Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Flipperpetri

termostat och impeller felvända ?

Rekommendera Poster

Hej har en VP 3.0 gs som kyls av sjövatten, inget slutet system. Problemet är att den går varm efter stunds snabbare körning, den går snabbt upp från ca 70 grader till över 90 grader sen när man släpper gasen och sen gasar till så sjunker temperaturen snabbt igen, tomgångskörning samt till 2000 varv är inga problem.

Kan inte mycket om det här.

Jag har nu vänt impeller som var fin. så inget byte men den snurra åt fel hål. Vilket håll ska den snurra?

Ny termostat so jag kanske monterat upp och ned men var hittar jag den infon när man inte är säker?

Är det någon som vet vad som kan vara fel annars ?  Om ni kanske haft egna liknande problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade du problemen innan du bytte impeller & termostat ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte mycket om just din motor, men har endel erfarenhet från när de flesta maskiner kyldes direkt med sjövatten.

 

Dlna frågor; det är maskinen som bestämmer åt vilket håll impellern ska snurra, inte mycket att göra åt det.

 

Termostaten brukar vanligtvis inte gå att montera upp och ner, men skulle den mot förmodan så ska den största delen av termostaten vara på den varma sidan alltså ner i maskinen.

 

Har du rätt termostat? termostater för sjövattenkylning brukar öppna runt 60 grader C tempmätaren är då anpassad för denna motortemperatur så att mätarens röda område börjar vid 60/70 grader, monterar man då en biltermostat kommer instrumentet att visa en bit in på rött trots att maskinen inte kokar.

 

Dylika tempmätare brukar vara indelade i vitt grönt och rött fält, ibland även med markering K och V  eller C och H

Att på en sådan skala läsa in egna gradtal blir helt missvisande.

 

Skaffa en handhållen tempmätare så du själv avläsa tempen på olika ställen i systemet.

Tommy här på forumet brukar skriva att mäta är att veta och det gäller även här.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte mycket om just din motor, men har endel erfarenhet från när de flesta maskiner kyldes direkt med sjövatten.

 

Dlna frågor; det är maskinen som bestämmer åt vilket håll impellern ska snurra, inte mycket att göra åt det.

 

Termostaten brukar vanligtvis inte gå att montera upp och ner, men skulle den mot förmodan så ska den största delen av termostaten vara på den varma sidan alltså ner i maskinen.

 

Har du rätt termostat? termostater för sjövattenkylning brukar öppna runt 60 grader C tempmätaren är då anpassad för denna motortemperatur så att mätarens röda område börjar vid 60/70 grader, monterar man då en biltermostat kommer instrumentet att visa en bit in på rött trots att maskinen inte kokar.

 

Dylika tempmätare brukar vara indelade i vitt grönt och rött fält, ibland även med markering K och V  eller C och H

Att på en sådan skala läsa in egna gradtal blir helt missvisande.

 

Skaffa en handhållen tempmätare så du själv avläsa tempen på olika ställen i systemet.

Tommy här på forumet brukar skriva att mäta är att veta och det gäller även här.

impeller ska vändas rätt medsols enligt Vp har jag hittat i olika frum. men termostaten är lurigare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellrar går oftast inte att vända fel, men på vissa motorer kan man vända pumpen ett halvt varv fel vid montering på motorn. Det gör att in och ut kastas om i pumpen och kylningen uteblir helt. Verkar dock inte vara problemet här då det tycks funka vid låg fart.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellrar går oftast inte att vända fel, men på vissa motorer kan man vända pumpen ett halvt varv fel vid montering på motorn. Det gör att in och ut kastas om i pumpen och kylningen uteblir helt. Verkar dock inte vara problemet här då det tycks funka vid låg fart.

/Claes

 nej det tror inte jag heller men tack. Nu vill jag igentligen bara ha koll på att termostaten är till 100 % rättvänd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har du bara att lossa termostaten och kolla om den går i åt andra hållet, skulle den mot förmodan gå i åt vilket håll som helst vänder du den med ventiltallriken uppåt, från motorm (största delen av termostaten ner i motorn)

 

Kolla även vilket gradtal termostaten är märkt med när du änndå har den loss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hade du problemen innan du bytte impeller & termostat ?

Vet ej den är ny för mig
Så - egentligen kan problemet bero på igensatta kylkanaler..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Hade du problemen innan du bytte impeller & termostat ?

Vet ej den är ny för mig
Så - egentligen kan problemet bero på igensatta kylkanaler..?

 

Det har du helt rätt i och då blir man ju lite mer orolig

 

 

Då brukar det inte sitta någon termostat monterad när man tittar efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hade du problemen innan du bytte impeller & termostat ?

Vet ej den är ny för mig
Så - egentligen kan problemet bero på igensatta kylkanaler..?

 

Det har du helt rätt i och då blir man ju lite mer orolig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns jag rätt kunde samma sak hända med min D3:a enl. en bullentin från VP. Lindströms varv har isf uppdaterat min motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns jag rätt kunde samma sak hända med min D3:a enl. en bullentin från VP. Lindströms varv har isf uppdaterat min motor.

Intressant vad gjorde dem då? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har du bara att lossa termostaten och kolla om den går i åt andra hållet, skulle den mot förmodan gå i åt vilket håll som helst vänder du den med ventiltallriken uppåt, från motorm (största delen av termostaten ner i motorn)

 

Kolla även vilket gradtal termostaten är märkt med när du änndå har den loss.

Har vänt termostaten och ska testa i morgon. Dock så missade jag kolla gradtalet på min nya. Min gummitätning har jag ej haft bort (i vinter) vilket innebär att jag bara vänt termostaten och tryckt dit den ovanpå gummit. Kanske ska det va som på min förra att gummit är runt termostaten och jag har nu beställt en ny oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...