Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Funkis

Klarlack på sprayburk? Hur bra blir det?

Rekommendera Poster

Det jag har att lacka är inte en trall utan en förvaringsgrej. Men eftersom jag misstänker att "teaken" togs i ett mindre ädelt träd så vill jag lacka...

 

Och då jag vet att det blir rinningar med pensel så tänkte jag prova att spraya.

Har aldrig testat och vet ingen som gjort heller... Någon?

post-68277-0-29535400-1495464989_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, set skall väl gå bra.

Välj en sidenmatt lack.

Jag har ett litet ihopfällbart bord av samma eller liknande träslag. Med likadant rutmönster i bordsskivorna.

Jag oljade detta, nen fyllde oljan i en tryckluftsdriven färgspruta.

Med pensel hade det tagit en himla massa tid att behandla detta bord, och jag hade säkert missat på en massa ställen.

Med färgsprutan något tiotal minuter och jag kom åt överallt.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan vet. Jag sprutade jalusiluckor, det rann ganske ordentligt så det blev pensel istället.

Lacka med en högblank lack, ska det vara inomhus, toppa med en halvmatt lack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sprejlackat en massa grejer. Allt från barnens "tripp-trapp" efter renovering till utemöbler i stål och tofter i båtar. Blir kanon tycker jag och går fort. 

Som bhemac nämner så börja med en högblank i ett par lager och sedan ett par lager matt så blir det nog bra. Spreja lack eller färg är mer eller mindre samma teknik. Många tunna lager blir bäst och låt dig inte frestas av att lägga det där lilla extra i hörnan för det ser inte ut som du sprejat där redan. Då kommer garanterat rinningarna. Spreja korsvis för en jämn applicering. 

 

Lycka till, Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så är jag motvalls kärring,, hade en sådan grunka på altanen... spädde då benarolja tills den blev tunn.. strök två varv med svamp.. Grunkan höll sedan längre än mitt äktenskap....

 

Fair Winds

 

Stefan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så är jag motvalls kärring,, hade en sådan grunka på altanen... spädde då benarolja tills den blev tunn.. strök två varv med svamp.. Grunkan höll sedan längre än mitt äktenskap....

 

Fair Winds

 

Stefan

 

Hmmm, och vad skulle det säga om hållbarheten ? 

Om det är något som idag verkar kunna ta slut snabbt så är det äktenskap.... :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...