Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
wilga

Batteriseparator

Rekommendera Poster

Hej.

Har precis blivit med ny båt, och donade lite med den när jag upptäckte detta (se bild) På kabeln som går till den avbrunna delen står det batteriboost på.

Till saken hör att det verkar som startbatteriet tappar ström, idag fick jag inte igång båten, men efter en stunds laddning gick den igång. Kan det vara så att förbrukningsström tas fr startbatteriet först pga av den avbrunna delen på separatorn, eller är batteriet slut? Tacksam för tips. Sitter 2st förbrukningsbatterier och 1st för start. Mvh Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går tydligen inte att ladda upp bild fr telefonensbildbibliotek

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova göra bilden mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det blev inte bättre, vi kan inte ditt lösenord.

 

Tycker det gått inflation i detta med lösenord, snart måste man nog ha lösenord för att få en bit toapapper.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser som sagt inte din bild. Men avbrunnen kabel låter inte bra? Har du följt den för att se vart den går?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 post-104245-0-16482200-1495441472.jpg

Redigerad av wilga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Äntligen!!

På kabeln som går till den avbrunna delen på separatorn står det batteriboost på.

Och vad jag läst mig till så kan man använda boosten om man har dubbelmontage, och då kunna boosta ett

startbatteri om det är dåligt.

Men jag har bara en motor, så frågan är om denna avbrunna del del påverkar separationen mellan startbatteri och förbrukningsbatterier?

Startbatteriet var urladdat på en vecka,trots att det stått på laddning (ihop me dom andra) i flera dagar.

Sen efter en halvtimme med laddning så startade motorn.

Undrar som sagt om jag tar ström fr startbatteriet ist för förbrukningsbatterierna när jag har tex stereon på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Äntligen!!

På kabeln som går till den avbrunna delen på separatorn står det batteriboost på.

Och vad jag läst mig till så kan man använda boosten om man har dubbelmontage, och då kunna boosta ett

startbatteri om det är dåligt.

Men jag har bara en motor, så frågan är om denna avbrunna del del påverkar separationen mellan startbatteri och förbrukningsbatterier?

Startbatteriet var urladdat på en vecka (utan laddning),trots att det stått på laddning (ihop me dom andra) i flera dagar.

Sen efter en halvtimme med laddning så startade motorn.

Undrar som sagt om jag tar ström fr startbatteriet ist för förbrukningsbatterierna när jag har tex stereon på.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Verkar vara en typ av skiljerelä. Det finns en etikett på sidan som man inte ser på din bild. Gissar att det är en motsvarande som  jag bifogar bild på. Mät med en multimeter om du har ca 14-14,5 volt på startbatteriet när motorn går vid något högra varvtal kanske 1200 varv. Mät på förbrukningsbanken vad du har för spänning där, det skall vara samma alltså 14-14,5 volt.

 

Mvh

Kurt Vilen

Strockholms Marine El

www.båtelektriker.se

 

     

post-105029-0-86012900-1495476864.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite info om den, men vet inte om dfet är exakt den du har!!!

 

The 1314 (unidirectional) and 1315 (bidirectional) are 100A battery separator modules with an integrated relay for 12V systems. The units monitor both the main and auxiliary battery banks. If the main battery (for the 1314) or either battery bank (for the 1315) is above the connect threshold, the relay connects the two banks together. If the main battery (for the 1314) or either batteries (for the 1315) are below the disconnect threshold the unit will open the relay. The connect threshold is set to a nominal voltage of 13.2V, which would only be reached when the charging system is operating. This will cause the relay to close and the charging system can charge both banks of
batteries. The disconnect voltage is set to a nominal 12.7V, which is near the full charge resting voltage of the batteries. This will cause the relay to be opened shortly after the engine is stopped, attempting to preserve 100% of the starting battery capacity for engine cranking. An optional start override is also available. When the engine is started, the start signal causes the controller to check if the auxiliary battery is within about 1V of the main battery; if so, the relay contact is closed; thus, providing the starter system with maximum battery voltage available.
UNIT CONNECTIONS
The unit has five connections (see Connection Diagram for locations):
1. Main Battery connection
This is the high current connection to the main battery. This connection is made directly to the relay. Product
labeling refers to this as the MAIN BAT connection. The unit is powered from the main battery connection or
the auxiliary battery connection, drawing power from whichever has the higher voltage.
2. Auxiliary Battery connection
This is the high current connection to the auxiliary battery. Product labeling refers to this as the AUX BAT
connection. The unit is powered from the main battery connection or the auxiliary battery connection, drawing
power from whichever has the higher voltage.
Note: For the 1315 model, the battery connections can be reversed.
3. Ground
This is the unit ground connection.
4. Start Signal input
This is the input for engine start signal override. When power is applied to this input, the relay will close if the
Aux. Battery is no less than 0.85 Volts below the Main battery.
5. Start Lamp output
This is the start lamp drive output. The start lamp is powered when the start signal input has caused the relay
to close. This output can source up to 250mA to an incandescent lamp. For LED type indicator, see
MAXIMUM RATINGS, START LAMP drive current.

 

 

/ Kurre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej och tack för svar.

Du har helt rätt i att det är 1314 separator som sitter!

Alla tre battarier tar och får laddström, startbatteriet visar bra med kräm, har dock inte mätt

under belastning eller med motorn igång.

Däremot visar inte batteriet  den gröna indikatorn, hur pålitligt det nu är.?

Vad kan ha orsakat att separatorn brunnit av?

 

Pratade med Defa idag, han tyckte jag skulle sätta in ett likadant, men för 200A ist för 100A.

Det lustiga är att vid första starförsöket idag så gick inte motorn runt, men minuten senare

hoppade den igång som om inget hänt!

Sätter nog in en ny separator och ett nytt starbatteri och hoppas på att det löser problemet.

Eller har du ngt bättre förslag? :-)

 

Du håller inte till i närheten av Dalarö? :-)

Redigerad av wilga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en vecka sen satte jag in ett nytt startbatteri, var ute hela lördagen utan problem, i igår lördag satte jag i en ny batteriseparator, då upptäckte jag att det nya batteriets indikator visade svart! Satte i landström så båten fick laddning i ett dygn.

Idag visade batteriet fortfarande svart, dessutom var batteriseparatorn varm! inte ljummen utan varm. Inte ska väl separatorn bli varm vid endast laddning? Verkar som jag har ngt galet elfel i båten......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag hade en sån separator som la av för ett år sedan. När jag googlade på den för att hitta en ersättare så konstaterade jag att den i USA blev återkallad för överhettning.

Vad jag vet avsåg återkallelsen bara USA.

Jag bytte till en från Biltema.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/El-12V/Skiljerela-2000024038/

Byt den genast!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...