Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
fredriklindell

Vattenpump tickar "torrt"

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har nu fyllt vattentanken efter vintern. Alla kranar funkar och vattenflödet är helt normalt. Men när kranar är stängda men elen till pumpen på så står den och tickar / punpar torrt. Vad kan det vara? Det är nya grejjer från sommaren 2016.

Redigerad av fredriklindell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett sådant problem i förra båten, vill minnas att jag tog isär pumpen och fann lite smuts, satte sedan ihop den efter rengöring och allt var frid och fröjd igen...

 

Fair Winds S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör ha ett filter eller finmaskig sil innan pumpen.

Pentrypumparna är väldigt känsliga för föroreningar.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som pressostaten är dålig. Kanske om det stått vatten kvar i den. Av andras erfarenhet har jag lärt mig att ta hem hela pumpen över vintern.

Pressostaten brukar gå att köpa som reservdel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjligen läcka, om du saknar trycktank efter pumpen så tickar den en gång per droppe vatten....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har lokaliserat läckan. Fått lite vatten i kölsvinet också som man får trixa/suga upp. En trasig (frusen möjligen) koppling som sitter långt bak under båtens skuldra precis innanför den yttre duschslangens placering. Man kan se det genom babords inspektionslucka i akterkojen.

 

Men hur 17 skall man komma åt det och byta. Alledles för trångt att krypa in och dit. Man når inte.

 

Vilka ideér finns?

 

Gasbehållarens lucka kan demonteras i närheten. Men är sådana standard och kan bytas mot ny? Den är sikad och sitter som berget. Och har en gasledning.

 

Plugga vattenledning akterut?

 

Känner ngn till en bra tillgänglig mekaniker som åtar sig sådant här i Stockkholm?

 

Mer??? Goda råd ör dyra nu.

Redigerad av fredriklindell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...