Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
df90

Båtlarm

Rekommendera Poster

Någon som har tips på ett bra båtlarm med spårningsfunktion.

Skall sitta i en 6-meters hyttbåt med utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror Hjertmans (eller om det var Erlandssons) har kampanj på ett som heter GeoSafe som nämnts här på forumet tidigare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror Hjertmans (eller om det var Erlandssons) har kampanj på ett som heter GeoSafe som nämnts här på forumet tidigare.

Har ett Geosafe som fungerar bra men det har ingen skakfunktion. RedKnows hade jag i en tidigare båt med utombordare. Min motorkåpa stals men larmet utlöste när de började tilta ner motorn eftersom larmet satt inne i motorn. Så på en utombordare hade jag föredragit att ha vibrations sensor som i Red Knows

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tror Hjertmans (eller om det var Erlandssons) har kampanj på ett som heter GeoSafe som nämnts här på forumet tidigare.

Har ett Geosafe som fungerar bra men det har ingen skakfunktion. RedKnows hade jag i en tidigare båt med utombordare. Min motorkåpa stals men larmet utlöste när de började tilta ner motorn eftersom larmet satt inne i motorn. Så på en utombordare hade jag föredragit att ha vibrations sensor som i Red Knows

 

Geosafe har gps-spårning. Flyttas objektet mer än 200 m utlöses larmet och man ser på Googelmaps med hjälp av appen var den befinner sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma spårningsfunktion hos Red Knows.

Bra och tydlig app att ladda ned i telefon, platta eller dator.

 

I förra veckan löste inbrottslarmet ut i min båt, samtidigt som det började blåsa, alternativt samtidigt som det var svallvågor i hamnen.

Det visade sig vara två stora fendertar som tillfälligtvis låg inne i båten, framför rörelsedetektorn som kommit  rullning...

 

För flera år sedan samma sak, då var det en fet större spindel som hängde i en tråd framför rörelsedeckar´n, därefter justerade jag ned känsligheten.

 

Min båt är alltså vällarmad med RedKnows och ett larm till, som jag håller hemligt, båda har spårfunktion och litet andra lösningar.

 

Paranoid, jag?

Tja i förra båten hade jag inbrott x 2 med stöld av halva inredningen, så det kan ju ha en förklaring.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tråkigt att man behöver ha larm för stöld men bra om det larmar om båten driver iväg, börjar läcka etc. Det finns även många billiga larm från Kina som alternativ. Försäkringsbolagen godkänner dock inte dessa billiga larm men bättre än inget larm alls. 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör också med geosafe, om man vill så kan man sätta en magnetkontakt på kåpan på utombordaren som larmar vid avbrott på larmslingan (nc), dvs om tjuven klipper alla kablar till motorn för att stjäla den alternativt lyfter kåpan så går larmet.

Det finns även en hel del larmprodukter som inte är till för båtbruk utan kanske mera för hemlarm (vibbratiosdetektorer, irdetektorer översvämmningsdetektorer osv, som med rätt kappsling går att använda i båten, och dessa kan enkelt kopplas mot tex geosafe eller redknows larm.

Jag har själv en fundering på att koppla den fjärrstyrda reläutgången i geosafelarmet i serie dödmansgreppet och på sätt få en enkel startspärr som kanske inte förväntas finnas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GeoSafe är ett enkelt men smart larm. Två ingångar, den ena larmar om ledningen bryts, den andra om ledningen sluts. Den ena kan användas för larmkontakt, den andra för tex hög nivå i kölsvinet.

Det finns två utgångar, en kan man använda för ett relä som bryter dödmansgreppet, den andra kan starta värmaren. Det finns många möjligheter.

Spänningsvakten larmar om spänningen går under 12,0V, lite lågt kan jag tycka, jag har provat med en diode i serie och då larmade det vid 12,5V.

En topprodukt till ett bra pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla bra förslag, blir nog Geosafe eller Redknows. Får ta och läsa igenom deras beskrivningar och manualer.

 

//Kent

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...