Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
SeaMaster560wa

Eviga ankarfrågan :)

Rekommendera Poster

På min tidigare båt fick jag inte Maxankaret att fästa så därför skaffade jag mig ett tallriksankare. Detta var jag otroligt nöjd med, fäste överallt varje gång, men när jag nu skaffade mig lite större båt plus att alla säger att man inte kan lita på tallriksankare valde jag därför att ge maxankaret en chans till. Värt att nämna kanske är att bägge båtarna har/är utrustade med ankarspel med blyad lina.

 

Nu sitter jag dock i samma sits igen där jag inte lyckas få ankaret till att fästa. Vad kan jag göra för fel?

Släpper jag linan alldeles för sent?

Vågar man chansa på ett tallriksankare igen? Båten väger ca 2 ton och vi kommer att förhoppningsvis börja sova över i båten så jag vill ju vara så säker man nu kan vara på att det inte släpper.

 

Tacksam för svar och råd :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad ett maxankare är men i grunden får du bättre fäste för ankaret ju längre lina du har ute, minst tre gånger djupet, gärna mer om du skall övernatta.

 

Vad är det för botten där du ankrar? Om det är mycket sjögräs behöver du ett rejält tungt ankare som klarar av att sjunka igenom. Är det mycket sten kan ett spetsigare ankare vara bra o s v.

 

I Östersjöns lera är det många som är nöjda med sina tallriksankare, själv har jag bara använt Bruce där och det fäste utmärkt, vilket det också gör i sand, men Bruce går tyvärr inte att köpa nya längre och kopiorna som finns är av blandad kvalitet.

 

Hade jag haft två ton båt och vill ankra på svaj och övernatta hade jag nog haft minst två olika ankare i båten. Ett huvudankare, Rocna eller CQR på uppåt tio kilo och kanske en dragg som kan användas som extra ankare vid behov.

 

Har tidigare provat en kopia på Danforth i sand, fungerade uselt för mig, andra har bättre erfarenheter. Dragg brukar jag uppleva som ett bra universalankare som är enkelt att stuva, men universal är universal, det kan mycket men är inte riktigt riktigt bra på något...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har Maxankare (plogankare) på vår segelbåt som är större än din båt och även på vår motorbåt som är mindre än din. Jag litar på dem, fungerar på de flesta bottnar vi varit i kontakt med.

 

Däremot kan man få släpa det lite på botten innan det fäster. Men fästet brukar vara distinkt och "ärligt".

 

På en av våra båtar hade vi tallriksankare. Det fungerade också men fästet upplevde inte jag som lika distinkt. Vi draggade mer med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad ett maxankare är men i grunden får du bättre fäste för ankaret ju längre lina du har ute, minst tre gånger djupet, gärna mer om du skall övernatta.

 

Hade inte heller hört maxankare. Men det verkar vara ett vedertaget begrepp för Bruceankare-kopia,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad ett maxankare är men i grunden får du bättre fäste för ankaret ju längre lina du har ute, minst tre gånger djupet, gärna mer om du skall övernatta.

 

Vad är det för botten där du ankrar? Om det är mycket sjögräs behöver du ett rejält tungt ankare som klarar av att sjunka igenom. Är det mycket sten kan ett spetsigare ankare vara bra o s v.

 

I Östersjöns lera är det många som är nöjda med sina tallriksankare, själv har jag bara använt Bruce där och det fäste utmärkt, vilket det också gör i sand, men Bruce går tyvärr inte att köpa nya längre och kopiorna som finns är av blandad kvalitet.

 

Hade jag haft två ton båt och vill ankra på svaj och övernatta hade jag nog haft minst två olika ankare i båten. Ett huvudankare, Rocna eller CQR på uppåt tio kilo och kanske en dragg som kan användas som extra ankare vid behov.

 

Har tidigare provat en kopia på Danforth i sand, fungerade uselt för mig, andra har bättre erfarenheter. Dragg brukar jag uppleva som ett bra universalankare som är enkelt att stuva, men universal är universal, det kan mycket men är inte riktigt riktigt bra på något...

Maxankare enligt bild. Tror även att det är som en Brucekopia. Västkusten håller jag till, närmare bestämt Bohuslän och där är väl mesta dels sandbotten. Har kollat lite på Rocna mycket pga att det vänder sig själv :)

Jag tror nog att jag släpper ankaret för sent helt enkelt så att det får för lite tid på sig att fästa.....

post-98566-0-20279900-1495549012_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlar man på Maxankare så verkar det vara samma sak som ett Bruceankare, eller i alla fall väldigt, väldigt lika. Rejas kallar sitt Maxankare för plogankare.

 

Har du en bild på ankaret?

 

Generellt som sagt minst 3 x djupet i längd på ankarlinan.

 

Är det åtta meter djupt och båten är 7 m lång så lägg i ankaret när aktern är minst 35 m från land.

3x8 + 7+ ev. draggning innan du får fäste.

 

3 m djupt ==> 3x3 + 7 + lite till = 20 m

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det stor skillnad med vad man menar med att ankra. Det gör man när man ligger för enbart ankare dvs på svaj. Har man ett ankare i aktern när man ligger mot land så är det per definition inte att ankra utan en del av förtöjningen.

Ska man ligga på svaj så krävs ett ankare som snabbt hittar nytt grepp om dragriktningen ändras. Det finns flera typer som är duktiga på detta, en del svinaktigt dyra. Mest ankare för pengarna ger nog Delta. Helst med kätting hela vägen och då gäller min 3 ggr djupet. Med tamp ska det 5 ggr djupet. En ankarvikt i synnerhet på tamp ökar förmågan att hålla fast båten.

 

Pratar vi om att ha ett ankare i aktern när vi ligger mot land så är det helt andra förutsättningar och också mycket beroende på botten. Ett riktigt Bruce fungerar bra här men är sämre för svajankring.

I sandig botten fungerar Danforth, är det en massa vass och bröte så kan ett stockankare med lite vikt vara det bäst. 

Som universalankare är nog Delta ett gott val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlar man på Maxankare så verkar det vara samma sak som ett Bruceankare, eller i alla fall väldigt, väldigt lika. Rejas kallar sitt Maxankare för plogankare.

 

Har du en bild på ankaret?

 

Generellt som sagt minst 3 x djupet i längd på ankarlinan.

 

Är det åtta meter djupt och båten är 7 m lång så lägg i ankaret när aktern är minst 35 m från land.

3x8 + 7+ ev. draggning innan du får fäste.

 

3 m djupt ==> 3x3 + 7 + lite till = 20 m

 

Mackey

Har bifogat en bild tidigare i tråden. Syns inte den?

Jaha ok så långt innan. Då skiljer det sig väldigt mycket från mitt tidigare tallriksankare för det räckte kanske med 10-15 meter från klippan. Men då ska jag prova och hoppas att det är det som är mitt problem med att ankaret inte fäster :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är längden på din lina? Frågar för installatörerna sätter i längre lina idag än för 10 år sedan... min brorsa köpte en äldre båt med ankarspel. Linan såg äldre ut så vi drog ur linan för att sätta i en ny 50-meters. Hans lina var 32 meter. Och nu kan man köpa 60 meter...

 

När jag ankrar mot en strand så försöker jag få ut hela linan, även i vindstilla

Och jag kör med plätt här på ostkusten. Det eftersom ett Bruce typ av ankare ska dras en bit för att gräva ner sig... och lägger du ankaret från aktern är det svårare att belasta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är längden på din lina? Frågar för installatörerna sätter i längre lina idag än för 10 år sedan... min brorsa köpte en äldre båt med ankarspel. Linan såg äldre ut så vi drog ur linan för att sätta i en ny 50-meters. Hans lina var 32 meter. Och nu kan man köpa 60 meter...

 

När jag ankrar mot en strand så försöker jag få ut hela linan, även i vindstilla

Och jag kör med plätt här på ostkusten. Det eftersom ett Bruce typ av ankare ska dras en bit för att gräva ner sig... och lägger du ankaret från aktern är det svårare att belasta.

Linan jag har är 50 meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är mest nöjd med mina bruce-kopior. På senaste båten har jag uppgraderat till ett rostfritt då jag upplever dem som lite vassare i flyna.

Vad jag också har gjort är att jag har satt markeringar med spritpenna på ankarlinan varje meter och skrivet siffror. Då kan jag exakt se hur mycket lina jag har ute.

Sen gäller det att släppa i tid och dra fast ankaret. Jag gör så att jag släpper det minst 30 m från land även om det är grundare än 5 meter. Sen låser jag ankarspelet en liten bit innan vi når land och lägger sedan till i land. Sen går jag bak till ankarlinan och sträcker allt jag kan med händerna. Då känner man enkelt om ankaret sätter sig eller släpper. Ibland släpper det i början men sätter sig efter några meter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ankrar för svajliggning från fören med en likadan Bruce-kopia och minst tre-fem ggr djupet. Drar sedan fast ankaret genom att backa (i medvind för att inte trassla till det) tills det känns tryggt, och sänker till sist en 7,5kg dragg från aktern för att motverka ändringar på dragriktningen på huvudankaret. Har legat som längst nio dagar på svaj utan att annat än vattenståndet ändrade.

 

Försöker också, om än inte alltid, att sänka ankarlinan genom att fästa en vikt vid djupet plus nån meter, så att förbipasserande propellrar inte ska behöva svära i mig. Det hjälper ju också ankringens hållfasthet.

Redigerad av FinnMick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kanske helt off-topic tanke men som är aktuell när man pratar långa linor till ankaret är när man kommer till en välbesökt naturhamn och skall lägga till mellan två båtar. Titta noga på båtarna du skall in mellan och titta på åt vilket håll deras ankarlinor pekar. Räkna med att ankaret ligger långt ut och försök lista ut var det ligger. Lägger du din ankarlina tvärs över en annan och de lämnar före dig så släpper ditt ankare, garanterat.

 

Säger absolut inte att långa ankarlinor är fel, jag har det själv. Naturligtvis vet nästan alla som läser mitt inlägg redan detta, men någon kanske inte gör det ...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...