Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mrlavin

Skepp ska vara över 24 meter, lagförslag från regeringen

Rekommendera Poster

12x4 meter är väl en internationell definition, är det bara att ändra..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lagrådsremiss från regeringen föreslår att skrovlängden för vad som klassas som "båt" och "skepp" ändras från dagens 12 meter till 24 meter.

 

Ett fartyg på 23 meter kan alltså klassas som blott en "båt"... Inte mycket att skryta med.

 

Undrar hur detta kommer att påverka olika regler som gäller i övrigt för skepp respektive båt.

 

Läs mer här:

 

http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/05/regeringen-fortsatter-sitt-arbete-med-regelforenkling-inom-sjofarten/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kravet på registrering av fritidsbåtar i skeppsregister ligger väl i en del länder på just 24 meter, så detta är kanske i vissa avseenden en internationell anpassning?

 

Har för mig det är frivilligt att registrera fritidsbåtar under 24 meters längd i t.ex. Storbritannien i just skeppsregistret.

 

Annan inhemsk registrering kan det ju finnas krav på även för betydligt mindre båtar, t.ex. som i Finland.

 

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"12x4 meter är väl en internationell definition, är det bara att ändra..?"

Nja, det är det nog inte. Kompetenskrav mm är nationella regler.

Kraven för lanternor mm anges i meter båtlängd.

 

Det här förslaget är nog mest till för att båtar över 12x4m inte ska behövas skrivas i Skepps/Fartygsregistret vilket blir en enorm förbättring för de som har en större båt. Dessutom blir det mycket billigare.

 

En bekant köpte en ca 50 fot segelbåt i Grekland.  Tar han hem båten så måste den in i registret. Kalaste kostade >50tkr.

Det hade han sluppit med det nya förlaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kostar även att avregistrera ett fritidsskepp ur fartygsregistret.

 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Om-transportstyrelsen/Finansiering-och-avgifter/Avgifter/Sjofart/Avgifter-for-fartyg/Avgifter-for-registerhallning-mm/Registreringsatgarder/

 

"Tar han hem båten så måste den in i registret. Kalaste kostade >50tkr." Låter väl lite mycket för att få in den i registret?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12x4 är ett svenskt påfund. Det är anledningen till att svenska 40-fotare oftast är 3.99x11.95 t ex. Engelska och Italienska 40-fotare har andra mått. 24 meter är däremot en gräns som är mer internationell. Många tillverkare har båtar som har totala LOA på betydligt mer än 24 m men där man ändå lyckats få till en skrovlängd på 23.99m för att hamna under denna gräns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kostar även att avregistrera ett fritidsskepp ur fartygsregistret.

 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Om-transportstyrelsen/Finansiering-och-avgifter/Avgifter/Sjofart/Avgifter-for-fartyg/Avgifter-for-registerhallning-mm/Registreringsatgarder/

 

"Tar han hem båten så måste den in i registret. Kalaste kostade >50tkr." Låter väl lite mycket för att få in den i registret?

 

Ja det är sjukt men han var tvungen att flyga ner en besiktningsman för att få båten inmätt eftersom Transportstyrelsen inte kan acceptera inmätningar från andra länder, i detta fallet Schweiz (!).

Resa, traktamente, 2 hotellnätter, transporter + drygt 20 papp till Transportstyrelsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, då blir ju fallet lite udda.

 

Nog kan TS acceptera inmätningar från andra EU-länder? Annars är det snudd på handelshinder.

 

Sen finns väl även här en gräns på just 24 meter för fritidsskepp som medger ett förenklat mätförfarande till väsentligt lägre kostnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, då blir ju fallet lite udda.

 

Nog kan TS acceptera inmätningar från andra EU-länder? Annars är det snudd på handelshinder.

 

Sen finns väl även här en gräns på just 24 meter för fritidsskepp som medger ett förenklat mätförfarande till väsentligt lägre kostnad.

 

Var det inte någon här som skulle mäta in en Holländsk båt med stora kostnader som följd? Och någon annan som inte gjorde det och inte fick ut något på försäkringen....

 

Förr var det enkelt, kostade några hundra. Vi seglade hem en båt från UK, då var det enkelt men det är några år sedan.

Det var fö nödvändigt att båten blev svensk, annars gäller ju brittisk lag ombord, brittiska krav på behörigheter mm och ingen ville försäkra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är svenska Transportstyrelsen extra krångliga för att kunna lyckas vara intäktsfinansierade, jämfört med registerhållande myndigheter i andra länder.

 

Var relativt nyligen med om det omvända fallet, seglade en 20 meters båt till England som såldes till ett tredje EU-land. Det var inget krångel för köparen att registrera i sitt land med de papper som fanns, säljaren fick betala för avregistrering enligt taxa i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Blott Sverige svenska krusbär har"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vid vilken storlek måste man ha någon form av "körkort" till havs?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12x4 är ett svenskt påfund. Det är anledningen till att svenska 40-fotare oftast är 3.99x11.95 t ex. Engelska och Italienska 40-fotare har andra mått. 24 meter är däremot en gräns som är mer internationell. Många tillverkare har båtar som har totala LOA på betydligt mer än 24 m men där man ändå lyckats få till en skrovlängd på 23.99m för att hamna under denna gräns.

Du kan även i Sverige ha en båt som är över 12m utan att dern klassas som skepp. Bara den inte både är 12m lång och 4m bred.

 

Från Transportstyrelsen:

"Sjölagen delar in fartygen i skepp och båtar. Om fartyget har en längd som är tolv meter eller mer och en bredd som är fyra meter eller mer är det ett skepp. Andra fartyg är båtar."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar hur man tänker med Kustskepparintyget, ska vi behålla nuvarande eller ska vi ha 24m även där?

Troligen blir nuvarande krav kvar. Verkar vettigt. Eller tänker man ta fram ett helt nytt körkortssystem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kustskepparen räcker redan idag för att köra en privat båt upp till 24 meter så det brådskar inte med nya kompetensgränser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Äh, blev fel...

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste för ett tag sen förslaget hur utredaren tänkte sig det hela och om jag kommer ihåg rätt så skulle behörighetskravet börja vid 15m isf 12x4 som det är idag.

Sedan var det förslag om obligatorisk registrering i Transportstyrelsens båtregister för alla mellan 15-24m.

Det här var ju bara förslag så vi får se hur mycket av det som kommer att gälla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...