Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hegges

äldre sailor VHF...

Rekommendera Poster

Kan köpa äldre vhf i bra fungerande skick! hur står sig dessa på långsegling? kan tyvärr inte beteckningen... ngt att tänka på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sailor är den som yrkessjöfarten använder i stor utsträckning. Så JA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en fin äldre.... som tyvärr saknar DSC ... men ljud och funktion är mycket bra.

Möjligen drar de lite mer i standby. Jag har Sailor avslagen och en handburen liten på jämt istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gammal fin Sailor RT144C pryder mitt kontor. Den fick man hyra av Televerket Radio för 1200kr/år i början av 80-talet. Fungerade utmärkt på sin tid.

I båten sitter en Standard Horizon GX3000S Matrix. Den slår Sailorn med hästlängder, bättre ljud, högre känslighet på mottagaren, möjlighet att skanna flera kanaler, lägre strömförbrukning. Framförallt, DSC. En VHF utan DSC är bara ett prydnadsföremål.

 

Man får ganska mycket mer i en modern apparat. Tex funktionen att kunna tuta i dimma eller skrika på fördäcksgastarna men en billig högtalare på masten. Har även en fullständig fjärrkontroll vid styrpiedestalen. Ser ut som en mobillur till NMT-systemet. Mycket praktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

YWFmYmUxZjkzZTFhNThlOTA1ZWJkNjU0OTE2YjYw

 

Ja dom här är ju fina.

Samlarobjekt bland marinradiointresserade amatörradioter.

Stor och tung, saftig strömförbrukning, med dagens mått mätt så har de en rätt begränsad ljudkvalitet, det finns en anledning till varför man har en "telefonlur".

 

Denna radio passar ju utmärkt i en veteranbåt (eller på kontorsrummet om man vill ha nån form av muntlig kommunikation) , men som bhmac redan skrivit finns det betydligt modernare apparater med bättre prestanda, och som säkerligen är billigare än en begagnad Sailor RT144C, då dessa kan betinga rätt höga priser nu då de är heta samlarobjekt (i vissa kretsar).

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

styrehus_akterkant.JPG

 

Jag träffade en radiotelegrafist... i morse!

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En äldre sailor är brukbar... betalar du mer än 500 kronor så hade jag nog satsat på en ny station... själv är jag en gammal FN-soldat/ radiooperatör med en förkärlek för Icom.. men idag är de flesta stationer bra... (bortsett från min gamla handhållna Cobra.. den var medioker...

 

Redigerad av smoegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

YWFmYmUxZjkzZTFhNThlOTA1ZWJkNjU0OTE2YjYw

 

Ja dom här är ju fina.

Samlarobjekt bland marinradiointresserade amatörradioter.

Stor och tung, saftig strömförbrukning, med dagens mått mätt så har de en rätt begränsad ljudkvalitet, det finns en anledning till varför man har en "telefonlur".

 

Denna radio passar ju utmärkt i en veteranbåt (eller på kontorsrummet om man vill ha nån form av muntlig kommunikation) , men som bhmac redan skrivit finns det betydligt modernare apparater med bättre prestanda, och som säkerligen är billigare än en begagnad Sailor RT144C, då dessa kan betinga rätt höga priser nu då de är heta samlarobjekt (i vissa kretsar).

..

 

Det var tillochmed bestämmelse om att det måste vara "telefonlur" i VHFens barndom.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Militärt så hette det handmikrotelefon.. och gör så än idag.. =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är "mikro" med den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och den militära förk?

Hmtlfn?

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sailor är i mitt tycke de bästa VHFerna. Dsc tycker jag är ganska överskattade, otroligt mycket falsklarm. Kör på sailorn en klassiker!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya Sailor är fina, bra kvalitet men onödigt dyra. Men gamla typ RT144C på bilden har inte alls samma känslighet på mottagarna. Dessutom har de heller inte samma ljudbehandling som nya apparater. Jag har ju en Sailor som alltid står på och har även haft en modern apparat med DSC. Samma antenn med omkopplare. Hör man lite grymtande på Sailorn så slår man på den andra och hör då ett samtal. Sända är oftast ingen större ide, folk säger jag sluddrar.

 

Att säga att DSC är överskattat är som att säga att flytväst är överskattat. Det finns väl inget som är bättre i en nödsituation? Falsklarm har jag aldrig hört trots att jag har en god radiohorisont och passar 365 dagar om året.

 

En gammal Sailor snyggt att ha på väggen hemma men där bör den stanna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller inte med, inte att flytväst är överskattad för den är underskattad :) Men DSC och tyvärr hela gmdss systemet är en stor flopp. Är du inom vhf räckvidd så skrik mayday på 16, då får du respons. Men skicka ut ett nöd dsc, nja... Om en kustradio station går ut på 16 och relayar så får du nog hjälp men bara funktionen dsc tror jag inte ett jota på. Min högst personliga uppfattning, och jag passar bara vhf 183 dagar om året!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur många falska DSC anrop hör du?

Någon annan som hör dessa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv enbart hört skarpa DSC anrop

 

Enda gången jag har varit lite tveksam var för några år sedan ett tyskt örlogsfartyg gick ut med DSC anrop var 20 minut för att sedan gå ut på kanal 16 och tala om att de övade med skarp ammunition, Jag låg då utanför Smögen. Till slut gick både Jrcc och Norska kustradion in och bad fartyget att låta bli DSC anropen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Falska eller äkta, det är resetknappen som gäller. Den fördömda maskinen piper i tid och otid :) Jag tvivlar på att jag är ensam om det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är "mikro" med den?

 

mikro-fon....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan köpa äldre vhf i bra fungerande skick! hur står sig dessa på långsegling? kan tyvärr inte beteckningen... ngt att tänka på?

 

Beror ju på vad det är för apparat. Shipmate är t.ex. en bra apparat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt JRCC har det förekommit  falsklarm men inte i någon omfattning. Antalet stationer med DSC har på senare år ökat dramatiskt men samtidigt minskar antalet falsklarm.

 

Majoriteten av larm kommer via mobiler inkl många falsklarm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror ju på vad det är för apparat. Shipmate är t.ex. en bra apparat.

 

 

På 80-talet bytte jag från från en Sailor till just Shipmate. Det var en bättre apparat och enormt mycket mindre. Men drog ruskigt med ström, runt 0,8A, lika mycket som en modern kylbox!

Samma problem har nog många äldre VHF:er. En ny apparat med DSC får man för en 1295, bättre att satsa på en sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...