Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Bella510R

Johnson 70hk 2-takt -00 startar ej

Rekommendera Poster

Halloj.

 

I år när jag o min far la i båten så ville inte motorn starta för oss.

Först var det inte ett liv i den men efter att man kör startgas så tände den till men dör direkt.

Vi lyckades få igång den igen med startgas o sen köra primerknappen ett par gånger men den ryker en väldans massa o dör efter bara en liten stund.

Tog bort o rengjorde stiften o kollade att det var gnista på alla stift, vi konstaterade att det nästan bara var olja på dom så det verkar inte som soppan kommer fram, jag ser att det är bensin i soppa filtret i allafall.

Kan det vara membranet i VRO pumpen som gett upp på bara bensinsidan eller har ni några andra förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En "klassiker" vid sjösättning är åldrad bensin så forumet ställer ofta motfrågan "har du bytt bensin"?

 

Alltså... här kommer frågan som måste ställas: har du det, eller har du kanske tankat sämre bensin än tidigare år i din erfarenhet av båtmotorn?

[Hehe, åldern på kolvätena hos fossil bensin är ju miljardtals år så nån extrasäsong borde ju inte spela minsta roll. Problemet är istället att de lättare kolvätena kan hinna dunsta under vintern så soppan som finns kvar på våren därmed får lägre halt av lättantändliga kolvätena. (Sedan finns dessutom andra tänkbara bensinproblem, olika tillsatser typ blyersättning, konserveringsmedel eller etanol mm.)]

 

Nå, har du åtminstone försökt med en skvätt ny och riktigt fräsch bensin?

Förklara gärna tydligt ifall du ändrat bensinkvalitet eller gjort nåt nytt avseende bensinen jämfört med tidigare år med båten! Tror alltså inte riktigt på VRO-pump eller tändfel, bensinkvalitet måste utredas bättre först.

 

Ps. Så kallad alkylatbensin har bättre lagringsbeständighet om du googlar.

Inga tillsatser, dess sammansättning består av mer likvärdigt tunga kolväten så avdunstning av de "lättavdunstade" och "lättantändliga" kan därmed inte påverka sammansättningen mellan tunga- respektive lätta kolväten i lika hög grad. (Resultatet av avdunstning blir bara litet mindre bensin i tanken - men ungefär lika lättantändligt som alltid.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar som talaren innan. Kör själv endast på alkylatbensin. Dyrare än vanlig, men mycket trivsammare. OKQ8 säljer den på pump på vissa stationer och då blir prisskillnaden inte riktigt lika jobbig.

Du kommer märka skillnaden framförallt på att den inte kommer ryka alls så mycket som innan.

 

Sen är mitt hetaste tips att byta VRO-pumpen till en klassisk mekanisk, som drivs med ett uttag du med största sannolikhet har långt ner på ditt vevhus. Nu har du en motor av årsmodell 2000 och därmed är din motor såpass "ny" att VRO-pumpen säkerligen är bättre än de första som kom, men mitt tips är att som sagt att byta ut den mot en mekanisk. Man kan även plugga oljeblandningsfunktionen och köra vidare med VRO-pumpen (sök på tex youtube, det finns massa bra beskrivningar) och blanda oljan med bensinen i tanken, men jag hade ändå valt att byta ut VRO-pumpen. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt inte VRO-pumpen om du inte vet att den är felaktig. OMCs sena VRO pumpar är mycket tillförlitliga vad gäller att levererar olja. 

 

Även om membranet på bränslesidan är trasigt, så skall motorn starta och gå en stund på bensinen i flottörhusen. Om det fanns vatten i bensin förra säsongen, så samlas detta i flottörhusen. Dessa skall därför alltid tömmas på hösten. Det vattenavskiljande filtret som sitter mellan motor och tank skall bytas eller åtminstone kontrolleras. Om ni missat detta så gör det nu. Ser ni spår av vatten i det som kommer ur F-husen, så är det läge att riva och rengöra förgasarna. Bensinen är med 99 % säkerhet inte för gammal. Att det är vatten i den är mycket mer sannolikt.

 

Vattnet bildar något som ser ut som ett sorts geleartat harts som sätter igen förgasarna. Oftas går motorn att få igång trots detta, men går mycket ojämnt och bara på höga varv. Det är ovanligt att motorn inte startar alls.

 

Töm genon att lossa (3)

 

http://www.boats.net/parts/search/BRP/JOHNSON/1990/J70TLESB/CARBURETOR/parts.html

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

 

Motorn är igång nu.

 

Aldrig haft problem med gammal bensin på nån av våra båtar vi haft under dom senaste 40 åren men bensinen kanske tappar lättare kvaliten nuförtiden då det är iblandat så mycket sprit istället.

Endera var det dålig/gammal bensin eller vatten i förgasarna som nån påpekade.

Farsan fick igång den igen efter att han bytt till ny bensin i tanken  o sen körde en bra stund o choka tills den helt plötsligt började gå rent o slutade ryka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...