Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
aftersun

Båt för grövre sjö

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, 

 

I Öresund är det ofta blåsigt och blir ganska snabbt lite vågor till sjöss. Vad kan ni rekommendera för båt till lite högre sjö som fortfarande går stabilt och hyfsat bekvämt?

 

Har kollat på Axopar 28 Cabin men är den verkligen sjösäker med så låga fribord som den ändå har?

 

Båten ska dessutom användas för bad, sol, vattensport och fiske. Jag förstår att det blir kompromisser men vill ha en man kan utnyttja till det mesta.

Redigerad av aftersun

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Safehaven Marine verkar bygga båtar för riktigt tuffa förhållanden även självrätande. Tänk om alla båtar vore så säkra, video finns här.
Annars finns det nog en hel del andra alternativ för privatpersoner som även klarar hög sjö, kanske en Targa?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör Rocad 706 i sundet i ur och skur året runt. Tål busväder galant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grunden för en båt som ska kunna ta sig fram bra i lite sjö är en djup V-botten. Nu tar en sådan skrovform lite mer bränsle och många båtar är därför lite plattare akteröver men då tappar man också en del av sjöegenskaperna. De tuffaste båtarna idag är ribbarna med helt V-skrov.

Jag har sett är man sjösätter dem i 19-20 m/s på Nordsjön utan problem. Sen kör de omkring som skållade råttor men då måste de som kör i full fart måste vara duktiga. Kör man lite långsammare på gränsen till planing kan vem som helst köra. Säger de.

De har ju för inga höga fribord.

 

Nu är inte jag motorbåtsmänniska men Axopar verkar vara väldigt trevlig. Möjligen kan man fundera på hur vindkänsligt det blir med den relativt höga "pissekuren".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Rekommenderar märken som Silver/Anytec/Buster men du vill väl inte lägga en kvarts miljon eller? Det finns ju beg så som första Buster Magnum med mittpulpet den tål en hel del gäss på sjön. Är det bara kabin du är ute efter? Hade du inte sagt hög sjö så hade jag rekommenderat Flipper 640 men men.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, 
Tack för bra svar.

Jag söker efter en hyttbåt där jag har möjlighet att dels glassa runt och sola och bada. Jag vill kunna övernatta och dessutom kunna fiska. Jag förstår att det i regel handlar om kompromisser.

 

De båtar jag för närvarande tittar på är Finnmaster P7 (väldigt lik den Quicksilver 705 Activ jag har idag) samt en Axopar 28 AC. Jag söker efter en sjösäker båt jag kan använda även om det blåser 8-10 m/s.

EDIT: Den båt jag har idag är väldigt vindkänslig men har lärt mig köra och lägga till utan hinder trots avsaknad av trimplan. Jag tror dock att Axopar är betydande mindre vindkänslig än den jag har idag.

Redigerad av aftersun

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du måste bli mer specifik. I öresund handlar det alltid om var vindarna kommer ifrån, samt man vad man avser göra. Driftfiske efter torsk i +7 sekundmeter blir jobbigt oavsett båt då strömmar och drift gör att man måste använda rejäla vikter. Trollingfiske i 15 sekundmeter är inga problem med en sexmetersbåt. I samma vind kan man bada och sola i läsidan av Ven eller den danska sidan vid västan, tvärt om vid ostan. Sydlig vind ger mer sjö, men då har man ju alla vikar att lägga sig i och har bara transporten att hantera, vilken de flesta båtar i 7+ metersklassen klarar. 

 

Så frågan igen är ju vad du är ute efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad trimplanen har med tilläggning och vind förstår jag inte annat än lutning i sidvind, men vindkänslighet drivs av två saker, bottennvinkel och höjd på fribord och överbyggnad. Större båt kan rentav bli värre. Vid tilläggning är bogpropeller räddaren i nöden.

 

Sjösäker är inte samma sak som bekväm.Din nuvarande båt klarar 8-10 sekundmeter utan problem. Men pratar vi bekvämt så som riktigt bekvämt kanske du skall över 30 fot istället. Men då blir vindkänsligheten ett nummer större. Som alltid, en kompromiss:-)

 

Som någon föreslog tidigare, en Targa 27 eller 31, där har du båt som tål sjö. Med kabin och aketer/bogpropeller ofta som standard.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag syftade till avsaknad av trimplan vid lutning i sidvind. Har dessutom en avsaknad av bogpropeller för den delen :)

 

Jag tycker Targa, Sargo och Nordstar ligger alltför högt i pris, en bit över Axopar 28 AC.

Vad tror ni om just Axoparmodellen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Axopar fick ju rätt bra omdöme i någon test. Enda sättet är att provköra. Sen tycker jag att Axopar är läcker designmässigt. Har alltid gillat den typen av design. Minns när jag såg en Wallys dingy i Monaco första gången på nittiotalet. Så läcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De jag talat med som har Axopar verkar nöjda. Alla är dock fritidsåkare (i hyggligt väder) och utan att ha testat skulle jag säga att den är tämligen usel som bruksbåt.

 

Stora glaspartier som i kombination med mycket låga fribord kommer att få mycket stryk av översköljande vatten.Vänta ett par år och vi kommer höra många Axopar-ägare som bittert klagar över läckande rutor och krånglande dörrar.

 

Dessutom säger väl stäven allt om hur man prioriterat design före funktion. Kan man rimligen anta att just stäven är det enda stället man tänkt så på eller kan det vara en genomgående filosofi? Nu säger jag inte att det nödvändigtvis behöver vara ett felaktigt tänk men du bör vara medveten om vad du köper.

 

Mindre Anytec ger jag inte mycket för heller (mindre som i upp till 747/750) som med sina långa och bärkraftsmässigt veka förskepp blir ganska odugliga till annat än att snabbt frakta rumpan. Först när vi kommer upp till 860 (eller äldre 840) börjar det likna något.

 

Hydrolift som nämndes tidigare är mycket fina. Sedan finns det ju en drös amerikanska motsvarigheter på samma tema som är byggda för bryskt väder (som man ju får räkna med vid havsfiske).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grövre sjö i Öresund ????

 

Har båt i Öresund sedan 30 å tillbaks och har aldrig råkat ut för ngn grov sjö.5 meter eka så klarar du dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det bygger upp en ganska orolig sjö om det blåser från fel håll med 10+ m/s. Nu är det väl också så att jag vill mer än "klara mig". Vill helst kunna ha det ganska gott ombord men åker naturligtvis inte ut om förhållandena ser svårare ut.

 

Var och tittade igen på Axopar 28 och slopade den på grund av priset. Någon som har bekantat sig med Axopar 24 HT?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

Tack för bra svar.

Jag söker efter en hyttbåt där jag har möjlighet att dels glassa runt och sola och bada. Jag vill kunna övernatta och dessutom kunna fiska. Jag förstår att det i regel handlar om kompromisser.

 

De båtar jag för närvarande tittar på är Finnmaster P7 (väldigt lik den Quicksilver 705 Activ jag har idag) samt en Axopar 28 AC. Jag söker efter en sjösäker båt jag kan använda även om det blåser 8-10 m/s.

 

EDIT: Den båt jag har idag är väldigt vindkänslig men har lärt mig köra och lägga till utan hinder trots avsaknad av trimplan. Jag tror dock att Axopar är betydande mindre vindkänslig än den jag har idag.

En begagnat Bella Falcon kanske passar. Vasst skrov.

Bella tillverkar förutom Bella även Flipper och Aquador

 

https://www.blocket.se/goteborg/Bella_Falcon_26_Fantino__2004_KAD_44_230_tim__71501397.htm?ca=11&w=3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Långkölad slank segelbåt har bekvämaste beteendet i hög sjö! Om du sedan måste ha en motorbåt så fundera på vad som liknar en segelbåt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...