Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
J_axl

Dagbok från motorbyte

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har bytt motor i en HR31 Monsun i vinter och tänkte dela med mig av dagboken jag skrev när jag var i båten och jobbade för den som planerar dylikt.

Jag bytte MD2an mot en VP D1-30.

Mitt upplägg var att köra 1-2 kvällar i veckan och någon heldag när tillfälle gavs. När det var som kallast blev det lite paus.

Sammantaget fungerade det mesta bra. Jag lade ned ganska mycket tid på att identifiera alla moment och lista dem under planeringen vilket var en stor nytta vid kvällsjobb. När man kom ner för att jobba 2 timmar en kväll behövde man inte lägga tid på att fundera på vad man skulle göra. Det var bara att titta på listan och köra.

/j

 

Dagbok motorbyte.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för att du delar med dig! Tider stämmer med några andra som också räknat timmar de lagt på motorbytet. 50-60 timmar verkar flera landa på? Och gör man sedan mer arbeten, typ isolering eller flytta batterier mm så tar det givetvis 40 timmar till...

 

Så den tid flera varv uppges offertera för motorbyte, 30-40 timmar, är nog ganska realistisk? För då målar de inte under motorn eller andra arbeten som inte direkt hör ihop med motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...