Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jimpaa

Egna Y-bommar! Ider på flytelement!

Rekommendera Poster

Undrar om någon har nå tips på typ "hemma" gjorda flytbojar? Har tillgång till kantspress svarv plåtsax mm så öss på med förslag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte använda någon av de ovan nämnda verktygen för Y-bommar...

 

Däremot möbelrör, vinkeljärn, M12 bultar, 13mm borr, en näve däcksbult och en mig-svets.

Flottören beror ju på belastningen. Ska du stå på den är det 1 liter luft mot 1 kg vikt som gäller, annars räcker säkert nån 20l dunk som flytetyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men nu när jag läser på nytt ser jag att det var just flytetygen du frågade om, inte bommarna!

 

Då skulle jag rekommendera plastdunkar, eller nåt mindre oljefat. Tiden som går åt att fixa egen tank är enligt mig tid man hellre spenderar på sjön!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, bommarna är färdiga och har använts ett år med 80 liters plastfat men är inte nöjd med hur dom sitter riktigt så tänkte om någon har lite tips :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad exakt är problemet med hur plastfaten du har sitter?

 

Det börjar bli dag att lägga upp lite bilder tycker jag.

 

Ska man inte ut och balansera på bommarna kan en boj funka. Kapa bojtenen på lämplig höjd och sätt fast.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen bild just nu men kan fixa! Jag går ut på bommarna då det ligger en 26 fot amerikansk dc utan något stort skärndäck så läre in genom kapellet från bommarna.Tunnorna är i skjutna i ventilationsrörsbitar! Men får inte fast rörena nå bra då dom inte kan ligga mitt under bommarna pga att det blir för trångt i mellam dom då!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick ett meddelande nu från en gammal vän som hade ett rostfritt rör som var 300 mm i diameter och 1200mm långt. Om jag delar det på mitten och svetsar lock i båda ändarna hur många liter blir dom vardera då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räkna i decimeter så får du svar i liter.

 

3,14 x 3 x 3 / 4 = 7 dm2 area på rörets tvärsnitt.

12 / 2 x 7 = 42 liter.

 

Sedan förlorar du lyftkraft eftersom rören väger några kg. Det blir kanske 35 kg när röret är helt under vatten.

Väger du 70 kg kan du gå ut halvvägs på bommen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägg till ovan; du mer än halverar alltså flytkraften mot de tunnor du har idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer inte räcka till då med andra ord... Får kanske försöka få fast tunnorna på nå bättre sätt då helt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du ligger vid egen brygga, kan du då inte bara flytta ena bommen så att tunnan kan monteras centralt under bommen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har egen brygga med måttena 3x3m. Och båten är 2.5 ungefär. Och tunnorna är 600mm i diameter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror ni man kan borra i locket och botten och sedan föra igenom ett rostfrittrör och lima fast röret och samtidigt täta det med epoxylim? Eller någon som vet något bättre som både tätar och limmar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det tror jag inte på.

Kan du inte tillverka några vinklar för att fästa tunnorna så att ett ben på vinkeln följer bommend insida och hindrar tunnan från att komma in där båten ska vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men då måste du flytta isär någon av bommarna, eller båda.

 

:D 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo kan ju tillverka det mesta utom att valsa något! Men vill helst bara ha tunnorna inåt mot båten så man inte skadar skrovet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror ni man kan borra i locket och botten och sedan föra igenom ett rostfrittrör och lima fast röret och samtidigt täta det med epoxylim? Eller någon som vet något bättre som både tätar och limmar?

Så går säkert att göra men behöver du borra i botten?

Blir ju inga stora laster åt det hållet. (om nu tunnan är stående, jag kanske fattat fel)

Sen fyller du tunnan med 2-komponent fogskum och tätar hjälpligt uppifrån.

på så vis blir ju skummet den egentliga flytkroppen och tunnan bara ett skal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skum i vatten eller nära vatten ger förr eller senare problem, suger vatten, omöjligt att få torrt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skum i vatten eller nära vatten ger förr eller senare problem, suger vatten, omöjligt att få torrt!

Självklart.

Men det håller längre än en tom halvlös tunna.

Den blir ju i alla fall stum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte köpa cellplast (frigolit) på flak, skära till och limma ihop till önskad storlek och form, sedan klä dem med lite glasfiber och polyester om du vill öka hållbarheten.

Kanske inte den billigaste lösningen men inte vansinnigt dyrt heller, några hundringar styck.

Det är ju väldigt lättjobbade material, skär ut rätt form och värm lite för att jämna ut och få cellplasten att inte smula, t.ex med värmepistol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...