jag vrider på nyckeln. Inget klick eller surr. Inget som drar runt, utan knäpptyst.

 

När jag ställde in båten för vintern så gjorde jag inget med den alls. Någon huvudströmbrytare eller dödarknapp har jag inte, så vitt jag vet? Köpte nämligen båten i höstas, om ni tycker att jag verkar ha lite dålig koll :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dödarknapp/säkerhetsbrytare har som tidigare sagts inget med ditt problem att göra.

Om du hittar någon el-kunnig person så förstår denna var man börjar. Hur vet du att batteriet är OK?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som totalt strömlöst till motorn.

Ja som redan föreslagits, kolla batteriets polskor, dra åt, följ kablarna via huvudbrytaren, kolla dess anslutningar.

Kolla anslutningen till din manöverpanel om du har sådan, kablarna vid tändningslåset.

Med voltmeter eller testlampa kollar du att du har spänning fram till alla kritiska anslutningar.

 

-ja batteriets status har du förstås redan kontrollerat!?

..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dödarknapp/säkerhetsbrytare har som tidigare sagts inget med ditt problem att göra.

Om du hittar någon el-kunnig person så förstår denna var man börjar. Hur vet du att batteriet är OK?

 

Jag har inte mätt på batteriet nu. Det jag vet är att "indikationslampan/markeringen" på batteriet visar grönt. Det har också stått på underhållsladdning hela vintern så det bör inte vara några problem, men jag får mäta på det istället :)

 

Tack för hjälpen så långt! Återkommer efter tester! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Liten uppdatering. Vi mätte igår upp batteriet, inga problem.

 

Upptäckte att chok-knappen uppe på gasreglaget funkade vilket innebär att det finns el dit.

Det händer dock fortfarande inget när vi vrider på nyckeln, inte ett ljud.

 

Misstänker att det är något fel på tändningslåset. Vad tror ni om det? Vi mätte upp alla kopplingar till startmotor etc och allt får ström. Det var dock inte lika enkelt att mäta upp tändningslåset med alla kablar. Plockade isär reglaget men hittade ingen ström.

 

Tycker ändå att det är märkligt med tanke på att den funkade fint när jag ställde in den för vintern, men i dagsläget har vi inga andra idéer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Låset ska väl bara brygga plus över startrelät. Inget klick i relät ingen ström dit,  kolla om plus kommer dit och även minus när någon vrider på nyckel,   själva relät går att brygga om du vill se att det funkar.

 

Enklast hör med någon som vet hur en startmotor/relä ser ut   annars får du googla bilder relät har en kraftig kabel in från batteri ska ha ström och en kraftig ut till start ska ha ström i draget läge, en liten tunnare kabel ska få ström när relät ska dra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låset ska väl bara brygga plus över startrelät. Inget klick i relät ingen ström dit,  kolla om plus kommer dit och även minus när någon vrider på nyckel,   själva relät går att brygga om du vill se att det funkar.

 

Enklast hör med någon som vet hur en startmotor/relä ser ut   annars får du googla bilder relät har en kraftig kabel in från batteri ska ha ström och en kraftig ut till start ska ha ström i draget läge, en liten tunnare kabel ska få ström när relät ska dra.

 

Jag får kolla om jag hittar något relä vid startmotorn. Tänker att det kanske också skulle kunna vara relät som sitter i själva gasreglaget som reglerar att gasen står i neutralläge? Om det är paj uppfattar ju inte motorn att neutralen är i och den startar inte..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dödarknapp/säkerhetsbrytare har som tidigare sagts inget med ditt problem att göra.

Om du hittar någon el-kunnig person så förstår denna var man börjar. Hur vet du att batteriet är OK?

Varför skulle dödarknapp/dödmansgrepp eller dyligt inte kunna ha med problemet att göra? Jag tycker tvärtom att det i allra högsta grad kan ha med saken att göra.

En huvudbrytare som inte längre leder ström, ett dödmansgrepp som inte är riktigt anslutet eller dyligt får just denna konsekvens, motorn förblir stendöd! Utan att ens klicka till i ett försök att starta.

 

Vet inte hur det ser ut på mariner, men jag har en yamaha där man stoppar i en plastnypa som håller dödarknappen ute som dödmansgrepp. Är den inte helt och hållet utdragen av nypan finns inte ett tecken på liv i motorn, samma sak blir det givetvis om huvudbrytaren inte leder ström från batteriet, och dessa pajar ju ibland, inget konstigt i det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dödmansgrepp/dödarknapp/säkerhetsbrytare och brytaren som inbyggd i tändningslåset för stopp av motorn har en enda funktion, nämligen att kortsluta tändningselektronikens/ CDI-boxens  "stoppanslutningen" till jord. Därmed upphör produktionen av gnistor och motorn stoppas. Brytarna för att stoppa motorn är parallellkopplade, så det räcker med att sluta en för att stoppa motorn.

Generellt är tändningselektroniken densamma i manuellt och elektriskt startade motorer.
Om man bara orkar så kan man lägga ett snöre runt svänghjulet på en Merc V6 och rycka igång den utan tillgång till batteri. Tillverkarna har till och med sett till att Choke/Primer går att aktivera manuellt och Mercury skickar till och med med ett snöre med handtag.

 

Det kan finnas modernare motorer för vilka ovanstående inte gäller och motorer före ca 1970 kan ha batteritändning, men den här aktuella motorn har en vanlig CDI-tändning med stoppledning och saknar förregling som hindrar startmotorn att gå då dödarknappen är aktiverad.

 

Av ovanstående inses att en strejkande startmotor inte har ett dyft med dödarknappen att göra.

 

Jag tycker nog att de som ger okunniga råd, själva bör ha lite koll, annars blir det mer själp än hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag ingen fena på murklor men i Yamahas reglage finns en neutrallägesbrytare som bryter just startmotorkretsen. Är denna krets öppen, dvs i normalfallet att växel ligger i, fås ingen ström fram till startmotorn. Denna krets bryter enbart startmotorn medan dödmansgreppet enbart bryter tändningen. Två olika säkerhetsfunktioner alltså. Det är ganska vanligt på gamla slitna Yamaha-reglage att man får rucka lite i reglaget för att brytaren ska släppa o startmotorn går igång.. Men detta gäller som sagt Yamaha o jag tror guestsson har bättre koll på murklor :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Har helt glömt uppdatera tråden. Jag fick hjälp av en båtmek att snabbt felsöka motorn.

 

Det visade sig att det var relät i gasreglaget som känner av om gasreglaget står i neutral eller med växel i som "strulade". Tydligen så var brytaren på relät så känslig att det räckte att gasen bara låg emot brytaren litegrann. Problemet avhjälptes alltså genom att bara ruckla lite på gasen så hoppade motorn igång utan problem.

 

Med andra ord ett grymt simpelt "fel", men grymt irriterande.

 

Tack för hjälpen, och trevlig båtsommar! :)

 

/Johan  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...