Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Pezlin

Tvätta med ättika

Rekommendera Poster

Hej! Har läst här att det var någon som rekommenderade ättika för att tvätta båten med, både in- och utvändigt. Några fler här på forumet som testat det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns väl bättre att tvätta båten med,visst ättika tar bort lite lukt men prova Abnet istället.159:- lit men späd den ca 10-20 % beroende hur skitig båten är.Tvättade min med Abnet med en skvätt Klorin i rent och fint skurade även av Kapellet med Abneten och högtryckstvättade det sedan,snabb visit in till stan och hämtade impregnering och köpte Biltemas sprayade på hela flaskan och det fanns en svag doft av ättika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är dina inlägg jag läst. Sprutar du bara på ättika som den är på däck/skrov eller blandar du ut den med vatten? Sköljer du av med rent vatten efteråt eller räcker det med det vatten som finns i skurborsten som du doppar i vatten?

Redigerad av Pezlin
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ättika i ögonen !!!!  ättika är frätande skall användas som alla andra syror med försiktighet och billigt ??? det vete fåglarna 

Späd ut Abneten och du får ett mycket lägre pris en ättikan samt att det luktar gott inte den fräna doft ättikan har men alla har ju ett eget val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är dina inlägg jag läst. Sprutar du bara på ättika som den är på däck/skrov eller blandar du ut den med vatten? Sköljer du av med rent vatten efteråt eller räcker det med det vatten som finns i skurborsten som du doppar i vatten?

 

Jag använder ren ättika outspädd, Inombords applicerar jag med blomspruta och torkar med fuktig trasa. På däck häller jag försiktigt några skvättar och skurar med borste doppad i vatten.

 

Vad gäller doft så lämnar ättika ingen "sur doft" däremot tar den bort lukten av mögel och  skutlukt.

 

Vad gäller Abnet så har jag provat det, och var tämligen besviken, kan säga att högryck utan Abnet gjorde lika rent som med.

 

Och att blanda Klorin med andra rengöringsmedel är ett miljömässigt no-no.

 

Pris för en dunk a 4 liter är ca 80 kr, Det gick åt en halvliter i en blomspruta för att göra ren båten invändigt. Kostnad 10 kr.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvättade utvändigt i helgen och är riktigt nöjd med resultatet. Nu har jag ju iofs inte provat massor med andra rengöringsmedel men som sagt jag blev nöjd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är dina inlägg jag läst. Sprutar du bara på ättika som den är på däck/skrov eller blandar du ut den med vatten? Sköljer du av med rent vatten efteråt eller räcker det med det vatten som finns i skurborsten som du doppar i vatten?

Jag använder ren ättika outspädd, Inombords applicerar jag med blomspruta och torkar med fuktig trasa. På däck häller jag försiktigt några skvättar och skurar med borste doppad i vatten.

 

Vad gäller doft så lämnar ättika ingen "sur doft" däremot tar den bort lukten av mögel och skutlukt.

 

Vad gäller Abnet så har jag provat det, och var tämligen besviken, kan säga att högryck utan Abnet gjorde lika rent som med.

 

Och att blanda Klorin med andra rengöringsmedel är ett miljömässigt no-no.

 

Pris för en dunk a 4 liter är ca 80 kr, Det gick åt en halvliter i en blomspruta för att göra ren båten invändigt. Kostnad 10 kr.....

Klor och annat är inte miljömässig sämre..

Blanda syra och klor.. inte bra.. då får man klorsyra vilket med framgång anväds bla i biologiska krigsmedel.

Klor och alkalier däremot ger ett bra kraftfullt bakteriedödande blekande rengöringsmedel.

Frätskador av alkalier blir däremot värre, går djudare och måste sköljas längre än av syror... generellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

*att blanda klor med annat... är inte, miljömässigt, sämre än att skicka ut ämnena var för sig... skulle det vara..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den var inte så att du snålade på Abneten vilket minst 90 % av användarna gör,vilket alla jag känner som använder Abnet gör.

Tvättade min Merca Vito som var mer vit av oxid en vad den var blå.

Blandade i en skaplig skvätt med Abnet på med en liten borste och huven var kanon blå vilket resulterade i att jag fick tvätta hela bilen och inga skyddsglasögon inga handskar inga starka lukter.

Sedan struntar jag totalt vad kostnaden blir då allt annat jag håller på med kostar tusentals kronor.

Prova och gör samma med Ättikan som i filmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Attika e ju syra.. syra "tar" kalk.. i stort sett inget annat.

Alkalier å vissa tensider och några lösningsmedel tar annat jox som organiskt skit, olja, fett, protein..

Så jämföea sånt som tar kalk och mineral mot sånt som tar mitsatsen är som att jämföra smak på salt surströmming och lussebullar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ps.. vet ej vad abnet är.. men tolkar reklamfilmen som att dom använder det mot "humus"..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du vad humus är överhuvudtaget.Till det använder man andra saker inte fan använder man abnet så håll dig till surströmming då du inte vet vad du mummlar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att jag har gott om humus hemma.

Humus kan man använda fosforsyra till som jag använder en hel del av köper 25 liter 85 % ig åt gången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som att svaren i denna tråd håller på att spåra ur. Vi kan väl nöja oss med att konstatera att vi tycker olika om vad som är bra att rengöra med?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:) med "humus" inom "" syftade jag på generellt organiskt skit.. inget specifikt. Snappat upp nånstans att det begreppet används "generellt" för att det ska vara begripligt för alla.. trodde det funkade så i mitt inlägg åxå.

Men visst om abranet innehåller tensider, helst fler olika typer, och har hyfsat hög pH värde, så bör det ju vara bra på organiskt skit, olja, fett, vissa färger, protein mm. även på lukt och tom. ge bra antistatisk effekt.

Kalk och mineral generellt bör den vara overksam emot.

Där fungera syror generellt, både svave, salt och andra syror är supereffektivt på kalk.. även ättiksyra borde vara effektivare än vilket alkaliskt/ tensidhaltigt, som helst.

Mellanstadiefysik.. från barnens läroböcker...

syra löser inte fett mm. Alkalier och tensider löser ej kalk. Om du blandar syra och alkalie, i rätt mängd, så tar dom ut varandra.. så introt i filmen som visar gammal bil... ger ju den typen av smuts som alkalier å tensider löser bra... därför misstänker jag att det medlet inte löser kalk..

Som jag sa... om jag tolkat det rätt, så borde det vara så..

Därför åxå.. eftersom det är motsatserna som löser fett, protein, organiskt vs kalk.. så blir jämförelsen som äpplen och ägg.. ättika kan funka bra, abranet kan funka bra, fast isf inte till samma saker..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en ståltermos ombord, den luktade väldigt mycket av ingrott gammalt kaffe, blev inte bra att ha tevatten i den då detta tog smak.

Lät termosen stå över natten med 50% ättika och 50% vatten, nu varken det luktar eller smakar kaffe längre, men väl en pikant bismak av ättika... (men det sköljs väl så småningom bort...?)

..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blandar man syra och bas neutraliserar de naturligtvis varandra, men det går ju att tvätta i två omgångar, först med syra, sen med bas, eller omvänt, för att få fördelarna av båda. Mellan kan man spola av med vatten eller tvättmedelshaltigt vatten, dels för att få bort syran/basen, dels för att få bort det som lösts upp bättre. Sen rikligt med vatten efteråt.

Bas är enkelt att få till. Bara att köpa natriumhydroxidpellets för avloppsrensning, lösa i vatten (kallvatten, eftersom upplösningen är exotermisk och värmer vattnet) och använda.

Syra är kanske svårare. Jag har fått höra att ren ättika, ofta kallad isättika, inte längre får säljas fritt eftersom den missbrukas som komponent i tillverkning av både vissa droger och vissa sprängmedel. Man kanske kan köpa det, men först efter kontroll.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blandar man syra och bas neutraliserar de naturligtvis varandra, men det går ju att tvätta i två omgångar, först med syra, sen med bas, eller omvänt, för att få fördelarna av båda. Mellan kan man spola av med vatten eller tvättmedelshaltigt vatten, dels för att få bort syran/basen, dels för att få bort det som lösts upp bättre. Sen rikligt med vatten efteråt.

Bas är enkelt att få till. Bara att köpa natriumhydroxidpellets för avloppsrensning, lösa i vatten (kallvatten, eftersom upplösningen är exotermisk och värmer vattnet) och använda.

 

Syra är kanske svårare. Jag har fått höra att ren ättika, ofta kallad isättika, inte längre får säljas fritt eftersom den missbrukas som komponent i tillverkning av både vissa droger och vissa sprängmedel. Man kanske kan köpa det, men först efter kontroll.

Det är precis så man gör, eftersom du inte kan få båda funktionerna samtidigt, ex innan betonggolvbehandling/målning. Tvätta bort allt fett mm med alkaliskt medel... skölj noga.. tvätta med syra, skölj noga, torka, för att få bort kalkrester så att behandlingsmaterialet fäster på stenmaterialet i betongen samt får möjlighet att krypa in.

Görs ofta i lantbrukssilos, industrigolv, mm.

Spa-anläggningar, duschrum, badhus.. gör likadant.. låter man kalken sitta blir det till slut omöjligt att få rent och man måste rengöra växelvis alkali/syra i fler omgångar tills man når "kaklet".

Gamla kafferester löses åxå extremt bra med alkaliskt medel... å ev kalk med syra..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bas är enkelt att få till. Bara att köpa natriumhydroxidpellets för avloppsrensning, lösa i vatten (kallvatten, eftersom upplösningen är exotermisk och värmer vattnet) och använda.

 

Känner att jag vill påpeka att avloppsrens är, vad jag förstått, det som används när lättkränkta avundsjuka karlar kastar syra i ansiktet på de kvinnor som avvisat dem. Det kan alltså vara mycket mycket frätande i koncentrerad forma. Pass opp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns farliga syror men dom e ovanliga för "vanligt bruk".

Dom syror som finns ger oftast akuta besvär och är relativt lätta att skölja bort.

Motsatsen, alkalier, ger mycket djupare skador och kräver mycket mer sköljning. Det går snabbt in och luckrar upp. Att få tom relativt utspädd alkalie i tex ögonen ger ögonskada, frågan är inte om.. utan gur allvarlig. Får du ex ph14 droppe i ögat och inte kan skölja omgående och länge.. blir förmodligen ögat helt fördärvat.

Komihåg vid spädning. Häll koncentratet i vatten inte tvärtom, för att slippa stänk.

Blanda, förvara, aldrig syra och klor-innehållande produkter tillsammans.

Fantastiska och säkra kemikalier rätt använda och ger ett riktigt "hokuspokus"- resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, att man ska använda heltäckande skyddsglasögon, och gärna t ex nitrilhandskar, när man hanterar starka syror och baser ser jag som självklart. Även att ha tillgång till rent vatten som man ganska snabbt kan skölja av sig med om man får det på huden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Göra rent stålthermos funkar bra med maskindiskmedel en liten bit av en tablett låt stå över natten brukar slå varmt kranvatten. Skölj noga flera gånger.

Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Göra rent stålthermos funkar bra med maskindiskmedel en liten bit av en tablett låt stå över natten brukar slå varmt kranvatten. Skölj noga flera gånger.

Torgny

Jes... både alkaliskt och tensider..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes är ju hopplöst. Allt smakar ju diskmedel efter man använt det. Fruktansvärt svårt att skölja av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes är ju hopplöst. Allt smakar ju diskmedel efter man använt det. Fruktansvärt svårt att skölja av.

Ha haa.. va de svar på mit "jes"...."?

Kul..

Jag menade såklart yes... maskindiskmedel är ju både alkaliskt (basiskt) och innehåller massa tensid..

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...