Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Promod

Flytta batterier för balans

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har lite obalans i båten, d.v.s. den ligger inte i våg i vattnet och tillräckligt mycket för att ögat ser det tydligt.

Just nu är septitanken tom vilket ökat på obalansen men för övrigt kommer inte mycket hända med vikten på ena eller andra sidan. Ställer jag mig 90 kg tung på ena sidan ligger båten hyffsat i våg.

 

Närmast till hands är att flytta om batterierna, jag har totalt 4 batterier, 1 start och 3 förbrukning. De sitter samtliga på ena sidan om motorn i motorrummet. Gissningsvis skulle jag behöva flytta över 2 till andra sidan för att få balans.

 

Men jag behöver få lite råd kring det elektriska, gissar att det skulle vara bäst att bara dela upp start och förbrukning på var sida för kabellängdernas skull?

 

Hälsningar

David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan väl testa att bara koppla loss batterierna och ställa dem på andra sidan för att se vad som händer med balansen, innan du börjar klura på kabeldragningen.

Om du sedan använder rätt kabedimensioner är nog inte kablarnas längd något problem vad gäller spänningsfall eller dyligt, sååå bred båt har du väl inte ;). Men bara för att, skulle jag gärna ha varje bank samlad var för sig, alltså flyttat hela förbrukarbanken om det finns möjlighet. Men det är ju mest för att få ro i sinnet, egentligen är det väl skitsamma.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så sätter du alla batterier i mitten, så försvinner balansproblemet OCH det elektriska problemet! :)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Balanseringen tror jag mig kunna fixa :)

 

Jag var mest intresserad av vilka förutsättningar gällande kablarna som jag borde ha i åtanke. Har för mig att jag läst att alla kablar mellan förbrukarbatterierna skall vara lika långa, om så är fallet funkar ju uppdelning av förbrukarbanken dåligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En viss skillnad i längd spelar ingen roll, visst det kan bli att några batterier laddas/töms fortare än andra men energimängden är densamma.

Sen kan jag tycka det ser bättre ut med alla husbatterier samlade...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Det blir nog att eftersträva att placera batterierna med varje bank samlad på var sida.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...