Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
bjarre79

Yamarin 65 dc

Rekommendera Poster

Hej!

Har beställt en ny Yamarin 65 dc med en F225 BETX och undrar vilken propeller som är lämplig samt monteringshöjd på motor. Vill gärna nå 50 knop... :) Någon som vet?

Dessutom funderar jag på om det är nödvändigt med trimplan? Det blir nog mest att jag använder båten vid fint väder och lite vind.

Mvh Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig känt behov av trimplan på min.

Men vi är mest ute vid bra väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för svaret, det är samma som jag fått från ett par handlare. Verkar dock finnas ett visst behov om man ofta åker i lite mer vind. För egen del blir det mest kortare sträckor i insjö vid fint väder.

Men jag skulle gärna vilja ha veta om någon har ideer om bra stigning på propeller och monteringshöjd på motor?

Mvh Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har beställt en ny Yamarin 65 dc med en F225 BETX och undrar vilken propeller som är lämplig samt monteringshöjd på motor. Vill gärna nå 50 knop... :) Någon som vet?

Dessutom funderar jag på om det är nödvändigt med trimplan? Det blir nog mest att jag använder båten vid fint väder och lite vind.

Mvh Björn

 

Tjena.

 

Har en 65:a fast med F225FETX.

Når 50 precis. Och då har jag en 19" (Yamaha Saltwater Series II) Dock så måste det vara bra förhållande och inte för mycket last.

Hade jag satt dit en 21" så hade jag klivit över 50, men jag vill hellre ha acclerationen och vi kör ofte med mycket last och då passar den proppen perfekt.

 

Vad det gäller monteringshöjd på motorn, så brukar dom sätta dom likadant dvs. Andra hålet nerifrån enl. bild.

Det som vissa har råkat ut för att hålen i akterspegeln har borrats på fel höjd. Det ska dom ha mallar för.

kavitationsplattan något över botten.

Visst du kan hissa den och vinna någon knop eller två, men hur ofta kommer du ligga på fullt med max uttrimmad motor.

Har man behov av att maxhastigheten är superviktig, så hade jag nog monterat dit en hydralhiss. CMC.

Jag funderade starkt på det, men tänkte till och kom fram till att, det blir nog bra ändå.

 

Trimplan säger de flesta att det måste man ha. det kanske är så, men jag har haft en 64DC och nu en 65DC utan trimplan. Jag har aldrig saknat det, då båten går så otroligt fint i vattnet, men hade jag provat med, så kanske jag hade sagt något annat. Tilläggas ska göras att vi håller till i havet och det går rätt hög sjö emellanåt.

 

Något som jag tycker du ska fundera över om du inte redan gjort det är dubbla batterier. Ett startbatteri och ett förbrukningsbatteri till allt annat. Dessutom en bra säkerhet att man alltid får igång motorn. Jag råkade ut för det för ett par veckor sedan. Mitt startbatteri hade pajat och då var det bara till att växla, så löste det sig bra.

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har beställt en ny Yamarin 65 dc med en F225 BETX och undrar vilken propeller som är lämplig samt monteringshöjd på motor. Vill gärna nå 50 knop... :) Någon som vet?

Dessutom funderar jag på om det är nödvändigt med trimplan? Det blir nog mest att jag använder båten vid fint väder och lite vind.

Mvh Björn

Här har du några trådar att läsa igenom.

 

//BB

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/51823-yamarin-65-dc/?hl=%2Byamarin+%2B65dc&do=findComment&comment=400796

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/23237-äntligen-beställd/page-9?hl=%2Byamarin+%2B65dc#entry382262

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/47384-dubbelbatterisystem/?hl=%2Bdubbla+%2Bbatterier&do=findComment&comment=368771

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har en yamarin 65 och har precis monterat Zipwake interceptorer och säger bara, montera inte trimplan. Har kört med trimplan tidigare och det är ett förfärligt knappande vilket förtar körglädjen och ändå blir resultatet inte ens hälften så bra som med automatiska interceptorer. Tyckte innan jag monterade dem inte riktigt att de behövdes då båten går bra utan. Nu har jag varit ute 2 ggr, en gång blåste det inte och då är största vinsten utebliven planingströskel, att kunna plana i 13-14 knop samt framförallt att slippa kommendera runt familjen var de ska sitta för att få balans i båten! I lördags när det gick lite vågor (ca11m/s och 1m vågor) var vinsten ännu större då man vid sidsjö kan luta båten för att undvika smällar. Testar man att stänga av systemet märker man direkt vilken nytta det gör. Kör i havet på västkusten och du kanske inte har lika mycket vågor så snabba trimplan med Mente automatik funkar nog nästan lika bra och är lite billigare. Dock har trimpan en annan nackdel vs interceptorer. Det är lätt att trassla in linor i dem eller slå i dem när man badar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för alla svar!

Det blev utan trimplan, det går ju alltid montera dit i efterhand om jag skulle vilja det. Så nu är det bara att vänta in bättre väder och lite inkörning. 

Mvh Bjarre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu har jag hunnit köra in motor lite så jag har börjat prova lite mer. Jag ser dock att de monterat motorn ett steg för lågt, i hål 2 istället för 3.... Jag når ca 48 knop vid 5800 v/min. Jag har också noterat att jag får en del vattensprut från motor och att den vill börja vobbla lite vid maxfart. Detta borde väl tyda på att motorn sitter lite lågt? Hur upplever ni andra några vobblingstendenser vid maxfart? Jag får prova att höja motorn. En fundering är det någon som provat att montera motorn i hål 4?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Har kollat lite mer på detta och det ser ut att vara på håret att den går att hissa till hål 3 då de under bultarna på motorfästet verkar bottna då. Lite svårt att se när den ligger i vattnet men känslan är att det fattas ett par mm... Frågan är hur gör man då? Montera hydraulisk hiss eller ev fila ur motorfästet på de nedre bultarna ett par mm? Det känns dock inte helt kul på en ny motor och att borra nya bulthål känns inte heller som en bra lösning. 

Någon med ideer? Någon som monterat en hiss från t.ex cmc på denna båt? Erfarenheter?

Propellern jag har är Saltwater II 21"x15.

Mvh Bjarre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fundering till, sitter de nedre bultarna på "ingjutna" i akterspegeln?

Kan man återanvända bultarna vid en ev hissning eller bör de bytas? Åtdragningsmonent på dessa?

Mvh Bjarre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...