Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Henkeboy22

Tillverka durkluckor till B16?

Rekommendera Poster

Hej, jag söker tips hur jag ska tillverka luckor i något annat (läs snyggare) än trallvirke som jag har nu, med åren så har ju virket slagit sig... metod med att plasta vill jag helst slippa då jag har plastat nog under renoveringen av båten.... tips på något träslag som håller form och är neutralt kanske, eller något annat sätt att bygga?

//

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1555.jpg

https://www.seasea.se/däcksplywood-6mm-1-4-skiva

 

Denna durkplywood finns hos Seasea.

Men det kan bli billigare om du finner den i någon trävaruaffär som säljer "exotiska träslag" Jag köpte för många år sedan en hel skiva av ett företag på Hisingen som heter "Interwood".

 

Men gör inte samma misstag som jag gjorde, jag hade endast en stor durkskiva över hela motorrummet, detta i en Nimbus med fyrcylindrig diesel, den blev tung och otymplig, dela upp i två delar istället med en balk inunder så det inte sviktar.

 

Jag lackade 8-9 gånger med Internationals Goldspar, sidenmatt.

På undersidan en tjockt lager med ljudisoleringsmatta, och det var väl denna som adderade tyngeden.

 

Den där skivan räckte till att byta ut alla durkar ombord på den båten, och det ligger fortfarande spillbitar kvar hemma i "ädelträhögen".

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns flera “teakersättare” typ Hardwood, Cumaru, Bankirai, Massaranduba, Ipé.

Fungerar lika bra som teak men betydligt billigare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...