Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Minona

Volvo b20 problem

Rekommendera Poster

Jag har plockat ner hela min b20motor nu och renoverat den efter två år med problem, den har aldrig gått som jag vill.

 

Nu när det va dags att skruva ihop den dök det upp lite frågor som jag tänker att ni kanske kan besvara =)

 

Ska försöka förklara så gott det går. Vi har monterat ihop topplocket efter att det planats och ny packning är monterad. Men när jag skulle montera bryggan som jag tror den kallas så va stötstängerna lösa. Vet inte om man ska spänna ihop bryggan eller hur detta ska gå till. post-94755-0-82829000-1495386198_thumb.jpg

 

Sen såg jag att en lös kabel som låg vid generatorn som jag inte riktigt vet vad för funktion den har och vart den ska sitta. Vid jordkabeln sitter det ett stift som möjligtvis den skulle kunna sitta på men som sagt vet jag inte.

post-94755-0-59817900-1495386026_thumb.jpg

 
Ifall jag är otydlig så får jag förklara närmare :) 
Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löst? Sitter ventillyftarna på plats? Och på samma plats som förut?

 

Om allt är rätt monterat så ska det ju bara vara att justera ventilspelet.

 

Vart tar andra änden av den gula kabeln vägen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

alla saker vi demonterade numrerade vi så dom skulle komma på samma plats. Hur mycket ska man behöva justera detta? Det handlar nämligen om cm som krävs för att det ska röra vid

 

Kabeln går till en lampa på instrumentbrädan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kabeln är uppenbarligen till magnetiseringskretsen på generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Okej. Och vad är magnetiseringskretsen?

Hittar inget när jag söker på det.

Redigerad av Minona

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stötstången har troligtvis hamnat bredvid lyftaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket är justerskruvarna uppskruvade.Lyft upp bryggan kolla så att inte stötstängerna är krokiga bara att rulla dom på ett bord så syns det, i med dom ,på lyftarna snurra lite så känner du att dom är i skålarna på med bryggan se till att stötstängerna kommer rätt och dra fast bryggan.Ställ ventilerna efter 1,3,4,2  och 0,40 prova med  0,45 men den skall inte gå in.1 cm kan vara att justerskruvarna är öppnade så mycket.

Vipparmarna slipas mycket fin helst en vatten sten blir kanonyta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Kajsa stötstängerna är helt raka. Har haft av alla och känt efter så att alla ligger rätt. Vet inte hur justerskruvarna är, men vi har inte ändrat några förhållande sen vi började renovera den. Men den kanske ändrar sig när man planar toppen. Får nog forska vidare på justerskruvarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du planat toppen borde spelet krympa i stället, prova att vrida vevaxeln och se om stötstängerna rör sig. Håller en peng på att de inte gör det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen planar man bara några hundradels mm så det skall inte ha någon betydelse om du inte bytit till en kamaxel med annan grym duration men troligtvis inte är väl ingen speed boat.

Om du vrider runt motorn så ser du om stötstängerna rör sig och skulle dom inte göra det så är kamaxeln totalt slut,mät upp den skall vara samma mått på alla lyftare,lyftarna tvingas upp av kammen och skulle dom inte röra sig så får du inte runt motorn 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej. Och vad är magnetiseringskretsen?

Hittar inget när jag söker på det.

Kanske det står "DF" på anslutningen till generatorn?

Det är den kabeln som går till kontrollampan för laddningen.

När generatorn inte laddar flyter det en svag ström genom lampans glödtråd till fältspolen i generatorn, och det bildas ett magnetfält, en förmagnetisering.

När en annan spole roterar i ett magnetfält bildas det en ström, som här blir till en laddningsström.

När så generatorn börjar ladda själv så försörjs denns spole internt, laddningslampan får plus från två håll och slocknar.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...