Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Kan ni hjälpa mig?:

Jag skulle vilja ha en enkel uppblåsbar jolle att ro iland med när jag ligger på svaj. Den ska gå fort att blåsa upp resp. att tömma och packa ihop. Man ska kunna ro två vuxna i den ett hundratal meter i skyddade vatten. Den bör helst väga under 10 kg och kosta max 2000:-. Jag tänker mig ett mellanting mellan leksaksbåt för 300:- och en riktig gummibåt för 8000:-. Har använt en Avon AX2 i många år. Den är robust, och lättroddd-även på längre sträckor men trots allt lite meckig att packa upp/blåsa upp och sen när man ska iväg nästa dag tömma och packa ihop. Att släpa jolle är ingen höjdare tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi köpte en uppblåsbar tvåmannskajak (3 pers funkar) på Jula för några år sedan, 999:- kr.

Lade desutom 200:- kr på en uppladdnongsbar el-pump som fyller och tömmer flytetyget på ca. fem minuter.

 

Kajaken finns inte att köpa längre, men el-pumpar finns på Biltema och i sportaffärer som säljer uppblåsbara kajaker och säkert på andra ställen också. Klart snvändbar.

 

Tilläg: Det är väl mer en fläkt som ger mycket luft och lågt tryck, de sista pumptagen får man ra med den medföljande pumpen.

 

Tillägg 2: Kom på att jag stött på denna sida någon gång, https://www.vidaxl.se/g/3406/roddbatarVerkar stämma med dina behov och önskemål.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en leksaksbåt av lite bättre kvalitet (typ 600kr om jag minns rätt). Vi köpte den som ersättning till våra barn när vi sålde gummijollen med snurra.

 

Är jättenöjd med leksaksbåten. Tar två vuxna och ett barn om det kniper. Enkel att stuva undan. En "riktig" gummibåt blir det ju aldrig av att man packar undan eftersom den är så stor och tung.

 

Den används till bad och lek, men även för landstigning, boj- och ankarfix, fiske, mm.

 

Att komma i och ur är inte så enkelt, inte säkert man håller sig 100% torr heller, men det har inte stört oss. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du ro så är det bättre med en riktig gummijolle tycker jag... och det säger jag inte för att jag har en sådan lämplig som snart går ut på blocket...Du väljer en med lattor i durken vilket gör att du tömmer luften med en elpump spm kan dra ur luft, som den är, ta bara bort åror och toften. Dra ihop med ett litet spännband till minimal storlek. Klart! Stuvad på 5 minuter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS skriver uppblåsbar. Själv har lämnat dessa otyg och har en "riktig" jolle, Walker Bay. Avsevärt bättre att ro, jag har aldrig brytt mig om att krångla med snurra men så fick jag en elsnurra som är kul när man ska åka runt lite. Jollen går mycket bra att bogsera men jag kan lägga den på fördäck, upp-och-ned. Väger endast 32kg.

--

Mackey: Hur fungerar det att ta sig ombord på detta flytetyg?

Jag lånade en vanlig kajak under en period, inte helt enkelt att ta sig ombord men fantastik rolig att paddla omkring. Titta lite på Hobie Cat med Kalle Anka drift. En riktig höjdare men tyvärr inte värd 30 papp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS skriver uppblåsbar. Själv har lämnat dessa otyg och har en "riktig" jolle, Walker Bay. Avsevärt bättre att ro, jag har aldrig brytt mig om att krångla med snurra men så fick jag en elsnurra som är kul när man ska åka runt lite. Jollen går mycket bra att bogsera men jag kan lägga den på fördäck, upp-och-ned. Väger endast 32kg.

--

Mackey: Hur fungerar det att ta sig ombord på detta flytetyg?

Jag lånade en vanlig kajak under en period, inte helt enkelt att ta sig ombord men fantastik rolig att paddla omkring. Titta lite på Hobie Cat med Kalle Anka drift. En riktig höjdare men tyvärr inte värd 30 papp.

 

Som paddlare vet jag att kajaker skiljer sig ganska mycket åt. En havskajak är nog ingen vidare men en sit-on-top skulle säkert funka (för en person)

 

Annars kanske denna är lättare att stuva, delbar som den är.

 

Vill minnas att tjejen i videologgen Untie the lines har en sit-on-top kajak som enda jolle. Fungerar det i Västindien funkar det säkert här.

 

mvh

 

Nils Nobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har på försök skaffat "sit in"-modellen, Martini.

 

 

100_0532_zps93614dba.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rejas, vad heter din leksaksbåt? Modell/Typ/Inköpsställe?

//Ormen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rejas, vad heter din leksaksbåt? Modell/Typ/Inköpsställe?

//Ormen

Vår är en Intex. Minns inte modell men den är ca 2m. Tror den är godkänd för en vuxen och ett barn eller om det var två vuxna. Men i en lugn vik lastar vi mer. Vi köpte den som sagt som en leksak men har använt den till mycket annat. Jämfört med den riktiga gummijollen vi släpade tidigare så blir det av att vi stuvar undan leksaksbåten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara ett bra pris, men är den inte lite liten?

Väntar med spänning på rapporten.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick en sådan där billig jolle för många år sedan. Den ligger stuvad i salongen och används ytterst sällan. Men de gångerna har jag varit väldigt glad att jag haft den. Inte så kul att ro men det funkar, lätt att tömma/stuva osv. En väldigt praktisk grej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick en sådan där billig jolle för många år sedan. Den ligger stuvad i salongen och används ytterst sällan. Men de gångerna har jag varit väldigt glad att jag haft den. Inte så kul att ro men det funkar, lätt att tömma/stuva osv. En väldigt praktisk grej.

Dags för en första delrapport:

 

Jag har en Dehler 29 och ganska begränsat med stuvutrymme. Ligger i Mälaren så det blir ofta svajliggning i naturhamnarna men frugan och jag tycker om att sträcka på benen efter en dags seglande. Samtidigt tycker vi inte det är så kul att jämnt ha en jolle på släp. Därav önskemålet om en ro-iland-jolle.'

 

Hämtade ut jollen (Sevylor Fish Hunter 250) igår.  Blåste upp den i vardagsrummet. Den höll tätt under natten som varit. För att var 'leksaksbåt' är kvalitén hög. Ganska tjock PVC. Smarta luftkamrar, Bör funka för två personer plus lite bagage in till land. Jämfört med min Bombard AX2 väger den drygt 8 kg. AX2 med kraftig akterspegel och lattor väger ca 20 kg. Volymen ihoppackad är ca hälften av AX2:s. Eftersom vi räknar med att använda den ganska ofta är det viktigt att den går snabbt att blåsa upp resp. packa ihop. Det tycker jag den är. Åror resp. luftpump följer inte med. Pump har jag sen tidigare och aluminiumåror köpte jag på Clas O för 150:-.

 

Återkommer när jag provat den i sjön.

 

//O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solen brukar vara, framförallt, de billiga jollarnas värsta fiende. Slänger man upp den på däck, upp-och-ned med en badhanduk över så kan de hålla länge.

 

Elpump är smidigt, jag hade den fast monterad med slang ut på däck. Till bten en slang med Y-koppling. Veck man ihop jollen på rätt sätt så kunde den ligga på däck, sne var det bara att lossa kapellet, trycka på knappen och vänta några minuter så var jollen klar att användas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solen brukar vara, framförallt, de billiga jollarnas värsta fiende. Slänger man upp den på däck, upp-och-ned med en badhanduk över så kan de hålla länge.

 

Elpump är smidigt, jag hade den fast monterad med slang ut på däck. Till bten en slang med Y-koppling. Veck man ihop jollen på rätt sätt så kunde den ligga på däck, sne var det bara att lossa kapellet, trycka på knappen och vänta några minuter så var jollen klar att användas.

Delrapport 2:

Nu har jag provat att stuva den i moderskeppet, packa upp, blåsa upp den i moderskeppet (med fotpump), sjösätta den, kliva i från moderskeppet (två 70- plussare) samt ta en roddtur i vår skyddade hamnbassäng. Vidare har vi klivit upp igen till moderskeppet, tagit ombord jollen, släppt ur luften samt packat ihop och stuvat den igen.

 

Resultat: Uppackning, uppblåsning samt sjösättning gick på en knapp kvart. Det kändes ungefär lika lätt att kliva i den som till vår Bombard AX2. Den var minst lika kursstabil att ro och gjorde mindre motstånd i vattnet jämfört med AX2:an. Vi har ju inte provat den i blåst och vågor än och där skulle jag tro att man blir blötare i Fish Huntern genom att vågor lättare stänker över 'friborden'. Hoppackning går lätt , mindre än 10 min exklusive tid för luft att pysa ut samt för jollen att torka men man får troligen ett mer kompakt paket om man tar den med sig  upp på en brygga och packar där.

 

Slutsats: Än så länge uppfyller jollen väl mina förväntningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Solen brukar vara, framförallt, de billiga jollarnas värsta fiende. Slänger man upp den på däck, upp-och-ned med en badhanduk över så kan de hålla länge.

 

Elpump är smidigt, jag hade den fast monterad med slang ut på däck. Till bten en slang med Y-koppling. Veck man ihop jollen på rätt sätt så kunde den ligga på däck, sne var det bara att lossa kapellet, trycka på knappen och vänta några minuter så var jollen klar att användas.

Delrapport 2:

Nu har jag provat att stuva den i moderskeppet, packa upp, blåsa upp den i moderskeppet (med fotpump), sjösätta den, kliva i från moderskeppet (två 70- plussare) samt ta en roddtur i vår skyddade hamnbassäng. Vidare har vi klivit upp igen till moderskeppet, tagit ombord jollen, släppt ur luften samt packat ihop och stuvat den igen.

 

Resultat: Uppackning, uppblåsning samt sjösättning gick på en knapp kvart. Det kändes ungefär lika lätt att kliva i den som till vår Bombard AX2. Den var minst lika kursstabil att ro och gjorde mindre motstånd i vattnet jämfört med AX2:an. Vi har ju inte provat den i blåst och vågor än och där skulle jag tro att man blir blötare i Fish Huntern genom att vågor lättare stänker över 'friborden'. Hoppackning går lätt , mindre än 10 min exklusive tid för luft att pysa ut samt för jollen att torka men man får troligen ett mer kompakt paket om man tar den med sig upp på en brygga och packar där.

 

Slutsats: Än så länge uppfyller jollen väl mina förväntningar.

Fast om du har tillgångtill brygga... behöver du roiland då?

 

Pumpen brukar gå att vända så du kan suga ur det sista luften, då blir den väldigt kompakt..

Trevlig tråd..

Tänk på att inte "bus-köea/ro"- med jollen.

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Elpump är smidigt, jag hade den fast monterad med slang ut på däck. Till bten en slang med Y-koppling. Veck man ihop jollen på rätt sätt så kunde den ligga på däck, sne var det bara att lossa kapellet, trycka på knappen och vänta några minuter så var jollen klar att användas.

 

Pumpar du två kammare samtidigt?

 

Med tanke på Y-kopplingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpar du två kammare samtidigt?

Med tanke på Y-kopplingen.

 

 

Ja, mellanväggen mellan kamrarna på de billiga jollarna är visst inte så stark och det brukad stå att man ska pumpa kamrarna växelvis.

Men mest var det av lathet, slippa flytta slangen ;)

Men de funkar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sammandrag av erfarenheterna av Fish Hunter i jämförelse med AX2 denna sommar:

Jollen passar bra för tillfälligt bruk för två pers på relativt skyddade vatten. Den är inte lika stryktålig som AX2 men minst lika lätt att ro. Väger mindre än hälften av AX2 och tar kanske hälften så stor plats hoppackad ombord-bra för min båt som har ont om stuvutrymmen. Den är nog för lätt att ha på släp. Den följde med på semestern från östra Mälaren-runt Gotland-längs ostkustens skärgård-tillbaka till Mälaren. Vi kommer att ta med den på vår planerade tur till Höga Kusten nästa år. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar Ormen för god rapport. Siktar på en sån nästa sommar. Vanlig gummibåt är för klumpig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd. Fish Hunter är nog ett väldigt bra alternativ för de som bara behöver jollen sporadiskt.

Min billiga jolle brukar vara bäst att paddla med en dubbelpaddel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...