Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mb66

Gästflagga / vimpel i vant

Rekommendera Poster

Eftersom jag är helt oinsatt i segel, vant, block och taljor så skulle jag vilja ha lite tips om hur jag bäst fäster en gästflagga och eller vimpel.

 

Har en motorbåt som på flybridge har en mast för antenner, radar, liten bom för att hissa ner dingen etc. Denna sitter med några vantstag för att hålla den på plats, i övrigt används vanten inte till något.

 

Tycker det är det naturliga stället att sätta gästflagga på, antar att det är lättast att "klämma på" flaggeländet, någon som vet vad som är "rätt" metod att göra detta på? Flaggan behöver alltså inte hissas upp, utan kommer att hänga i "min ståhöjd" på fly.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gästflagga för du på styrbordssida, på segelbåt i sejnfall under vandspridera.. det är det vanliga... på motorbåt så för du den där du normalt för klubbvimpel..( som då flyttas till babord)

 

Fair Winds

 

S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tilläggas... för den då så högt du kan... =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå styrbordssidan har jag fattat. Det är hur jag enklast fäster flaggan rent fysiskt. Grannbåtarna har en flagglina upp i masten som glider längs vantet, men jag har inte lust att rigga av och pilla med det, särskilt som jag kan ställa mig upp och nå flaggplatsen ändå.

 

Så det jag är ute efter egentligen är något att klämma fast det med (typ klädnypa men då gjord för att klämmas på vantet utan att skada det).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du nån form av mast med stag.

Lättast är ju att ha nån form av senjsfall och hissa den i.

Alternativ surra den till staget om du når.

 

Rep och knopar är ett mycket bra sätt att fästa det mesta.

 

Som gammal scoutledare för Smoegen vet jag att han kan allt i ämnet.

 

Sätta fast med klädnypa är ju inget att lita på när det blåser.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, tänkte inte använda klädnypa. Så vilken knop är lämplig att fästa en flagga mot ett vantstag utan att den glider längst med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt gästflaggan i ett av de vantstagen du skriver om i första inlägget till sb.

Fixera med buntband. Men en bit gummicord, gummiband eller klärdnypa fixerar du den ihoprullad om natten (eller innan du passerat nationsgränsen).

Det bästa är väl om du någonstans i din mast kan fästa en liten öglebult och i denna ha det övre fästet för flagga eller vimpel, och då likadant nedåt.

 

Undvik att sätta den i VHF-antennen, det gjorde jag och så gick den sönder i fästet, antennen tålde inte den extra belastningen.

 

Själv har jag en liten kvadratisk SSRS-flagga i underkant av targabågen, fäst i flaggans lina med buntband, och sedan är linan belagd med halvslag runt den lodräta delen, tampen fixerad med ytterligare ett buntband.

 

Buntband är väl kanske inte så sjömansmässigt, men himla bra att fixera saker med, och jag använder vita buntband på båtens utsida.

Det löper även en del kablar samt radarns tjocka multikabel på utsidan av min targabåge/antennmast, som är fastsatta med ytterligare ett tjog vita buntband.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, tänkte inte använda klädnypa. Så vilken knop är lämplig att fästa en flagga mot ett vantstag utan att den glider längst med?

 

 

Buntband, som vår motståndsman föreslog, är inte dumt. Det har man ju i legio, i alla storlekar och även färger ombord.

 

När det gäller knopar, så behöver man nästan bara en.

 

Halvslag.

 

Den "knopen" kan ju utföras i en massa varianter. Mest tänker man väl på dubbelt halvslag.

 

Det finns ju ett otal varianter. Dubbelt halvslag om egen part är väl en. 

 

Lägger man med en extra rundtörn - eller flera -  så glider den inte.

 

Fast buntband var inte dumt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Silvertejp är väl också något alla har ombord och som bör kunna användas.

Det där med att rulla ihop den på natten har jag aldrig gjort. Är det oartigt att inte göra det?

Jag menar, det är ju ingen riktig flagga utan bara en gästflagga.

Inte har jag sett någon som gör det heller. Inte heller klubb-vimplar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej, för Guds skull, inte silvertape!

Det är förbjudet, brukar rendera kölhalning i gryningen.

Det finns olika lokaltrafikbolag här som reparerar bussar med silvertape, det ser ju iofs festligt ut då tapen fladdrar i vinden efter bussen...

Mythbusters på Discovery Channel byggde ju såväl segelbåt som kajaker av silvertape, men även dessa såg förjäkliga ut...

 

Jasså, jag trodde man skulle hala även gästflaggan i skymningen... Kanske inte behövs?

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag är helt oinsatt i segel, vant, block och taljor så skulle jag vilja ha lite tips om hur jag bäst fäster en gästflagga och eller vimpel.

 

Har en motorbåt som på flybridge har en mast för antenner, radar, liten bom för att hissa ner dingen etc. Denna sitter med några vantstag för att hålla den på plats, i övrigt används vanten inte till något.

 

Tycker det är det naturliga stället att sätta gästflagga på, antar att det är lättast att "klämma på" flaggeländet, någon som vet vad som är "rätt" metod att göra detta på? Flaggan behöver alltså inte hissas upp, utan kommer att hänga i "min ståhöjd" på fly.

D u skulle kunna använda en Aladinknap passar till wire 5-8 mm. SEASEA katalogen nr: 3748.

Hälsningar Magnus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jasså, jag trodde man skulle hala även gästflaggan i skymningen... Kanske inte behövs?

..

 

Nu för tiden struntar väl de flesta i flaggregler över huvud taget - här i Sverige.

 

Kan va viktigare utomlands - och det är ju där man har gästflagg.

 

Gästflaggan skall följa samma flaggregler som nationsflaggan.

 

Det lättaste är ju att ha två senjsfall och flytta över klubbvimplarna till BB-sida och hissa gästflaggan på SB.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast om man nu skall följa gamla flaggregler så skall destinationsflaggen (gästflaggan) föras under SB vantspridare eller på åtminstone samma sida på en motorbåt.

 

Vill samtidigt föra någon klubbflagg/vimpel eller liknande sätter man den under destinationsflaggen.

 

Under BB vantspridare för man bara nationsflagg för den ev. utländska gäst man har ombord i besättningen.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D u skulle kunna använda en Aladinknap passar till wire 5-8 mm. SEASEA katalogen nr: 3748.

Hälsningar Magnus.

 

Det känns som "rätt" svar även om de andra inte var fel :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Det blev tillslut så att jag riggade upp ett sejnfall i vanten med två vantfästen med talja och flagglina. Så nu kan jag praktiskt hissa flaggan högt i vanten utan eltejp och klädnypor.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...