Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
P_Martinsson

Limma kapelltryckknapp mot gelcoat

Rekommendera Poster

På min targabåge så är det en tryckknapp till mitt kapell som lossnat.

En sån man skruvar, typ denna..

 

post-96415-0-66614300-1495450364_thumb.jpg

 

Hålet har blivit för stort, så gängorna tar inte längre.

Trodde först att jag kanske kunde byta skruv och köra med mutter från insidan, för jag har en inspektionslucka nära från undersidan, men det var galet trångt så den idén får jag nog överge..

 

Kan man limma med någon typ av dunderlim så att det håller?

Belastningen är inte utåt, utan längs med gelcoaten..men det är kanske självklart.. :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppenbarligen har ju lasten varit så stor att skruven slets loss från laminatet, så att limma en knapp tror jag inte på. Jag hade nog i första hand försökt även fast det är "galet trång" få dit en genomgående skruv, och i andra hand lagt lösningsmedelsfri epoxy i hålet och monterat gamla knappen med skruven innan det härdar (men jag är mer tveksam till lösningen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Popnit?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satte fast en sådan med plastic padding. Fungerar klockrent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med "galet trång" menade jag att jag inte ens kunde känna den befintliga skruven genom inspektionsluckan.

Skall man köra på den varianten så måste man nog borra upp ett nytt hål under, som man sen sätter en plugg i..och det locka extremt lite..  :)

 

Popnit blir nog svårt. Hålet är för stort helt enkelt så då måste man nog ha en bricka på baksidan och då är vi tillbaks vid problemet ovan.

 

Plastic Padding? Är det verkligen tillräckligt hårt för det, eller det finns kanske olika sorter..?? Hur gjorde du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns popnitar i många storlekar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars kan du fylla hålet med polyesterspackel eller epoxispackel och borra ett nytt hål för skruven när det har härdat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd mutternit och maskinskruv. Mutterniten är en underbar uppfinning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med "galet trång" menade jag att jag inte ens kunde känna den befintliga skruven genom inspektionsluckan.

Skall man köra på den varianten så måste man nog borra upp ett nytt hål under, som man sen sätter en plugg i..och det locka extremt lite..  :)

 

Popnit blir nog svårt. Hålet är för stort helt enkelt så då måste man nog ha en bricka på baksidan och då är vi tillbaks vid problemet ovan.

 

Plastic Padding? Är det verkligen tillräckligt hårt för det, eller det finns kanske olika sorter..?? Hur gjorde du?

Kommer inte ihåg, men troligen glasfiber typen.. Stoppade det in i skruvhålet och roterade på plats skruven. Sedan låt det stelna. Inge ide att överfylla då det är i gängsnittet som hållfastheten sitter, sedan så ser inte plastic padding så trevligt ut på vit gelcoat om man överfyller menar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med popnit och maskinskruv är att jag är tveksam till att det går att ta bort den självborrande "plåtskruven" som sitter där idag utan att skada själva tryckknappen. Sitter som berget! Går enbart att rotera, inte ta bort..

 

Tror att jag svänger bortom Biltema på lunchen och köper denna:

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Spackel/Glasfiberspackel-2000017201/

Sen kör jag på BerraS "recept" ovan..

Knappen är ju helt lös idag, så värre än det blir det väl förhoppningsvis inte.  :D

 

Sen tror jag att jag skall köpa Attwoods kit för med lösa knappar också, för framtida behov..

Typ detta: https://www.mercurydelar.se/privat/kapellknappar-12158-7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...