Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Ni som har bottenplugg i mässing, typ som på en amerikansk båt t.ex, hur gör ni när den skall dit?

Smörjer ni med något, typ propelleraxelfett, gängtelp, eller nåt annat..för att den inte skall fastna men samtidigt hålla tätt, eller skruvar ni bara dit den utan någonting på?

 

Har dessa två att välja på:

post-96415-0-13389200-1495007668_thumb.jpg

Vet inte varför, men det följde med två pluggar med båten.

Verkar som att den vänstra "specialaren" var den som användes sist..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara konisk gänga som tätar utan tejp. Jag smörjer allt sådant med PTFE-fett (för cyklar!) som finns hos Biltema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har redan följande:

 

2-4-C Teflonfett

Quicksilver 2-4-C teflonfett 227g

Ett bra vattenbeständigt fett som man kan använda på tex propelleraxlar m.m...
Mercury/Mercruiser originalfett.

 

Borde inte det funka lika bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det tror jag. De flesta har nog ingenting. Har man fyrkantskalle så lossar de alltid men är det bara ett spår så kan de vara mer besvärligt att få loss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kör jag på propelleraxelfet, lite tunt.

Nu är bara frågan hur hårt man skall dra pluggen?

Exakt! Låter som en tvättäkta idiotfråga, jag vet, men jag vill ju givetvis att det skall vara tätt och jag vill inte att pluggen skall lossna (om det nu överhuvudtaget är möjligt). Samtidigt som jag vill att det skall gå att ta loss den när båten är uppe igen..

..så hur hårt?  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska inte behöva dra speciellt hårt eftersom gängan brukar vara självlåsande. 

På min kan man sätta en huv på insidan som säkerhet. Helt onödigt men känns tryggt.

Bara man kommer ihåg att sätta dit pluggen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar använda gängtejp. Säkert onödigt men det är enkelt och det har hållit tätt hittills.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick en tub.. svart.. dom sa den hette dry seal... som en målarfärg av teflon som man målar på. Blir tätt. Går lätt att lossa men vibbrerar ej loss. Rostar oxiderar ej.

Dom jag fick den av använder den till stora gängor men även till hydraulik, gas, vatten mm. på alla dimensioner.. när det måste gå att få loss lätt. Den låser som nylock.. går oftast att använda fler gånger innan tätningen nötits bort.

Man målar gängan å låter torka ett dygn.. sen är den klar att använda. Den e helt torr och kan ligga så i många år.

Finns ingen etikett på men ör kanon i många situationer.. ex om du ska dra en anslutning när det rinner vatten, olja eller annat.. när inte gängtätning funkar.. kan även efterdras om det behövs.

Har använt den på plana ytor och den funkar på alla material.. kräver inte, som gänglåsning, aktiv metall.. så även plast, lackade ytor mm.

Kan ju kolla med dom jag fick den av.. var den finns..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

glöm inte att repa gängorna med ett bågfilsblad,sen slirar inte gängtejpen,från mig fd rörläggare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aftonbladet eller Expressen? :P

Tror att jag kör på gängtejp i alla fall då. Det borde både täta och förhindra att den lossnar, samtidigt som det fortfarande går att få bort den i höst när båten åter är ur vattnet. Kan kanske en fd rörläggare säga hur många varv tejp jag bör ha? Sen var det ju det där med hur hårt.. Får väl gå på känn antar jag.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

lägg på någon mm,linda på med gängorna annars rafflar de upp sig,en haltumsplugg ca 6 varv med tejp.

gömde svara på åtdragningen,dra puggen tills den bottnar,inget våld skall gå lätt o fint.

Redigerad av karluno

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lägg på någon mm,linda på med gängorna annars rafflar de upp sig,en haltumsplugg ca 6 varv med tejp.

gömde svara på åtdragningen,dra puggen tills den bottnar,inget våld skall gå lätt o fint.

 

Perfekt! Tack så mycket för svaret.

Tror att jag drar dit den imorgon så är jag säker på att den sitter där den skall sitta..  :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...