Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
FIATX19

Hur vet man när sjökorten senast uppdaterades.

Rekommendera Poster

Har ett riktigt gammalt digitalt sjökort för vänern och funderat på om det är dags att byta till ett nyare.

Men gissar på att man inte gör så många uppdateringar för vänern.

Finns det något sätt att kolla när man har gjort uppdateringar och vad de då har ändrat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis vad jag sökte.

Många tack!

Det var rätt många ändringar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack.

Jag var alltså för lat när jag letade själv.

 

Undrar hur ofta den digitala leverantören ändrar sina kartor.

Lär förmodligen skilja en del beroende på leverantör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte säkert att alla ändringar finns med i UFS.

 

 

​"De ordinarie papperssjökorten utkommer i nytryckt version när det finns behov av att redovisa viktiga och omfattande förändringar som inte har kunnat beskrivas i Ufs på ett tydligt sätt"

 

Kopierat från:

http://sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/Sj%C3%B6kortskatalog%202017webb.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Trist bara att det är en blind apa som programmerat UFS-sidan. Att inte kunna öppna länkarna till varje notis i ny flik/fönster är bedrövligt dåligt gjort. Det blir ett herrans massa klickande och letande helt i onödan. Klantrövar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack.

Jag var alltså för lat när jag letade själv.

 

Undrar hur ofta den digitala leverantören ändrar sina kartor.

Lär förmodligen skilja en del beroende på leverantör.

Hej

För att ta de vanligaste Seapilot, Navionics och Eniro så sker det flera gånger per år. Detta gäller då man använder surfplattor och telefoner där uppdateringarna kan göras med ett klickande.

 

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror mitt digitala sjökort köptes hos Solteknik och de talar inte om när sjökorten uppdateras på deras hemsida så jag får väll kolla med dem eller behålla det jag har ett tag till. Jag har ju klarat mig bra hittils.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej FIATX19

 

Våra Rastersjökort uppdateras när Sjöfartsverket ger ut ett nytt kort eller uppdaterar ett gammalt kort. BSB sjökorten och sjökorten till Androidappen Marine Navigator kommer uppdateringen i regel någon vecka efter att vi fått sjökorten från Sjöfartsverket. I plottrarna Raymarine och Humminbird kan det ta några veckor ytterligare innan uppdateringen kommer ut.

Under det kalenderår som du köpt korten har du tillgång till gratis uppdatering.

 

När det gäller Hydrographicas sjökort får vi i regel uppdateringarna i mars och lägger in dom omedelbart. T.ex. har vi Sörmalandskustens nya sömlösa sjökort redan i våra kort. Vi har även skapat sömlösa sjökort av 25 sjökort från Hydrographica över sankt Anna och Gryts skärgårdar. Området täcker Arkösund till Häradskär.

På den här Youtubefilmen kan du se när vi testar korten

 

Välkommen med ytterligare frågor om våra kort.

 

Göran

 

goran@soltek.se

 

 

post-82570-0-03867400-1495131591_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Göteborgshamninlopp är  starkt trafikerad.

Fritidsbåtar och andra mindre fartyg bör om möjligt undvika de stora inloppslederna "North Channel" och "South Channel". För att på ett tydligt sätt erbjuda ett säkert alternativ för dessa mindre fartyg har en "fritidsbåtsled" etablerats mellan Vinga sand och Älvsborgsfjorden, söder om South Channel. I samband med den sjömätning som genomfördes vid planering för farleden upptäcktes mindre djup på några platser i anslutning till farleden. De nya djupen framgår av sjökortsbilderna 2, 3 och 4. Anm. Positionerna på prickarna e) och f) har flyttats 20 m respektive 10 m nordvart jämfört med föregående notis, nr 11146

http://www.sjofartsverket.se/UfsPdf/651SV.pdf

 

Den "seriöse" skepparen läser UFS varje vecka och uppdaterar sina kort.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Solteknik!

 

Båtägare

FIATX19

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...