Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Toxicated

Skaran bränsleslang

Rekommendera Poster

Prova att lägga en sådan nippel av en dimension du knappast kommer att använda, i en glasburk med bensin över natten, eller i några dygn, och se vad som händer.

Ovasett vad som händer hade jag nog inte använt skarvar av plast. En bit kopparrör kanske med dubbla slangklämmor med förskjuten förskruvning på var sida av skarven kan jag tänka mig som nödlagniing. Mer permanent skulle jag byta slangen till en hel längd utan skarv.

 

Jag har en sådant slangnippelsortiment ombord, använder detta till färskvattenanslutningar, skarvar och förgreningar, men jag är lätt tveksam även vid detta användningsområde, då passformen gentemot slangarna är dålig eller "variernande"... Men det kan duga till nödlagningar till sjöss.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag är inte förtjust i att skarva i heller, jag köpte bränsleblåsa med slang, men det räckte inte med 2,1m som det såg ut att göra först, får se om jag kan packa ihop och lämna tillbaka eller montera loss bränsleblåsan och köpa ny slang í metervara på mekonomen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag är inte förtjust i att skarva i heller, jag köpte bränsleblåsa med slang, men det räckte inte med 2,1m som det såg ut att göra först, får se om jag kan packa ihop och lämna tillbaka eller montera loss bränsleblåsan och köpa ny slang í metervara på mekonomen.

Är det en blåsa på slangen så är den ju redan delad och skarvad. Behåll den längsta sidan och skarva med blåsan som skarv. Borde gå att dela vid blåsan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behövs ju bara en stump kopparrör i lämplig dimension och fyra slangklämmor för att skarva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Typ ett sådant kanske som skarv

https://www.seasea.se/ledningsfilter-bensin

 

Ja tanken slog mig faktiskt då det blir en billig men även bra lösning :-)

 

tack[/qoute]

 

Sådana små engångsfilter skall monteras innan bränslepumpen!

Dets skyddar de pumpen, dels är det inte säkert att de tål bränslepumpens tryck!

Jag har råkat ut för det, och likaså en kompis. Inte alls roligt att få ut bensin under tryck i ett varmt motorrum.

Detta var inte i en båt, utan senaste gången bak i motorrummet på en nyrenoverad VW-buss, men tack och lov uppstod ingen brand.

Det kan ju förstås hända att vi fick tag i sekunda filter (från två olika butiker, av olika fabrikat, vid oilka tillfällen) men man kan aldrig vara nog så försiktig.

..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Typ ett sådant kanske som skarv

https://www.seasea.se/ledningsfilter-bensin

 

Ja tanken slog mig faktiskt då det blir en billig men även bra lösning :-)

 

tack[/qoute]

 

Sådana små engångsfilter skall monteras innan bränslepumpen!

Dets skyddar de pumpen, dels är det inte säkert att de tål bränslepumpens tryck!

Jag har råkat ut för det, och likaså en kompis. Inte alls roligt att få ut bensin under tryck i ett varmt motorrum.

Detta var inte i en båt, utan senaste gången bak i motorrummet på en nyrenoverad VW-buss, men tack och lov uppstod ingen brand.

Det kan ju förstås hända att vi fick tag i sekunda filter (från två olika butiker, av olika fabrikat, vid oilka tillfällen) men man kan aldrig vara nog så försiktig.

..

 

Det kan jag tänka mig att det är smått panikartat. Båten är en 2T så den har väl inte bensinpump utan reedventiler?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är numera rätt dåligt insatt i utombordare.

Men om nu skarven är "utomhus" är det ju något mindre farligt att skarva där.

Kolla hos din lokala rörläggare om denne har någon liten bit kopparrör du kan få eller få köpa billigt, och skaffa sedan 4 rostfria slangklämmor, så kan du byta hela slangen vid senare tillfälle.

Jag anser att Semperits bränsleslangar är bra. I kompisgänget, har vi haft en del problem med Biltemas slangar som fått torrsprickor redan efter några månader, måhända har det blivit bättre kvalitet efter "en och annan" reklamation. Det är ju en slang som får utstå en del belastning från väder och vind, så välj en som är bra!

Om man skall ha riktigt proffsiga slangar av alla de sorter vänder man sig till Hydroscand.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja skarven är utomhus, skall köra bort på AD-bildelar de lär ha bränsleslang, kanske även skarvrör, har fått för mig att de håller lite bättre kvalitet på sina grejor. 

 

Tack för input

 

 

 

Jag är numera rätt dåligt insatt i utombordare.

Men om nu skarven är "utomhus" är det ju något mindre farligt att skarva där.

Kolla hos din lokala rörläggare om denne har någon liten bit kopparrör du kan få eller få köpa billigt, och skaffa sedan 4 rostfria slangklämmor, så kan du byta hela slangen vid senare tillfälle.

Jag anser att Semperits bränsleslangar är bra. I kompisgänget, har vi haft en del problem med Biltemas slangar som fått torrsprickor redan efter några månader, måhända har det blivit bättre kvalitet efter "en och annan" reklamation. Det är ju en slang som får utstå en del belastning från väder och vind, så välj en som är bra!

Om man skall ha riktigt proffsiga slangar av alla de sorter vänder man sig till Hydroscand.

..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp två mässingnipplar på Biltemas tryckluftavdelning, en med invändig och en med utvändig gänga. Finns många olika gängdimensioner och nippeldiametrar. Skruva ihop dessa med lite gängtätning så har du ett skarvrör med rillor och allt som tål allt i bränsleväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...